مجلس کمیسیون ویژه تشکیل می‌دهد

مرجان توحیدی- نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز گذشته در حالی به تشکیل کمیسیون ویژه به منظور بررسی طرح تحول اقتصادی دولت رای مثبت دادند که دولت هنوز بسته مربوط به طرح مذکور را به مجلس ارائه نکرده است و همین مساله با انتقاد برخی از نمایندگان مواجه شد. نمایندگان معترض معتقد بودند تا زمانی که دولت جزئیات مربوط به طرح تحول اقتصادی را ارائه نکرده است، نیازی به تشکیل کمیسیون نیست. حتی الیاس نادران در گفت‌وگوی خود با دنیای اقتصاد با ابراز مخالفت خود با تشکیل این کمیسیون و نیز انتقاد از طرح تحول، به صورت تلویحی ابراز عقیده کرد که این طرح در راستای فرار رییس‌جمهور از پاسخگویی به مشکلات اقتصادی و به جهت مقاصد انتخاباتی ارائه شده است. به طوری که وی در پاسخ به این سوال دنیای اقتصاد که آیا با این نظر برخی تحلیل‌گران که این طرح مقاصد سیاسی را دنبال می‌کند، موافقند یا نه، گفت: در عالم سیاست همه چیز ممکن است.

به هر حال مجلس با ۱۸۰ رای موافق، ۳۴رای مخالف و ۷رای ممتنع از مجموع ۲۴۵نفر حاضر در جلسه علنی دیروز با تقاضای عده‌ای از نمایندگان مبنی بر تشکیل کمیسیون ویژه که در جلسه علنی مورخ ۱۲تیر ماه در مجلس اعلام وصول شد و روز گذشته برای تشکیل آن رای‌گیری به عمل آمد، موافقت کرد. این تقاضا براساس ماده ۵۹ آیین‌نامه داخلی مجلس در مسائل مهم و استثنایی که برای کشور پیش می‌آید و در این خصوص تشکیل کمیسیون ویژه‌ای برای رسیدگی و تهیه گزارش ضرورت پیدا می‌کند، به پیشنهاد حداقل ۱۵ نفر از نمایندگان و تصویب مجلس این کمیسیون تشکیل می‌شود. همچنین اعضای کمیسیون ویژه که ۷ تا ۱۵ نفر بنا بر نظر پیشنهاددهندگان خواهد بود، مستقیما در جلسه علنی توسط نمایندگان با رای مخفی و با اکثریت نسبی انتخاب خواهند شد. بنابراین انتخاب اعضای این کمیسیون به جلسه علنی بعدی مجلس، یعنی روز چهارشنبه موکول شد. علاوه بر اینکه اعضای کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی دولت، قرار است بحث مهار تورم و گرانی را نیز پیگیری کنند. چرا که پیش از این جمعی از نمایندگان فراکسیون اقلیت در نامه‌ای به هیات‌رییسه تشکیل کمیسیون ویژه را برای مهار تورم درخواست کرده بودند که به دلیل عدم اعلام وصول آن از سوی لاریجانی در صحن علنی مجلس با اعتراض برخی از اعضای فراکسیون مواجه شده بود که رییس مجلس تاکید کرده بود با تشکیل کمیسیون ویژه برای بررسی طرح تحول، مساله تورم نیز در قالب این کمیسیون پیگیری خواهد شد.

با این حال طرح تشکیل کمیسیون ویژه به تقاضای نمایندگان در مجلس مطرح شد و در حالی از تصویب مجلس گذشت که حتی برخی از امضاکنندگان آن نیز معتقد بودند که طرح تحول، اتفاق مهمی محسوب نمی‌شود که بخواهیم برای آن کمیسیون تشکیل دهیم. همچنین از نظر برخی دیگر از نمایندگان منتقد طرح تحول، از آنجا که طرح مذکور خلاصه شده مباحث برنامه سوم و چهارم است، دلیلی برای تشکیل کمیسیون وجود ندارد. این نمایندگان در عین حال از عدم ارائه جزییات طرح توسط دولت به مجلس ابراز گلایه کرده و معتقد بودند که جزییات طرح باید در ابتدا مشخص شده و سپس برای آن کمیسیون تشکیل داد.

