دنیای اقتصاد- هیات پارلمانی آلمان در حالی در ایران به سر می‌برد که دولت آلمان به دلیل آنچه رسانه‌های آمریکایی سیاست‌های دوگانه برلین درقبال تهران می‌خوانند، مورد انتقاد قرار گرفته است. دولتمردان آلمان گرچه در نشست‌های ۱+۵ و اتحادیه اروپایی روی خوشی به افزایش تحریم‌ها نشان نمی‌دادند، اما در گفتار و دیدارهای رسمی با همتایان خود در دیگر کشورهای عضو این گروه، بر تشدید فشارها بر ایران صحه می‌گذاشتند.

اکنون ایران میزبان هیات پارلمانی آلمان است و مقامات تهرانی فرصت یافته‌اند تا سیاست‌های غرب در قبال برنامه‌های هسته‌ای ایران را به چالش بکشند. این در حالی است که چندی پیش آلمان پذیرای معاون وزیر امور خارجه ایران در برلین بود که این امر با واکنش رسانه‌های آمریکایی مواجه شد.

از جمله یک روزنامه آمریکایی با اشاره به دیدار اخیر معاون وزیر امور خارجه ایران با برخی مقام‌های آلمانی و توافق بر تشدید نکردن تحریم‌ها و افزایش همکاری‌های اقتصادی، آماری از مبادلات تجاری ایران و آلمان را منتشر کرد و با مقایسه این آمارها با اظهارات صدراعظم آلمان مبنی‌بر اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، سیاست برلین در قبال تهران را با تعبیر یکی به نعل، یکی به میخ مورد انتقاد قرار داد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی با عنوان محور تهران- برلین با اشاره به سفر سه روزه مهدی صفری، معاون وزیر خارجه ایران به برلین در ۱۶ آوریل (۲۸ فروردین) نوشت: گرچه در مطبوعات و رسانه‌های آلمانی چیزی در این باره منعکس نشد، اما رسانه‌های ایران به آن اشاره کرده و نوشتند که این سفر به دعوت مقام‌های دولت آلمان انجام شده است. این مایه تعجب بود که نه مطبوعات و نه منابع دولتی آلمان هیچ‌کدام در این باره خبری منتشر نکردند.

این روزنامه با بیان اینکه آلمان در کنار ۵ عضو دائم شورای امنیت، دیپلماسی بین‌المللی را در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران جلو می‌برند، ادعا کرد: صفری یک مقام رده پایین از یک کشور کوچک صلح‌طلب نیست، بلکه نماینده کشوری است که می‌تواند هرلحظه ماشه جنگ را شلیک کند. دیدار وی از آلمان حتما باید دارای منافع بارزی برای این کشور باشد.

وال استریت ژورنال سیاست و موضع‌گیری‌های آلمان را در قبال ایران یکی به نعل، یکی به میخ توصیف کرد و نوشت: دولت «ائتلاف بزرگ» آلمان از طریق منشورهای متعددی به مساله ایران می‌نگرد. در حالی‌که مرکل صدراعظم آلمان اظهار می‌کند، برای متوقف ساختن دستیابی ایران به بمب هسته‌ای، اگر لازم باشد تحریم‌ها را تشدید خواهند کرد، دستگاه سیاست خارجی این کشور و وزیر خارجه آن به سازگاری و مسالمت توصیه می‌کنند و حتی از «مشارکت استراتژیک» با ایران سخن می‌گویند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اظهارات ماه مارس مرکل مبنی‌بر اعلام مسوولیت در قبال امنیت اسرائیل و تاکید بر اینکه، برای اعمال فشارهای سنگین ‌تر علیه ایران از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کند، خاطرنشان کرد: اما از طرفی کریستوفر برتمان، یک مقام آلمانی می‌گوید که تحریم ما را به جایی نمی‌رساند. غرب باید از منافع متعدد برقراری روابط سازنده و نزدیک با ایران بهره‌مند شود. اگر با کشورهایی مانند روسیه، چین و عربستان سعودی می‌توان همکاری استراتژیک داشت، چرا نتوان با تهران چنین رابطه‌ای برقرار کرد. گفتنی است کتاب وی نیز با عنوان همکاران، نه دشمنان و برای یک روابط جدید با ایران، به‌زودی وارد کتابفروشی‌های آلمان خواهد شد.

به نوشته وال استریت ژورنال، روابط تجاری و بازرگانی هم میان ایران و آلمان بسیار مستحکم است. پس از آنکه این روابط در سال‌های ۲۰۰۷-۲۰۰۵ سیر نزولی را تجربه کرد، کارشناسان آلمانی از رشد ۱۳‌درصدی مناسبات در ژانویه گذشته خبر دادند. میزان صادرات کالا از آلمان به ایران طی سال گذشته به ۶/۳‌میلیارد دلار رسید. با پشتیبانی ۵۰۰‌میلیون دلاری تضمین‌های صادراتی آلمان، این کشور دومین صادر‌کننده بزرگ به ایران است و صادرات آن به ایران برای اقتصاد این کشور ضروری است. آژانس تجارت خارجی فدرال برلین اعلام کرده است که آلمان بیشترین قطعات ماشین‌آلات صنعتی را در بخش انرژی و ساختمان‌سازی ایران تامین می‌کند. این بخش از بازار ایران زیر سلطه صنایع ایتالیایی قرار دارد.

به نوشته این روزنامه، بر اساس گزارش دفتر بازرگانی ایران و آلمان، ۷۵‌درصد کل کارخانه‌های کوچک و متوسط ایران توسط تکنولوژی آلمانی تغذیه می‌شوند و متکی به قطعات یدکی و ابزار و ادوات آلمانی هستند. وال استریت ژورنال سپس نتیجه گیری می‌کند که برلین هم می‌تواند به گفته مرکل عمل کند و امنیت اسرائیل را در زمره نگرانی‌ها و ملاحظات خود قرار دهد و هم می‌تواند به گسترش نفوذ در مشارکت راهبردی با ایران تداوم و سرعت بخشد که این اقدام به معنای پذیرش مساله هسته‌ای ایران و خطری است که بر فراز سر اسرائیل قرار دارد و سازمانی از ترور و وحشت را نیز علیه مردم سرزمین خود و دیگر کشورها سامان داده است.

مقاله‌نویس وال‌استریت ژورنال درخصوص مباحث مطرح شده در دیدار معاون وزیر خارجه ایران با طرف‌های آلمانی به نقل از منابع خبری ایرانی افزود: درباره موارد مختلفی بحث شده است. از جمله اینکه طرف آلمانی در پی اعمال تحریم‌های شدیدتر علیه ایران نباشد. به جای آن دو طرف راه‌های مختلف توسعه همکاری‌های اقتصادی را مدنظر قرار دادند و طرف آلمانی قبول کرده به زودی هیاتی را به ایران بفرستد.

این روزنامه در پایان با ادعای اینکه بمب هسته‌ای ایران در حال ساخته شدن است، سخنان مرکل را در کنیسه اسرائیل بازی خواند و هشدار داد: شاید لازم باشد خانم مرکل سیاست کشورش را درباره ایران شفاف بیان کند، ضمن آنکه چنین تصمیماتی باید در مجلس آلمان گرفته شود.