دنیای اقتصاد - گفت‌و گوهای ایران و گروه ۱+۵ در روزهای ۲۹ و ۳۰ خردادماه در مسکو از سر گرفته می‌شود؛ این مهم‌ترین توافق مذاکرات دو روزه بغداد به شمار می‌رود؛ مذاکراتی فشرده که به گفته سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران در «فضایی خوب» برگزار شد و «دو طرف مسائل خود را به صورت شفاف و صریح بیان کردند.» جلیلی البته تاکید کرد: «این گفت‌وگوها بسیار مفصل بود؛ ولی ناتمام ماند.» کاترین اشتون، مذاکره‌کننده ارشد ۱+۵ نیز در تشریح نتیجه رایزنی‌های دوروزه گفت: «خیلی روشن و مشخص است که هر دو طرف خواستار پیشرفت در مذاکرات هستند و زمینه‌های مشترک برای همکاری وجود دارد؛ در عین حال اختلافات گسترده پابرجاست.» در واکنش به نشست بغداد، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل از این مذاکرات به عنوان تنها راه‌‌حل ممکن در حل و فصل اختلافات میان ایران و گروه ۱+۵ نام برد و ابراز امیدواری کرد دو طرف در زمینه مسائل باقیمانده به «توافق نهایی» دست یابند. وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان؛ اما بار دیگر بر تداوم رویکرد دوگانه مذاکره فشار در قبال ایران تاکید کردند. به گفته هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، تا زمان مذاکرات مسکو در پایان خرداد «تمام تحریم‌ها بر سر جای خود خواهد ماند.» ماراتن مذاکرات بغداد پایان یافت

مسکو؛ میعادگاه بعدی ایران و ۱+۵

جلیلی: گفت‌وگوها بسیار مفصل، شفاف و صریح بود، ولی ناتمام ماند

اشتون: اختلافات گسترده پابرجاست، اما طرفین خواستار پیشرفت مذاکرات هستند

دنیای‌اقتصاد- مذاکرات ایران و ۱+۵ در روزهای ۲۹ و ۳۰ خردادماه سال‌جاری در مسکو پایتخت روسیه از سر گرفته می‌شود. این خبر ملموس‌ترین نتیجه مذاکرات دو روزه بغداد به شمار می‌رود، همانطور که برگزاری مذاکرات بغداد نیز تنها توافق واقعی در روز ۲۶ فروردین ماه سال‌جاری میان مذاکره‌کنندگان در استانبول بود. مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و ۱+۵ اما در پایان مذاکرات پر فراز و نشیب بغداد در شامگاه پنج‌شنبه به طور جداگانه با خبرنگاران سخن گفتند. سعید جلیلی، رییس هیات مذاکره‌کننده ایران به خبرنگاران گفت: در این گفت‌وگوها شاهد فضای خوبی بودیم و دو طرف گفت‌وگو مسائل خود را به صورت شفاف و صریح بیان کردند. این گفت‌وگوها بسیار مفصل بود، ولی ناتمام ماند. هر دو طرف در این گفت‌وگوها دارای دیدگاه‌ها و پیشنهادهایی بودند. کاترین اشتون، نماینده کشورهای عضو ۱+۵ نیز به رسانه‌ها گفت: پس از برگزاری مذاکرات عمیق با طرف ایرانی در دو روز گذشته که به طور گروهی و دوجانبه برگزار شد، خیلی روشن و مشخص است که هر دو طرف خواستار پیشرفت در مذاکرات هستند و زمینه‌های مشترک برای همکاری وجود دارد. در عین حال اختلافات گسترده پابرجاست.

آشنایی طرفین با دیدگاه های یکدیگر

به گزارش ایسنا، سعید جلیلی در پایان دو روز مذاکره فشرده با نمایندگان گروه ۱+۵ (شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) گفت: نتیجه این گفت‌وگوها این بود که دو طرف با دیدگاه‌های هم بهتر و بیشتر آشنا شدند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ادامه داد: در گفت‌وگوهای استانبول دو طرف بر دو محورموضوعات برای گفت‌وگو توافق کردند؛ یکی مباحث هسته‌ای و دیگری در مورد مباحث غیرهسته‌ای که مورد علاقه دو طرف است و می‌تواند موضوع گفت‌وگو قرار گیرد.

