مهمانپرست: علت اصلی شکست مذاکرات قبلی نوع رفتار برخی کشورهای 1+5 بود

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه علت اصلی شکست مذاکرات قبلی نوع رفتار برخی کشورهای ۱+۵ بود، گفت: اگر گروه ۱+۵ با قصد همکاری در یک فضای مثبت وارد مذاکرات بغداد شود، ما نیز از هرگونه مذاکره‌ای استقبال می‌کنیم.

مهمانپرست در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: فکر می‌کنم در نشست استانبول ۲مقداری فضا نسبت به گذشته متفاوت بود، علت اصلی شکست مذاکرات در دوره‌های قبلی نیز نوع رفتار برخی کشورهای ۱+۵ بود، آنها واقعا به قصد همکاری وارد مذاکره نمی‌شدند. وی اظهار کرد: آنها به قصد مقابله و با سیاست پیش شرط و فشارهای همزمان بحث‌های خود را دنبال می‌کردند. مسوولان مذاکره‌کننده کشور ما نیز بارها اعلام کردند که این شیوه‌ها جواب نخواهد داد. اگر گروه ۱+۵ با قصد همکاری در یک فضای مثبت وارد مذاکرات شود، ما نیز از هرگونه مذاکره‌ای استقبال می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران با بیان اینکه فکر می‌کنم از این راه می‌توانیم به نقطه‌ای برسیم که منافع طرفین حفظ شود، تصریح کرد: خوشبختانه در اجلاس استانبول ضمن اینکه فضای مذاکرات مثبت بود یک مبنایی برای گفت‌وگو‌ها ایجاد شد و آن معاهده «ان.پی.تی» بود.

وی افزود: این یک چارچوبی برای ادامه مذاکرات است و بر اساس این معاهده کشورهای مختلف یک تعهداتی دارند و در مقابل یکسری حقوق، تعهدات مشخص است، حقوقی هم که باید از آن بهره‌‌مند باشند نیز همین طور. اینکه دقیقا در بغداد تیم‌های مذاکره‌کننده به چه توافقی خواهند رسید و جزئیات گفت‌وگوها چه خواهد بود باید صبر کنیم تا زمان گفت‌وگوها و اجازه دهیم که تیم‌های مذاکره‌کننده آنجا نظرات خودشان را بیان کنند. امیدواریم نتیجه طوری باشد که با استقبال و همکاری کشورهای ۱+۵ حقوق ملت ما کاملا تامین شود.

دلیل موفقیت مذاکرات استانبول ۲

مهمانپرست در بیان چرایی مثبت بودن فضای مذاکرات استانبول گفت: معلوم نیست که موضع آنها عوض شده باشد، اما اینکه چرا برخی پیش شرط‌ها را در نشست استانبول نگذاشتند دلایل مختلفی دارد، از جمله شرایط بین‌المللی که آنها در آن گرفتار شده‌اند، بحران‌های اجتماعی داخل غرب، جنبش‌های عدالتخواهانه در آمریکا و اروپا، تحولات خاورمیانه، نفوذ و تاثیرگذاری بیشتر ایران در بین مردم کشورهای منطقه و انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی.