رییس هیات مدیره موقت فراکسیون اصول‌گرایان در مجلس هشتم اظهار کرد:‌ بیشتر منتخبان راه‌یافته به مجلس هشتم اصول‌گرا هستند، ولی این امر نباید اصول‌گراها را دچار غرور کند. به گزارش ایسنا، علی لاریجانی که در برنامه نگاه یک سیما سخن می‌گفت، هم‌چنین تحلیل‌هایی را که درباره ریاست مجلس هشتم بیان می‌شود نادرست خواند و گفت: ‌این تحلیل‌ها مبنای واقعی ندارد و صرفا گمانه‌زنی است.

وی تعامل خود را با غلامعلی حداد‌عادل خوب و مثبت ارزیابی و شایعاتی را که در این ارتباط منتشر شده رد کرد و گفت: من و آقای حداد از قدیم با یکدیگر آشنایی داریم و اختلافی وجود ندارد.

لاریجانی هم‌چنین به نمایندگان مجلس هشتم توصیه کرد که در شرایط فعلی به جای این که بر روی اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی دعوا کنند، روی مسائلی مانند تورم، ‌مسکن و سرمایه‌گذاری متمرکز شوند.

وی افزود: اگر بر سر مسائل اصلی با یکدیگر بحث و دعوا هم کنند، مردم می‌پسندند و می‌گویند اینها درباره مسائل اصلی کشور دارند با هم دعوا می‌کنند. لاریجانی تصریح کرد: به نظر من در حال حاضر دعوای اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی مساله روز مردم نیست.

منتخب مردم قم با بیان این که اصول‌گرایان اکثریت مجلس هشتم را تشکیل می‌دهند، در عین حال گفت: مبادا آنها مغرور شوند و احساس کنند مردم به آنان اقبال کرده‌اند و بگویند ما باید این کلید را بگیریم داخل جیب‌مان بگذاریم و برویم کار خود را بکنیم؛ باید بدانند این کلید در جیبی قرار می‌گیرد که ته آن سوراخ است و زود بر زمین می‌افتد و کس دیگری آن را برمی‌دارد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره نقش مجلس شورای اسلامی‌در حل مشکلات اساسی مردم با بیان این که مجلس یک قوه مستقل در کشور است و از بعدی در قانون اساسی به عنوان قوه مادر شناخته می‌شود گفت: مجلس باید در ابتدا خودش را دریابد و یک تعامل منطقی، تاثیرگذار و موثر با سایر قوا داشته باشد، هم‌چنین کمیسیون‌هایی که در مجلس هستند، بر اساس تخصص شکل بگیرند.

وی هم‌چنین با تاکید بر اهمیت همه کمیسیون‌های مجلس و بیان این که این کمیسیون‌ها باید با بخش اجرایی کشور به نحو سازگاری تعامل داشته باشند، اظهار کرد: مثلا کمیسیون عمران باید با بخش ساختمان در وزارت مسکن و شهرسازی ارتباط تنگاتنگی داشته باشند و ما به دنبال این باشیم که اگر نقصی در دولت یا قوه دیگری وجود دارد آن را با فکر و طرح رفع کنیم و به جای مچ‌گیری، مسابقه خدمت و فکرکردن را مبنا قرار دهیم که در این صورت رویکرد ما در جهت حل مشکلات مردم خواهد بود. وی با بیان این که دو حوزه کاری مهم در مجلس وجود دارد که یکی از آن‌ها تقنین و دیگری نظارت است، گفت: نمایندگان باید با بحث تقنین مقداری آشنا بشوند و قوانین گذشته را مطالعه کنند تا در قانون‌نویسی دچار تکرار نشوند. لاریجانی با بیان این که غربال قوانین باید در مجلس هشتم صورت بگیرد، گفت: حجم زیادی از قوانین انباشته وجود دارد که خود این‌ها باعث سردرگمی‌مردم می‌شود.

وی در همین ارتباط افزود: به نظر من یکی از عواملی که باعث شده سرمایه‌گذار به تولید رغبت نداشته باشد، قوانین متکثر این حوزه است و دومین عامل نبود ثبات در مقررات. لاریجانی همچنین درباره نظارت در مجلس هشتم، گفت: به نظر من خود کمیسیون‌های مجلس نقش بسیار مهمی‌در این امر دارند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در مورد برخی مقررات در بخش آیین‌نامه وجود دارد، افزود: به نظر من الان ما می‌توانیم این آیین‌نامه را اصلاح کنیم؛ به نحوی که امور سهل‌تر شود و مجلس وقت بیشتری را به نظارت و مسائل تخصصی اختصاص دهد.

روسیه را بزرگ نکنیم

لاریجانی همچنین در پاسخ به پرسشی در ارتباط با تاثیر تغییرات روسیه بر روابط با ایران با توجه به این که پوتین در روزهای آخر ریاست‌جمهوری قطعنامه‌ تحریم ایران را به امضا رساند، گفت: بعید می‌دانم در پی این تغییر تحول زیادی در روابط رخ دهد، باید توجه داشت که مدودف و پوتین رابطه نزدیک و در واقع صمیمانه‌ای با یکدیگر دارند، با یکدیگر هم‌سنخ و از یک اردوگاه هستند و به نظر من تغییر مهمی‌در نوع روابط ایجاد نخواهد شد.