با این حال و به‌رغم این اظهارنظرها، مجموعه مجلس با پیشنهاد تعدادی از نمایندگان برای تشکیل کمیسیون موافقت کرد. اما در جلسه علنی روز گذشته سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در توضیح ضرورت تشکیل کمیسیون ویژه به ماده ۵۹ آیین‌نامه داخلی استناد کرد و گفت: برای آن‌که مجلس با ابعاد، مبنا و اصول نظری برنامه مدون دولت برای اجرای طرح آشنا شود و طرح مورد بررسی قرار گیرد و گزارش منظمی به نمایندگان ارائه شود، مناسب است که ۱۵ نفر انتخاب شوند و این موضوع مهم را در دستور کار خود قرار دهند و از دولت خواهش کنند تا اصول و مبنای طرح را به مجلس ارائه کند و طرح در نشست صمیمی با حضور نمایندگان مورد بررسی قرار گیرد و نظر کمیسیون‌های تخصصی توسط کمیسیون ویژه دریافت شده و مجموعه بررسی به مردم و مجلس ارائه شود.

وی ادامه داد: ضمنا این کمیسیون می‌تواند علاوه بر ارتباط با کمیسیون‌های تخصصی، با نخبگان ارتباط نزدیکی برقرار کنند، زیرا این مساله آن‌قدر مهم است که ما به اجماع نظر نخبگان و اهل نظر و کارشناسان نیازمند هستیم.

در این حال اما حسن ونایی، نماینده مردم ملایر در مخالفت با این تقاضا گفت: ۱۳ کمیسیون تخصصی در مجلس داریم که کارشناسان خوبی در آن قرار داد، اما اگر کمیسیون ویژه را در قالب ۱۶ الی ۱۷ نفر محصور کنیم، در حقیقت کمیسیون‌های تخصصی را محروم از بررسی کارشناسی این طرح کرده‌ایم.

مهدی کوچک‌زاده نیز در تذکر آیین‌نامه‌ای خود گفت:‌ طبق ماده ۵۹ باید برای مسائل مهم کمیسیون ویژه تشکیل شود، اما اکنون اتفاق مهمی نیفتاده که بخواهیم برای آن کمیسیون ویژه تشکیل دهیم. لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: همان طور که اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی یک اتفاق مهم بود و برای آن کمیسیون ویژه تشکیل شد، برای این موضوع نیز باید کمیسیون تشکیل شود.

رییس مجلس خطاب به کوچک‌زاده با یادآوری این‌که او هم جزو امضا‌کنندگان طرح تشکیل کمیسیون ویژه است، از او سوال کرد. آیا شما فراموش کرده‌اید که این طرح را خود شما هم امضا کرده‌اید؟

یوسفی‌نژاد در موافقت با این طرح گفت: مجلس باید درباره اهداف و نتایج احتمالی و پایه‌های فکری و راهبردی طرح دولت اطلاعات داشته باشد.

مرادی نیز در تذکری آیین‌نامه‌ای گفت: هنوز بسته پیشنهادی دولت به صورت رسمی به مجلس ارائه نشده است و بخشی از این بسته نیاز به بررسی مجلس دارد که زمانی که آن قسمت به مجلس و هیات رییسه داده شود، باید مورد بررسی قرار گیرد.

لاریجانی در پاسخ به این تذکر گفت: تذکر وارد نیست، زیرا اگر استناد به کمیسیون مشترک می‌کردیم، وارد بود؛ اما کمیسیون ویژه در مورد مسائل مهم است، با آن‌که ابعاد مختلف این طرح را دولت مطرح کرد.

با این حال طرح مذکور در حالی از تصویب گذشت که برخی از نمایندگان همچنان از عدم ارائه جزییات آن به مجلس انتقاد دارند. چرا که معلوم نیست کمیسیون تشکیل شده از سوی مجلس قادر است راجع به چه چیزی به بحث و بررسی بنشیند.آن هم در شرایطی که دولت هنوز جزییات طرح را به نمایندگان ارائه نکرده است و تنها در جلسات مختلف تنها به آسیب شناسی مشکلات اقتصادی پرداخته است.

در عالم سیاست دو چیز ممکن است

در همین راستا الیاس نادران که از جمله مخالفان تشکیل کمیسیون نیز بوده و به دنیای اقتصاد گفت که در رای‌گیری رای مخالف به تشکیل کمیسیون داده است، در ادامه گفت‌وگویش افزود: هنوز دولت هیچ برنامه مکتوب و مستندی را به دست نمایندگان نداده است.

در نشست اولیه برخی از نمایندگان و دولت و نیز در نشست عمومی مجلس و احمدی‌نژاد برخی از نمایندگان خواستار ارائه مستندات این کار و اسناد آن شدند که بتوانند از این کار پشتیبانی کنند، ولی هیچ سند و نوشته‌ای یا گزارش کارشناسی که براساس آن سازوکارها و راهکارهای اجرایی این طرح ارائه شده باشد، هنوز تقدیم مجلس نشده است.

نادران ادامه داد: من هیچ اطلاعی از اقداماتی که در این باره می‌خواهد انجام بگیرد یا این که طرح مذکور همه جامع و همه جانبه است یا خیر؟ ندارم.

