مشورت آمریکا با دیگر اعضای 1+5

دنیای‌اقتصاد- در حالی که قرار است به زودی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران باخاویر سولانا، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپایی بر سر میز مذاکره، بسته‌های پیشنهادی طرفین را بررسی کنند، رییس‌جمهور آمریکا بار دیگر خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران شد. در همین حال، سخنگوی کاخ سفید نیز از رایزنی گسترده آمریکا با سایر اعضای کشورهای ۱+۵ به منظور بررسی پاسخ ایران به بسته پیشنهادی کشورهای یاد شده پرده برداشت. به گفته وی، آمریکا پیش از اظهارنظر درباره پاسخ تهران به پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان با متحدین خود گفت و گو خواهد کرد. به گزارش خبرگزاری‌ها،‌ دانا پرینو، سخنگوی کاخ سفید روز شنبه در حالی که جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا را برای سفر به ژاپن و شرکت در نشست سران گروه هشت همراهی می‌کرد، گفت: ما می‌رویم تا با متحدین‌ خود درباره اینکه پاسخ ایران چه معنایی دارد، مشورت کنیم.

وی گفت: آمریکا در حال حاضر هم با سایر اعضای کشورهای ۱+۵، درباره چگونگی پاسخگویی به تهران در حال رایزنی است.پرینو گفت: پیش از اینکه پاسخ رسمی بدهیم، باید ببینیم که نظر دیگران چیست. همچنین به گزارش رویترز، کریستینا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، اعلام کرد که رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی قصد دارد به زودی با مذاکره‌‌کننده ارشد هسته‌ای ایران ملاقات کند. سخنگوی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: سولانا روز شنبه اولین مشورت تلفنی را درباره پاسخ کتبی ایران به پیشنهادهایی که ماه گذشته به تهران ارائه کرده بود، با تهران انجام داده است. وی به خبرگزاری رویترز گفت: یکی از موضوع‌هایی که قرار است درباره‌اش تصمیم‌گیری شود، ملاقات با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و زمان این ملاقات است.

وی افزود: در اصل موضع (سولانا) پاسخگویی به شکلی مطلوب است.

گالاش از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرد و گفت: قدرت‌های بزرگ در حال بررسی نامه چهار صفحه‌ای منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران و مشورت درباره آن هستند. در همین حال، رییس‌جمهور آمریکا تاکید کرد که چندجانبه‌گرایی بهترین راه برای حل مساله هسته‌ای ایران است و بار دیگر تعلیق غنی‌سازی اورانیوم را در ایران خواستار شد.

جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا روز شنبه در گفت‌وگویی با خبرنگاران خارجی درباره نشست سران گروه هشت اظهار کرد: بهترین راه برای حل مشکل کره شمالی حضور دیگران بر سر میز مذاکره در کنار ما بود و درباره ایران نیز همین گونه است. وی افزود: پیام به ایرانی‌ها این است که برنامه غنی‌سازی را به شکلی قابل راستی آزمایی تعلیق کنید و این بهترین راهی است که پیش روی خود دارید. رییس‌جمهور آمریکا ادامه داد: در سال ۲۰۰۳ به نظر می‌رسید، ‌در مرحله متقاعد کردن ایران به تعلیق، خواستار راستی آزمایی برنامه غنی‌سازی‌شان شدیم و به همراه دیگر شرکایمان در اروپا پیامی را به ایران فرستادیم مبنی‌بر اینکه می‌توانند به انزوای‌شان پایان دهند. سپس لحن و سیاست دولت ایران تغییر کرد.

بوش افزود: و اکنون ایران بیشتر مواجهه جویانه برخورد می‌کند، اما پیام ما تغییر نکرده است. وی همچنین گفت: هویج‌ها و چماق‌هایی وجود دارند و ما به سختی تلاش می‌کنیم تا اطمینان یابیم که چماق‌ها معنا دارند. وی با ابراز خرسندی از صدور قطعنامه‌های ضدایرانی در شورای امنیت سازمان ملل گفت که این قطعنامه‌ها به ایرانی‌ها می‌گویند که ما درباره تغییر سیاست شما جدی هستیم. انتخاب با شما است. ما گزینه‌مان را مطرح کردیم. رییس‌جمهور آمریکا گفت: بارها به شکل علنی گفته‌ام که ایران حق بهره‌مندی از برق هسته‌ای غیر نظامی را دارد. وی با ادعای اینکه ایران واقعیت‌ها را درباره برنامه خود نگفته است، افزود: بنابراین آنها برای انجام غنی‌سازی قابل اعتماد نیستند؛ زیرا که غنی‌سازی گامی به سوی داشتن تسلیحات هسته‌ای است. وی با اشاره به همکاری روسیه با ایران در نیروگاه بوشهر گفت: من و ولادیمیر پوتین روی این مساله کار کردیم و او رهبری را در این خصوص به عهده گرفت که به این دلیل از او بسیار ممنونم.