وی گفت: رفتار پوتین در قضیه قطعنامه نیز یک بحث طولانی دارد.

دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: باید بدانیم روسیه یک بازی به نفع منافع خود می‌کند و ما نیز به دنبال منافع خود هستیم، ما نباید جایگاه روسیه را بیش از آنچه هست برای خود بالا ببریم و از طرف دیگر نباید بی‌دلیل آن را تنزل دهیم. لاریجانی با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق نیز گفت: در طول مذاکره ایران راهکار خوبی در مورد عراق ارائه داد که برای ایجاد امنیت، عملیاتی بود؛ اما آنها بازی کردند و از فرصت استفاده نکردند، آنها با خودشان نیز سوءتفاهم داشتند و برخورد غیرواقعی انجام دادند؛ چنان که بحث تسلیح برخی افراد اهل سنت را در عراق دنبال کردند و همه عقلای عراق و منطقه گفتند که این امر، یعنی توزیع سلاح، بازی با آتش است و نتایج منفی دارد؛ آنها از طرفی شعار خلع سلاح میلیشیا را مطرح و از طرف دیگر میلیشیای دیگری را ایجاد می‌کنند، هم‌چنین یک دعوای تصنعی بین شیعیان ایجاد کردند، چون دعوای شیعه و سنی نتیجه نداد؛ چنان که اگر از نفوذ ایران استفاده نمی‌شد این مساله ختم نمی‌شد.

مذاکره به جای بسته

لاریجانی درباره بسته پیشنهادی اخیر کشورهای ۱+۵ با توجه به، بی‌نتیجه ماندن بسته‌های دو سال گذشته، گفت: بسته قبلی خیلی محتوای غنی نداشت و ما رد نکردیم، بلکه گفتیم ناقص است و باید نقص آن را جبران و مذاکره کرد؛ ولی خود آنها مجال ندادند و نوعی بازی را شروع کردند و شاید در یک شرایط نزدیک می‌شدیم ولی آنها بازی را بهم زدند. وی گفت: در مورد بسته‌ای که در حال حاضر صحبت می‌شود اطلاع دقیقی ندارم چون عرضه نشده است؛ ولی آنچه در رسانه‌ها مطرح شده و وزرای خارجه برخی کشورهای اروپایی مطرح کرده‌اند بیانگر آن است که این حد از موضوع نمی‌تواند مساله را حل کند، مگر این که یک راه حل معقول‌تر در متن آن وجود داشته باشد. ما به لایه ظاهری کاری نداریم، آنها می‌توانند در عمل یک رفتار عاقلانه داشته باشند. تا کنون در ظاهر در مورد آن چیزهایی گفته‌اند ولی این وصف خیلی موفقیت‌آمیز نیست.

خبری که اصلاح شد

ظهر دیروز خبرگزاری فارس گزارش گفت‌وگوی تلویزیونی علی لاریجانی را در برنامه «نگاه یک» شبکه اول سیما با این تیتر منتشر کرد: «علی لاریجانی: بنایی برای ریاست مجلس هشتم ندارم». این خبرگزاری، اما چند ساعت بعد تیتر یاد شده را تغییر داد و از کاربران خود خواست تا از خبر اصلاح شده استفاده کنند.

در خبر اصلاح شده یک پاراگراف در گزارش قبلی حذف شده بود. خبرگزاری فارس در گزارش ابتدایی خود نوشته بود «رییس فراکسیون اصول‌گرایان مجلس هشتم با بیان اینکه بنایی برای مجلس هشتم ندارد، تصریح کرد: تحلیل‌هایی که در مورد ریاست آینده مجلس هشتم می‌شود مبنای واقعی ندارد و یک گمانه‌زنی و سرگرمی است.

به نظر می‌رسد از خبرگزاری فارس خواسته شده است تا اشتباه خود را در برداشت از سخنان لاریجانی اصلاح کند.

لاریجانی، نماینده ویژه احمدی‌نژاد

رییس‌جمهوری، علی لاریجانی را به عنوان یکی از نمایندگان ویژه خود در کارگروه توسعه و عمران قم منصوب کرد.

پایگاه خبری رجانیوز که از پایگاه‌های نزدیک به دولت نهم به حساب می‌آید، روز گذشته خبر داد که محمود احمدی‌نژاد طی حکمی، علاوه بر شش نفر از اعضای دولت، علی لاریجانی و احمد صابری ظفرقندی را به سمت نمایندگان ویژه خود در کارگروه یاد شده منصوب کرد.مصطفی پورمحمدی وزیر کشور، علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن، پرویز فتاح وزیر نیرو، علی سعیدلو معاون اجرایی رییس‌جمهور، امیر منصور برقعی، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهوری و اسفندیار رحیم‌مشایی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، شش عضو هیات دولت هستند که به عضویت کارگروه توسعه و عمران قم درآمده‌اند.رجانیوز دیروز علاوه بر انتشار این خبر، در تیتری از «انتقاد تلویحی لاریجانی از حداد» و «توصیه او به تعامل با دولت» خبر داده بود که به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی این پایگاه خبری با دولت، نشان‌دهنده رابطه نزدیک و رو به بهبود علی لاریجانی با دولت نهم باشد.