دنیای‌اقتصاد - مرکز پژوهش‌های مجلس، هزینه تمام شده یک لیتر بنزین وارداتی را، بدون در نظر گرفتن مالیات و عوارض۶۹۲۴ ریال اعلام کرد.

دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز در پاسخ به درخواست احمد توکلی نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس طی یک اظهار نظر کارشناسی در مورد هزینه‌های عرضه بنزین آزاد خاطر نشان کرد که هزینه تمام شده یک لیتر بنزین وارداتی (منهای مالیات و عوارض) ۶۹۲۴ ریال است و تفاوت آن با بهای بنزین آزاد دولتی معادل ۲۹۲۴ ریال برای هر لیتر خواهد بود که با توجه به مصرف روزانه ۶۵۰هزار لیتر بنزین آزاد در کشور، یارانه تخصیصی مورد نیاز روزانه حدود ۹/۱میلیارد ریال خواهد شد که معادل ۲۱۳هزار و ۴۸۳دلار است. بنابراین به شرط ثبات قیمت بنزین وارداتی با بهای فروردین ماه امسال و ادامه مصرف روزانه ۶۵۰هزار لیتر بنزین آزاد، یارانه مورد نیاز برای تداوم این طرح در سال ۱۳۸۷ حدود ۶۹۴میلیارد ریال (معادل ۹/۷۷میلیون دلار) خواهد شد. ضمن اینکه حدود ۱/۱۴هزار میلیارد ریال درآمد مالیاتی و عوارض قانونی نیز وصول نخواهد شد. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، در همین زمینه افزود: افزایش ماهانه ۲۰ لیتر به سقف سهمیه بنزین خودروهای شخصی در پنج ماه اخیر (از ابتدای دی ماه ۱۳۸۶ تا اول خرداد ماه سال جاری) و اختصاص ۱۰۰ لیتر بنزین سفر نوروزی در مجموع حدود ۳۷/۸۳۹ میلیون دلار اعتبار اضافی برای واردات بنزین نیاز خواهد داشت که این مبلغ با احتساب ۹/۷۷میلیون دلار اعتبار مورد نیاز برای توزیع بنزین آزاد جمعا ۲۶/۹۲۸میلیون دلار هزینه بر بیت‌المال تحمیل خواهد کرد.

این گزارش می‌افزاید: در صورت ادامه روند کنونی سهمیه‌بندی بنزین (بدون در نظر گرفتن توزیع بنزین آزاد) و عدم اصلاح میزان سوخت سهمیه‌ای خودروهای عمومی (تاکسی، خودروهای دولتی، بخشی از وانت‌ بارها، آژانس‌های مسافرتی و مسافربرهای شخصی دارای مجوز) دولت به طور میانگین مجبور به واردات روزانه بیش از ۱۷ میلیون لیتر بنزین، به شرط ادامه تولید روزانه ۴۵میلیون لیتر در داخل کشور خواهد بود و بدین ترتیب در صورت استمرار قیمت متوسط یک تن متریک بنزین مشابه فروردین‌ماه سال جاری در ایام باقیمانده سال در بازار خلیج فارس، حدود ۴/۴میلیارد دلار اعتبار برای واردات بنزین مورد نیاز است که تامین آن بدون تصویب مجلس خلاف بودجه سال ۱۳۸۷ خواهد بود.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، همچنین خواستار گازسوز شدن خودروها و تغییر سهمیه آنها طبق خودروهای دوگانه‌سوز، عدم تمدید فرصت تعیین شده برای تعویض پلاک خودروهای بنزین سوز (اعم از عمومی، خصوصی و دولتی)، عدم اعلام سهمیه‌های مازاد و تسریع در راه‌اندازی جایگاه‌های جدید توزیع گاز CNG در کلان شهرها شد.