وی با اشاره به سفر پوتین در قامت رییس‌جمهور روسیه به ایران در سال گذشته که برای شرکت در نشست سران کشورهای ساحلی خزر انجام شد ، افزود:‌ او به ایران رفت و به آنها گفت که ما اورانیوم غنی شده به شما می‌دهیم؛ شما حق حاکمیت دارید و بوش گفته است که برای داشتن برق هسته‌ای حق دارید. اما به دلیل آنکه در گذشته از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرپیچی کرده‌اید، ما اورانیوم غنی شده را به شما می دهیم و (سوخت مصرف شده) را باز پس می‌گیریم تا شما نیازی به غنی‌سازی نداشته باشید و اگر اصرار بر غنی‌سازی دارید باید به این معنا باشد که سلاح هسته‌ای می‌خواهید.

به گزارش پایگاه خبری تابناک، محافل سیاسی در آمریکا مدعی شدند: نامه منوچهر متکی وزیر امور خارجه به سولانا، شامل پیشنهاد‌های ایران و دربردارنده نکات جدیدی برای خروج از بن‌بست به وجود آمده و آغاز گفت‌‌وگوها است؛ اما مهم‌ترین بخش آن، ارائه تعریفی از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم است. بنا بر این تعریف، سانتریفیوژهای ایران، همچنان به چرخش خود ادامه می‌‌دهند، اما از تزریق گاز UF۶ جدید به آنها خودداری می‌شود و همچنین از ساخت و نصب سانتریفیوژهای جدید در چیدمان‌های صنعتی خودداری می‌شود.بر این اساس، مذاکرات از دو هفته دیگر بین سولانا و جلیلی آغاز و نحوه رسیدن به یک توافق همه‌جانبه در مذاکرات طرفین بررسی می‌شود.

همچنین با توجه به نکات مثبت بسته پیشنهادی و ارائه راهکارهایی برای اجرایی کردن این موارد مثبت در بسته پیشنهادی و خارج کردن نکات منفی و مبهم، این بسته با تلفیقی از پیشنهاد ایران، می‌تواند به عنوان راهکاری برای ادامه مذاکرات در آینده مورد استفاده قرار گیرد.از آنجا که این پیشنهاد در چهارچوب پیشنهاد سولانا به ایران داده شده است، احتمال می‌رود تعاریف برای تعلیق غنی‌سازی، مغایرت‌هایی با هم داشته باشد که طرفین قصد دارند این موارد را برای همدیگر تبیین و مشخص کنند.

در صورتی که این ادعای محافل سیاسی رسانه‌ای آمریکا صحت داشته باشد،‌ به معنای پذیرش تعلیق از سوی ایران نیست، بلکه می‌تواند به تثبیت و موفقیت سیاست‌های اعلام‌شده ایران بینجامد. ایران بارها اعلام کرده، به دنبال رسیدن به دانش هسته‌ای و توانایی تولید سوخت هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز است. در همین حال، هفته‌نامه معتبر دی‌سایت چاپ آلمان در صفحه اول این شماره خود، تحلیل جالبی در موضوع هسته‌ای ایران به چاپ رسانده و به بررسی راه‌های خروج از بن‌بست موجود و طرح سناریوهای ممکنه پرداخته است. به گزارش ایسنا، این هفته‌نامه با اشاره به دورنمای حل معضل هسته‌ای کره شمالی و در حالی که حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران را در این بن‌بست تمام دیده، به رایزنی‌های بین‌المللی در مسیر حل این مشکل در آستانه کنفرانس سران هشت کشور صنعتی غرب پرداخته و نظرات تازه‌ای را با صراحت که تاکنون کمتر عمومیت یافته‌ است، به افکار عمومی و نخبگان سیاسی که خوانندگان عمده این جریده پرآوازه هستند، ارائه کرده است.

این نشریه آلمانی نوشت: به کشورهای علاقه‌مند به فنون هسته‌ای نظیر ایران باید دورنمایی ارائه شود که بتوانند به فنون تولید سوخت اتمی غیرنظامی دسترسی بیابند: مثلا ایجاد تاسیسات غنی‌سازی در یک منطقه بین‌المللی که تحت کنترل دقیق و شدید آژانس باشد و متخصصان بومی بتوانند در آن مشارکت فعال و همه‌جانبه داشته باشند. چنین تاسیساتی را می‌توان در یک کشور خاص و مثلا در ایران ساخت. این تحول به مفهوم «بین‌المللی کردن چرخه سوخت» است و از این لحاظ از آن «رفرم قرن» استنباط خواهد شد. دی سایت تاکید می‌کند که چنین تحولی صورت تحقق نخواهد پذیرفت؛ مگر این‌که قدرت‌های هسته‌ای تحت یک قرارداد بین‌المللی به تعهدات خود پایبند باشند.