داشتن چرخه‌ سوخت و غنی‌سازی حق ماست

جلیلی تصریح کرد: ما در بسته پیشنهادی خود در سه سال پیش بیان کرده بودیم که با استفاده از مفهوم مردم‌سالاری و احترام به حقوق ملت‌ها و آرای آنها می‌توان برای بسیاری از موضوعات منطقه‌ای گفت‌وگو و پیشنهادی ارائه داد و یکی از این پیشنهادها در مورد بحرین و احترام به حقوق مردم آنها و اهمیت دموکراسی در این ارتباط و برخورداری همه مردم از حق رای بود. آنها نیز در زمینه غیرهسته‌ای دو پیشنهاد را داشتند از جمله مقابله با دزدان دریایی و امنیت آب‌های دریایی و نیز مبارزه با مواد مخدر که ایران در ارتباط با هر دو موضوع پیشنهادهای خود را ارائه داد.دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران اظهار کرد: در مورد محور هسته‌ای نیز بحث‌های طولانی و جدی و اساسی بین دو طرف انجام شد و ما در موضوع همکاری برای برنامه هسته‌ای ایران پیشنهادهای جدی داشتیم. آنچه که اهمیت دارد توجه به حقوق ملت‌ها از جمله حقوق ملت ایران است. ما معتقدیم که دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای حق تمام اعضای ان‌پی‌تی است و شعار ما «انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» است.

او با تاکید بر اینکه ایران طبق ان‌پی‌تی به وظایف خود عمل می‌کند و یک عضو فعال ان‌پی‌تی و برای خلع سلاح مدعی است، افزود: یکی از مباحث مهم در استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و دستیابی به این انرژی، داشتن چرخه سوخت و غنی‌سازی است و تاکید داریم که این حق مسلم ماست و ما طبق ان‌پی‌تی حق داشتن انرژی صلح‌آمیز و حق غنی‌سازی اورانیوم را دارا هستیم و بر همین مبنا هرگونه همکاری و بحث در زمینه همکاری‌های هسته‌ای را قابل قبول می‌دانیم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، یکی دیگر از موضوعات مهم در این زمینه را بحث جلب اعتماد مردم ایران عنوان و تصریح کرد: مسیر گفت‌وگو برای همکاری‌ها وقتی می‌تواند موفق و رو به جلو باشد که مسیرهای تخریبی به موازات آن نباشد و این یک مقوله جدی برای ماست.

کارشناسان طرفین رایزنی خواهند کرد

جلیلی با اشاره به گفت‌وگوهای میان ایران و ۱+۵ اظهار کرد: در این گفت‌وگوها دو طرف دیدگاه‌های خود را مطرح کردند اما این گفت‌وگوها هنوز تمام نشده است و کمتر از یک ماه دیگر در مسکو اجلاس دیگری خواهیم داشت. او افزود: قرار است کارشناسان در مورد مسائل مورد نظر گفت‌وگو کنند و زمینه را برای گفت‌وگوهای مسکو آماده کنند. امیدواریم با مسیر گفت‌وگو برای همکاری که تنها مسیر برای حرکت‌های این‌چنینی است گفت‌وگوهای موفق و روبه جلوی بیشتر از قبل را شاهد باشیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خانم اشتون اعلام کرده ایران راجع به گفت‌وگو در مورد غنی‌سازی ۲۰ درصد و مسائل مرتبط با آن اعلام آمادگی کرده است، گفت: همان‌طور که گفتم ما معتقدیم غنی‌سازی برای مصارف صلح‌آمیز هسته‌ای جزو حقوق مسلم ایران است.

اشتون: درباره غنی‌سازی ۲۰ درصد گفت‌وگو کردیم

کاترین اشتون، رییس هیات مذاکره کنندگان ۱+۵ اما در کنفرانس مطبوعاتی خود به خبرنگاران گفت: طرف ۱+۵ محکم، روشن و متحد است در پیگیری یک راه حل اساسی سریع درباره نگرانی‌های جامعه بین‌المللی که برنامه هسته‌ای ایران کاملا صلح‌آمیز باشد و براساس ان‌پی‌تی و قطعنامه شورای امنیت و قطعنامه شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد.

اشتون افزود: انتظار داریم ایران اقدامات عملی و قطعی برای اینکه نگرانی‌های جامعه بین‌الملل را لحاظ کند، به شکل فوری انجام دهد تا اعتمادسازی ایجاد شود و ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند.

