بازدهی ۱۰۵ روزه بازار سهام به ۳۰ درصد رسید

دنیای اقتصاد، محسن ایلچی: بورس تهران دیروز یک روز استثنایی را در تاریخ سه سال اخیر خود پشت سرگذاشت و شاخص کل بازار سهام با ۵۹۰ واحد رشد به سطح ۱۲۵۱۲ واحد رسید. با این رشد شاخص کل، بازدهی بورس تهران هم از ابتدای سال‌جاری به سطح ۳۰درصد رسید.

این در حالی است که نرخ تورم ۱۲ ماه منتهی به خردادماه سال‌جاری معادل ۷/۲۰درصد بود. به بیان ساده‌تر بازدهی سه ماهه بورس تهران حدود ۳/۹ واحد درصد بیش از نرخ تورم سالانه بوده است.

به نظر می‌رسد بورس تهران پس از حدود سه سال از حالت رکود خارج شده است. به عبارت دقیق‌تر، برآیند رشد شاخص‌های اصلی و فرعی بازار سهام کشور، ورود پول و نقدینگی جدید و شکل‌گیری یک جریان قوی پولی، افزایش میزان کدهای سهامداری، افزایش داد‌‌وستد سهام در تالارهای مناطق و استقبال از خرید سهام عرضه‌های اولیه همه حکایت از خروج بورس تهران از پوسته رکود دارد. بنابراین می‌توان گفت که سیگنال بهبود شرایط برای مردم و سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به بورس صادر شده است. البته در بروز چنین شرایطی، تلطیف فضای بین‌المللی و شکل‌گیری اراده گفت‌وگو میان ایران با غرب بر سر مسائل هسته‌ای، رویکرد جدید دولت در آزادسازی منابع و هدفمند کردن یارانه‌ها و اصلاح قیمت‌ها (اساس و بنیان اصل ۴۴)، خصوصی‌سازی و بهبود چشم‌انداز واقعی شدن ارزش مالی (پس از چند سال کاهش ارزش سهام و طی شدن فرآیند تصحیح قیمت) بسیار موثر بوده است. فرصتی که آسان به دست نیامده و برای شکل‌گیری آن یعنی جلوگیری از عملیات پارتیزانی و مخرب نقدینگی هزینه‌های فراوانی پرداخت شده است. شاید حجم منابعی که از ابتدای سال به بورس آمده است در مقایسه با رشد نرخ نقدینگی اندک باشد، اما به نظر می‌رسد دولت و مجریان ارشد کشور باید جهت تقویت جریان پول به مسیر صحیح آن یعنی بورس تدابیری را در نظر بگیرند تا اقشار جامعه با هر میزان سرمایه، این بازار را همانند گذشته مورد توجه قرار دهند.

در این شرایط مناسب است که دولت نگاه درآمدی و کسب عایدی حداکثری از طریق خصوصی‌سازی را تا اندازه‌ای تعدیل کند و با قیمت‌گذاری منصفانه یا حتی ترجیحی، هدایت منابع به بورس را بر فروش دارایی در حداکثر ارزش ممکن ترجیح دهد. چرا که به میزانی که بورس رونق گیرد، اثر تورمی نقدینگی سیال در جامعه تعدیل می‌شود. بنابراین سهام اولیه باید به گونه‌ای قیمت‌گذاری شود که سرمایه‌های جدید سراغ بورس را بگیرند.

دولت نهم می‌تواند با استفاده از این فرصت تاریخی عمده فرصت‌سوزی‌های گذشته را جبران کند. آیا این اتفاق خواهد افتاد؟

صفحات ۹ و ۱۰ را هم بخوانید