نادران همچنین به جلسه احمدی‌نژاد با اقتصاددانان اشاره کرد و گفت: باید در این جلسات قبلا در خصوص طرح، کار کارشناسی صورت می‌گرفت و جزییات آن قبلا در اختیار کارشناسان قرار می‌گرفت تا بتوانند درباره آن اظهار نظر کنند. به گفته نادران هیچ نکته رو به جلویی درباره این طرح برداشت نمی‌شود و نیز کمترین اطلاع‌رسانی در این باره صورت نگرفته است. نادران در پاسخ به این سوال که آیا این طرح برای فرافکنی و به مقاصد انتخاباتی ارائه شده است، به صورت تلویحی این نکته را پذیرفت و به ذکر این جمله بسنده کرد: در عالم سیاست همه چیز ممکن است. نادران در عین حال در جمع خبرنگاران پارلمانی نیز درباره این طرح اظهار کرد: با بیان اینکه آنچه تاکنون دولت از طرح تحول اقتصادی بیان کرده، صرفا طرحی ناقص و تعجیلی برای اجرای قوانین معوق مانده برنامه سوم و چهارم توسعه بوده است، تاکید کرد که دولت هنوز مجموعه اقداماتی که می‌خواهد انجام دهند را نگفته است، بنابراین به تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس برای بررسی آن نیازی نیست.

الیاس نادران نماینده تهران تصویب تشکیل کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی دولت در جلسه دیروز مجلس را موجب تضعیف کمیسیون‌های تخصصی مجلس خواند و گفت: برای عضویت در کمیسیون ویژه کاندیدا نخواهم شد.

وی خاطر نشان کرد: آنچه هم اکنون در حال انجام است به اعتقاد من کار اساسی و فوق‌العاد‌ه‌ای نیست اجرای قانون برنامه چهارم است که بعضی از مواد آن به صورت ناقص یا تعجیلی دارد صورت ‌می‌گیرد.

نادران تاکید کرد: هنوز مجموعه اقداماتی که ‌می‌خواهند انجام دهند را نگفته اند و تا به حال عمدتا بحث آسیب شناسی بوده که این آسیب شناسی هم در مستندات قانون برنامه سوم موجود است، هم درمستندات قانون چهارم است و حرف‌های جدیدی نیست که زده ‌می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد : این حرف‌ها، حرف‌هایی است که ۲۰ سال است در این مملکت زده ‌می‌شود، ولی اینکه برای حل آنچه ‌می‌خواهند بکنند فراتر از قانون چیزی نگفتند و در قانون نیز تکلیف روشن است. نادران مجددا تاکید کرد: نیازی به تشکیل کمیسیون ویژه نیست.

از نظر کارشناسان خارج از دولت هم استفاده می‌کنیم

همچنین غلامرضا مصباحی‌مقدم رییس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد درباره این که کمیسیون قرار است چه مساله‌ای را بررسی کند درحالی که جزئیات طرح هنوز روشن نیست، با بیان این که دولت هنوز جزئیات مربوط به طرح مذکور را ارائه نکرده است، گفت: طبیعتا وقتی کمیسیون از نمایندگان دولت دعوت می‌کند، از آنها می‌خواهد تا جزئیات طرح را برای کمیسیون ارائه کنند یا اگر طرح مدون شده است، آن را بین نمایندگان عضو کمیسیون توزیع کنند. مصباحی‌مقدم در عین حال افزود: در این کمیسیون از نظر کارشناسان خارج از دولت نیز استفاده خواهیم کرد.

رییس کمیسیون اقتصادی تصریح کرد که کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول، جزییات طرح را مطالبه خواهد کرد و اگر این جزئیات مدون نشده باشد، دولت باید در این راستا اقدامات لازم را انجام دهد.

همچنین ۳۰ نماینده برای عضویت در کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی طی نامه‌ای به هیات رییسه پیشنهاد شدند. که نام آنها به شرح زیر است:

شهریاری،غلامرضا مصباحی‌مقدم، علی اصغر زارعی، سیدمحمدرضا میر تاج‌الدینی، دکتر شهرزاد، غفار اسماعیلی، ثروتی،رجایی، عزت ا... اکبری، سید کاظم دلخوش،خباز، نریمان، هادی قوامی، انصاری، قربانی ساعدی، امیدوار رضایی، محمدعلی کریمی، حدادعادل، پیمان فروزش، عبداللهی، سیدحسین هاشمی،حسین هاشمیان، علی‌اصغر گرانمایه‌پور، محمدرضا باهنر، ابوالفتح نیکنام، الیاس نادران،کوچک‌زاده، عزت‌ا... یوسفیان، اسدا... عباسی.

به هر روی درمجموع روز چهارشنبه اعضای ۱۵ نفره این کمیسیون انتخاب می‌شوند.