سومین دوره مذاکرات فنی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از صدور قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت پس از سه روز در تهران پایان یافت. نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این مذاکرات را در فضایی بسیار مثبت و سازنده توصیف کرد و گفت: بی‌شک گزارش آتی البرادعی منعکس‌کننده پیشرفت در رفع سوالات از ایران خواهد بود. علی اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره سومین دور مذاکرات هیات آژانس در تهران که از دوشنبه تا چهارشنبه گذشته برگزار شد، گفت‌: جلسات ایران و آژانس در این دور از مذاکرات در فضایی بسیار مثبت و سازنده،علمی و فنی انجام شد. مذاکرات هیات ۳ نفره آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارت رییس بخش اجرایی پادمان آژانس و حضور دو کارشناس فنی با هیات ایرانی به سرپرستی علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی اتمی، محمد سعیدی معاون سازمان انرژی اتمی که عصر دوشنبه در تهران آغاز شد، سومین دور این گفت‌وگو‌ها بعد از قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت (۱۳ اسفند ۸۶) بود. هیات آژانس ۱۱ اردیبهشت ماه دور دوم گفت‌وگوهای خود و کارشناسان فنی این سازمان را پس از ۳ روز نشست عصرانه به پایان برده بود.

دور نخست این گفت‌وگوها دوم اردیبهشت و با حضور اولی‌هاینونن معاون امور پادمان‌های آژانس در تهران آغاز شده بود.نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی درباره احتمال ادامه مذاکرات تا پیش از گزارش محمدالبرادعی مدیرکل آژانس در روزهای آینده گفت: پاسخگویی ایران به سوالات آژانس فرآیندی طبیعی است که مانند آنچه درمورد همه کشور‌های عضو ان.‌پی‌.تی مصداق دارد، همواره به سوالات آژانس بستگی خواهد داشت. وی با بیان اینکه «سوالات آژانس از ایران در مذاکرات اخیر در مجموعه‌ای خاص مطرح نشده است»، گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که برای پاسخ به سوالات فنی آژانس در تهران یا محل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آمادگی داریم.

محمد البرادعی گزارش خود را در مورد آخرین تحولات فعالیت‌های هسته‌ای ایران و سوالات مورد نظر قطعنامه ۱۸۰۳ شورای امنیت در روزهای آتی به اعضای شورای حکام آژانس ارائه خواهد کرد. جلسه شورای حکام ۱۳ خرداد (۲ژوئن) تشکیل خواهد شد.

ایران سال گذشته در قالب طرح اقدام تمامی ابهامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای خود رفع کرد و مدیر کل آژانس در گزارش خود براین امر صحه گذاشت؛ با این حال شورای امنیت سازمان ملل تحت فشارها و القائات آمریکا و هم‌پیمانانش قطعنامه ۱۸۰۳ را به تصویب رساند و در آن خواستار پاسخ ایران به اتهامات و ادعاهایی واهی درباره برنامه موشکی و هسته‌ای ایران شد. ایران پیشتر طبق توافق با آژانس ارزیابی خود را از این اتهامات اعلام کرده و آن را بی پایه خوانده بود. با این حال مقامات آژانس از ابراز امیدواری نسبت به رایزنی‌های بیشتر با تهران در این موارد سخن گفتند و در پی آن ۳ دور مذاکره میان هیات‌های ایران و آژانس برگزار شد.

سلطانیه در بخش دیگری از این گفت‌وگو، در پاسخ به این سوال که آیا در مذاکرات و یا گفت‌وگو‌های مقامات ایران و آژانس در هفته‌های اخیر موضوع تعلیق غنی‌سازی از سوی این نهاد بین‌المللی مطرح شده است، گفت: به هیچ وجه! آژانس هیچ گاه موضوع تعلیق را مطرح نکرده است، تعلیق یک موضوع صرفا سیاسی است. وی افزود: گزارش‌های مدیرکل آژانس درباره مساله تعلیق غنی‌سازی، صرفا جنبه خبررسانی دارد و البرادعی در پاسخ به سوال شورای امنیت مبنی بر تعلیق غنی‌سازی، از عدم تعلیق خبر واقعی را منعکس می‌کند.

سلطانیه از پاسخ به این سوال که آیا در بسته پیشنهادی ایران که کلیات آن به مراجع بین‌المللی و برخی کشورها ارائه شده است، نقشی ویژه برای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نظر گرفته شده است؟ خودداری کرد و گفت: مسوولان امر درباره جزئیات بسته به موقع سخن خواهند گفت.

وی همچنین در گفت‌وگو با صدا و سیما اعلام کرد: مسلما در گزارش جدید البرادعی نیز به مشاهده نشدن هرگونه انحراف ایران از تعهدات خود اشاره خواهد شد. با این حال به نظر می‌رسد آژانس در گزارش آتی خود می‌نویسد که هنوز قادر نیستیم بگوییم هیچ فعالیت اظهار نشده‌ای در ایران وجود ندارد.