رییس قوه قضائیه با تاکید بر این‌که عدالت در گفتن آسان است اما در اجرا مشکل، یادآور شد: اجرای عدالت باید به درستی صورت گیرد؛ والا شعار عدالت را همه می‌دهند حتی ظالمانه‌ترین نظام و انسان‌ها نیز شعار عدالت می‌دهند و کار خود را عادلانه جلوه می‌دهند. نظام متولی عدالت باید به گونه‌ای این سیستم را تنظیم کند که تضمین‌کننده اجرای عدالت باشد. به گزارش ایسنا، آیت‌ا.. هاشمی شاهرودی که در همایش دادستان‌های سراسر کشور سخن می‌گفت با تاکید بر اینکه باید مفاسد کلان اقتصادی در اولویت دادسراها قرار گیرد، اظهار کرد: برخورد دادسرا با مواد مخدر، شرارت‌ها و مسائلی که منجر به فساد فرهنگی و جان و مال خانواده‌ها می‌شود، باید متفاوت باشد؛ همچنین مفاسد کلان اقتصادی و حیف و میل‌های بالا در بیت‌المال و تضییع حقوق مردم در شرکت‌ها و نهادهای دولتی باید در اولویت دادسراها قرار گیرد.

وی سپس با بیان این‌که نظام دادسرایی و دادستانی یکی از دستاوردهای ارزشمند نظام قضایی ماست که ریشه در قانون اساسی دارد، اظهار کرد: قانون اساسی، دادستانی کل را به عنوان یکی از ارکان نظام قضایی تعیین کرده که دلالت بر این دارد که نظام قضایی اسلامی مشتمل بر ساختار دادسرا و دادستانی است.

هاشمی شاهرودی خاطرنشان کرد: در دادسراها قضات مدیریت می‌کنند، تحقیق، بازپرسی، بازجویی و تمام این مسائل باید به وسیله قضات انجام گیرد؛ هرچه حساسیت در این مسائل که مربوط به حقوق مردم است بیشتر باشد تضمین‌کننده اجرای بهتر، دقیق‌تر و مطابق با قانون است.

وی ادامه داد: یکی از عوامل تضمین‌کننده این است که کارهای دادسرا و دادستانی‌ها در اختیار قضات قرار بگیرد. قضات دادسراها نیز دارای همان استقلال در رای و نظر قضایی باشند. اگر بنا باشد این دستگاه و سیستم در اختیار دستگاهی باشد که خود طرف دعوی است، منشا آسیب و بی‌عدالتی می‌شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به این‌که احیای دادسراها از افتخارات و دستاوردهای نظام قضایی اسلامی است که در امنیت و عدالت پایدار و توسعه یافته بسیار موثر است، خاطر نشان کرد: برکات این احیا نیز در طی چند سال تشکیل این نهاد قضایی قابل لمس بوده و همگی شاهد آن بوده‌ایم. بسیاری از پرونده‌ها در دادسراها مختومه و تعیین تکلیف می‌شود و اقدامات در دادگاه کیفری پس از احیای دادسراها بسیار منظم شده و پرونده‌ها با کیفیت بالا، تحقیق و بررسی‌های لازم، تنظیم حقوقی و قضایی و کیفرخواست‌های دقیق در اختیار دادگاه‌ها قرار می‌گیرد که این امر کمک بسیار عظیمی به دادگاه‌ها داده و می‌دهد.

هاشمی شاهرودی با بیان این‌که نظام دادسرایی یا به تعبیر بعضی از حقوق‌دانان قاضی ایستاده احیا شد و بخشی از قوانین مربوط به این سیستم در مجلس ششم به تصویب رسید که مبنای احیای دادسرا شد، ادامه داد: تفسیر آن نیز در آیین دادرسی کیفری در قوه قضائیه تدوین شد. در آیین دادرسی نسبت به نظام دادسرایی و دادستانی توجه خاصی شده و اختیارات ویژه‌ای به آن داده شده است که امیدواریم در مجلس هشتم یکی از اقدامات اولویت دار مجلس تصویب آیین دادرسی و قانون مجازات اسلامی باشد.