مذاکرات مهم هسته‌ای در بغداد

عکس: ایرنا، کاوس صادقلو در نخستین دور مذاکرات بغداد ارائه شد

بسته پیشنهادهای جدید ایران به ۱+۵

دنیای اقتصاد- سرانجام روز موعود فرا رسید و نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ برای ششمین بار و این بار در بغداد پشت میز مذاکره نشستند.

ایران در نوبت نخست مذاکرات با ۱+۵ که ظهر دیروز آغاز شد، بسته‌ای جامع شامل ۵ محور از جمله موضوعات هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای به ۱+۵ ارائه کرد. نوبت دوم مذاکرات ایران و غرب نیز دیروز پس از استراحتی کوتاه در ساعت ۱۸ به وقت محلی از سر گرفته شد. منابع خبری اعلام کرده‌اند که این مذاکرات امروز نیز ادامه خواهد یافت. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مذاکره‌کننده ارشد ایران پیش از آغاز این مذاکرات گفته بود: امیدواریم مذاکرات بغداد نقطه آغازی برای کنار گذاشته شدن برخی راهبردهای بی‌نتیجه از سوی ۱+۵ باشد. به هنگام برگزاری نوبت نخست مذاکرات نیز مایکل مان، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌و‌گو با خبرنگاران از ارائه یک بسته پیشنهادی جدید از سوی۱+۵ به ایران خبر داد، بسته‌ای که شامل درخواست تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصد در خاک ایران می‌شود.

پیشنهادهای ایران، پیشنهادهای ۱+۵

با وجود این، ایران در دور نخست مذاکرات با ۱+۵ بسته‌ای جامع شامل ۵ محور از جمله موضوعات هسته‌ای و غیر‌هسته‌ای به ۱+۵

ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، ایران در بسته خود که به طور گام به گام تدوین شده، گام‌های عملی مشخصی را به طرف غربی پیشنهاد کرده است.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، طرف‌های غربی نیز به طور شفاهی و نه کتبی بسته‌ای را مطرح کرده‌اند، اما تفاوت بسته پیشنهادی ایران، جامع بودن و مبنا قرار دادن اصول مذاکرات استانبول است. بسته پیشنهادی ایران در مجموع بسته‌ای متوازن بر اساس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT) و گام به گام است. قرار است دو طرف درباره بسته‌های یکدیگر اظهارنظر کنند.

این خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که بسته پیشنهادی غرب جزئی‌نگر است و به‌روز شده نیست و در واقع هیچ تناسبی میان داده‌ها و ستانده‌ها وجود ندارد.

یک نشست و دو روایت

با این حال، دیروز اخبار متناقضی از محل مذاکرات بغداد مخابره می‌شد و تردیدهایی درباره اخبار منتشره در مورد بسته‌های پیشنهادی وجود داشت. از جمله خبرگزاری مهر نوشت: دارالضیافه نخست‌وزیری عراق (محل مذاکرات) ساعات پرحاشیه‌ای را پشت سر می‌گذارد و هر چند طرف غربی حاضر در مذاکرات تلاش می‌کند تا با همکاری رسانه‌های غربی و عربی حقیقت را به گونه‌ای دیگر جلوه دهد، اما واقعیت آن است که ایران همچنان بر مواضع به حق خود ایستادگی می‌کند. طرف غربی با همکاری رسانه‌های غربی تلاش می‌کند تا این طور جلوه دهد که غرب با پیشنهادهایی جدید پای به مذاکرات بغداد گذاشته، اما حقیقت ماجرا آن است که تا مذاکرات به اتمام نرسد و خود طرف‌های مذاکره‌کننده سخنی در این مورد نگویند هر گونه خبری درباره ارائه پیشنهاد جدید به ایران کذب محض است.

این خبرگزاری ادامه می‌دهد: بر اساس توافقات استانبول شرط ادامه همکاری‌ها اتخاذ گام‌های متقابل است، اما در فضا‌سازی رسانه‌های غربی که هدایت آن بر عهده مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون است هیچ اشاره‌ای به اینکه غرب در برابر اقدام مثبت ایران چه عملی را انجام خواهد داد، نمی شود.