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به مذاکرات دو روزه‌اش با نماینده ایران تصریح کرد: ما (۱+۵) با همتایان ایرانی خود گفت‌وگو کردیم و گفت‌وگوهای فشرده و با جزئیات زیاد بود و در راستای توافق‌ها در استانبول پیشنهادهای روشنی را در مورد موضوع هسته‌ای ایران و به‌ویژه تمام جوانب غنی‌سازی ۲۰ درصد مطرح کردیم. ما همچنان ایده‌هایی را روی میز گذاشتیم و درباره اقدامات دوطرفه و اقدامات متقابل که آمادگی داریم انجام دهیم گفت‌وگو کردیم.نماینده ۱+۵ در مذاکرات با ایران ادامه داد: ایران آمادگی خودش را برای اینکه موضوع غنی‌سازی ۲۰ درصد را بررسی کند اعلام کرد و بر یک طرح پنج ماده‌ای که شامل به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی برای ایران از سوی ما است، تاکید کرد.

او ادامه داد: پس از برگزاری مذاکرات عمیق با طرف ایرانی در دو روز گذشته که به طور گروهی و دوجانبه برگزار شد، خیلی روشن و مشخص است که هر دو طرف خواستار پیشرفت در مذاکرات هستند و زمینه‌های مشترک برای همکاری وجود دارد. در عین حال اختلافات گسترده پابرجا است.

اشتون اظهار کرد: ما موافقیم که نیاز برای گفت‌وگوهای بیشتر برای اینکه زمینه‌های مشترک در بین‌مان ایجاد شود وجود دارد. ما به پایتخت‌های خود بازمی‌گردیم که مشورت کنیم و ارتباطات گسترده را با همتایان ایرانی خود برای آماده کردن یک دیدار بیشتر در مسکو در روزهای ۱۸ و ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خرداد)حفظ می‌کنیم.وی افزود: گفت‌وگوها بر اساس دیدگاه گام به گام و نگاه دوجانبه خواهد بود. ما مصمم هستیم که این مشکل را حل کنیم. این مشکل را در آینده نزدیک از طریق مذاکرات حل کنیم و به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهیم.او همچنین اظهار کرد: گفت‌وگوهای ما در یک پروسه گام به گام مهم است و امیدواریم در این پروسه، اعتماد و امید به وجود آید که مسائل را به شکل درست و واضح حل کنیم. فکر می‌کنیم دلایل مشترک زیادی وجود دارد که به مذاکرات ادامه دهیم، البته ما دیدگاه‌های متفاوت داریم. با این حال تاریخ مذاکرات بعدی را مشخص کردیم و با آمادگی کامل در این مذاکرات حاضر می‌شویم.رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه واکنش ایران به پیشنهادهای شما چه بود؟ بیان کرد: ما پیشنهادهای واضحی را مطرح کردیم و در رابطه با غنی‌سازی ۲۰ درصد صحبت کردیم، اما از من انتظار نداشته باشید که اینجا وارد جزئیات شوم. همچنین در این مذاکرات مسائل دیگری مطرح شد و من فکر می‌کنم برای ادامه کار وجوه مشترک خوبی داریم.

مذاکرات پر فراز و نشیب بغداد

مذاکرات ایران به با گروه ۱+۵ ظهر چهارشنبه در بغداد آغاز شد. نوبت اول این مذاکرات سه ساعت به طول انجامید و پس از آن اعلام شد که مذاکرات ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران از سر گرفته می‌شود؛ اما نشد. درعوض برگزاری مذاکرات گروهی، نمایندگان هفت کشور حاضر (ایران، آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) به مذاکرات دو جانبه رضایت دادند. گفت و گوی دو ساعته جلیلی و اشتون مهم‌ترین مذاکره دو جانبه در شامگاه چهارشنبه ارزیابی می‌شود. گفت و گوهایی که در روز پنج‌شنبه و پیش از آغاز دور دوم گفت و گو‌ها به مدت نیم ساعت دیگر ادامه یافت. در این روز دور دوم مذاکره گروهی دیگری نیز برگزار شد. اما در پایان دور اول شایعه توقف مذاکرات انتشار یافت. همزمان خبر آمد که در منطقه الخضراء- منطقه حفاظت شده بغداد- انفجاری رخ داده است. با این حال، به فاصله اندکی مشخص شد که گروه‌های مذاکره‌کننده دوباره گفت‌وگو‌ها را از سر گرفته‌اند. در نهایت و در شامگاه پنج‌شنبه نیز مذاکره‌کنندگان ارشد دو طرف به میان خبرنگاران آمدند و از پیشنهادهای تبادل شده در این مذاکرات و همچنین آینده آن سخن گفتند.