در پایان مذاکرات استانبول که ۲۶ فروردین ماه برگزار شد، دو طرف توافق کرده بودند که مذاکرات در چارچوب (NPT) دنبال شود و همکاری‌های بر مبنای گام به گام صورت گیرد. همچنین در مذاکرات استانبول قرار شد که معاونان جلیلی و کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵ برای تهیه و تدوین چارچوبی برای همکاری‌های متقابل با یکدیگر مذاکره کنند و بر اساس جمع‌‌بندی که در مذاکرات میان معاونان اشتون و جلیلی به دست می‌آید، دو طرف در بغداد حاضر شوند و پس از گفت‌و‌گو و در صورت تفاهم میان دو طرف، به یک جمع‌‌بندی نهایی دست یابند.

نقطه آغازی بر پایان راهبردهای بی‌نتیجه

جلیلی اما عصر سه‌شنبه در دیدار با سید عمار حکیم، رییس مجلس اعلای اسلامی عراق ابراز امیدواری کرده بود که مذاکرات بغداد نقطه آغازی برای کنار گذاشته شدن برخی راهبردهای بی‌نتیجه از سوی ۱+۵ باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی در این دیدار تاکید کرد: ما حس می‌کنیم اکنون غربی‌ها خودشان هم دریافته‌اند که زمان برای راهبرد فشار به پایان رسیده است، چرا که در تمام سال‌های گذشته کاری نمانده که آنها بتوانند علیه ملت ایران انجام دهند و از انجام آن خودداری کرده باشند.

جلیلی با اشاره به برگزاری مذاکرات ایران و ١+٥ در بغداد، این امر را نشانه قرار گرفتن عراق در مرحله‌ای کاملا جدید دانست که در این مرحله این کشور می‌تواند نقش مهمی در حل مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا کند.

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان دستور کار مذاکرات با ١+٥ را «گفت‌و‌گو برای همکاری» اعلام کرد و گفت: از آنجا که بنای این گفت‌وگوها بر همکاری است مذاکرات هفت کشور موضوعات منطقه‌ای، بین‌المللی و هسته‌ای را در برخواهد گرفت و امیدواریم شروعی برای یک دوره جدید باشد.

تکذیب ذخیره‌سازی اورانیوم در عراق

همزمان با برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در بغداد، خبرهای دیگری نیز مخابره می‌شد. در یکی از این خبرها علی‌الدباغ سخنگوی دولت عراق گفته بود: خبر ذخیره‌سازی اورانیوم غنی‌شده ایران در عراق صحت ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: عراق فقط میزبانی برگزاری گفت‌و‌گو‌های ایران با ۱+۵ را بر عهده دارد و هیچ دخالتی در این مذاکرات ندارد.

مخالفت چین با اعمال تحریم‌های بیشتر

آن سوتر در پکن، چنگ گوئپوینگ معاون وزارت خارجه چین تاکید کرد که کشورش با اعمال تحریم‌های یک‌جانبه علیه ایران مخالف است. به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، معاون وزیر خارجه چین با تاکید بر اینکه هر گونه رویکردی در قبال ایران باید در چارچوب موارد تصویب شده توسط سازمان ملل متحد باشد، گفت که پکن با اقدام‌های یک‌جانبه‌ای که به فرآیند عادی تجارت با ایران آسیب وارد کند، مخالف است.

اقدام دولت انگلیس همزمان با برگزاری مذاکرات

در این میان، همزمان با برگزاری مذاکرات بغداد از انگلیس خبر رسید که وزیران دولت دیوید کامرون در خصوص نقش انگلیس در جنگ احتمالی در خاورمیانه بر سر برنامه هسته‌ای ایران بحث و بررسی کردند.

خبرگزاری فارس دیروز به نقل از رویترز گزارش داد: وزیران دولت انگلیس در حال بررسی این موضوع هستند که در صورت شکست مذاکرات و حمله اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران آیا مداخله نظامی این کشور قانونی خواهد بود یا خیر.

در این گزارش آمده است که چنین اقدامی از سوی انگلیس، خطر جنگی بزرگ‌تر در منطقه و همچنین بسته شدن تنگه هرمز را در پی خواهد داشت. بر اساس گزارش بی‌بی‌سی انگلیس در حال بررسی گزینه‌های موجود از حمایت دیپلماتیک اسرائیل گرفته تا مداخله نظامی نیروی دریایی انگلیس در منطقه است.

عکس: ایرنا