محاکمه مدیران شرکت های زیرمجموعه گروه آریا

عکس: خبرگزاری فارس

دنیای اقتصاد- دهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده فساد بزرگ مالی روز گذشته در شعبه اول دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ناصر سراج برگزار شد و در این جلسه به اتهام ۷ نفر دیگر از متهمان این پرونده در دو نوبت صبح و عصر رسیدگی شد. متهمان محاکمه شده، همه از افراد مرتبط با شرکت‌های زیر مجموعه گروه آریا از جمله شرکت خدمات عمومی فولاد ایران، شرکت آهن و فولاد لوشان، الیت انزلی و میلاد حدید پارسیان بودند. آنگونه که خبرگزاری ایسنا گزارش داده است، در ابتدا قاضی سراج، به تفهیم موارد اتهامی «ط.ن» مدیرعامل وقت شرکت خدمات عمومی فولاد ایران که اتهاماتش شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور، شرکت در پولشویی حاصل از جرم و تحصیل مال نامشروع بود،‌ پرداخت. این متهم پس از اظهارات قاضی سراج در جایگاه حاضر شد و در آخرین دفاعیات خود گفت: تخلف اصلی را «م.الف» (متهم ردیف اول) و «س.ک» انجام داده‌اند اما آن چیزی که مهم است این است که «م.الف» نحوه گشایش ال.سی‌ها را به آقای «س.ک» داده و از وی سه هزار میلیارد تومان پول دریافت کرده است. اصل موضوع این است که «م.الف» یک عمل بسیار ناشایستی را انجام داده و به اقتصاد مملکت ضرر زده و ایشان ما را فریب داده‌اند.

ارتشای ۹۰۰ میلیونی

این متهم در مورد یکی از متهمان گفت: نبض فولاد کشور در دست مجموعه تحت مدیریت ایشان است که تشکیلاتی بزرگ دارد و وضعیت خرید و فروش بازار و تنظیم بازار بر عهده‌اش است. من اگر می‌خواستم به عنوان وارد‌کننده و تولید‌کننده با ایشان ملاقات داشته باشم، نمی توانستم منشی وی را ببینم. اما حالا در دادگاه کنار من نشسته است و ۹۰۰ میلیون تومان هم رشوه گرفته است. او مشاور «م.الف» بوده است.

رد اتهامات توسط مدیرعامل فولاد لوشان

در ادامه دادگاه «ر.الف» مدیرعامل شرکت آهن و فولاد لوشان متهم به شرکت در اخلال در نظم اقتصادی کشور از طریق مشارکت در معاملات صوری و کلاهبرداری در منابع بانکی و تحصیل مال از طریق نامشروع به نفع گروه امیرمنصور آریا به مبلغ یکهزار و ۴۹ میلیارد ریال و شرکت در پولشویی در عواید حاصل از جرم موضوع تعداد شش فقره گشایش اعتبارات اسنادی صادره از بانک صادرات اهواز به مبلغ یکهزار و ۴۹ میلیارد ریال در جایگاه قرار گرفت. قاضی سراج از او پرسید آیا این اتهامات وارده را قبول دارد یا خیر؟ که متهم پاسخ داد: به هیچ وجه این اتهامات را قبول ندارم، زیرا من هیچ اقدامی انجام ندادم، نه پیش‌فاکتور امضا کردم و نه در تنزیل پول نقشی داشتم. من یکی از مدیران باسابقه صنعت در کشور هستم و از سال ۸۸ با گروه آریا آشنا شدم. انگیزه من برای همکاری با این گروه به این جهت بود که این گروه کارهای جذابی را انجام می‌داد که برابر بود با تلاش‌های توامان من.

متهم در آخرین دفاعیات خود نیز گفت:‌ اوضاع و احوال گروه آریا نشان می‌دهد که آنها نمی‌خواستند مدیر عامل شرکت از خیلی مسائل باخبر شود. آنها از اول می‌خواستند کسی از بحث ال.‌سی‌ها چیزی متوجه نشود. بعد از اینکه شش فقره ال.‌سی به نام فولاد باز شد، آنها ترسیدند که مدیر عامل متوجه شود و خیلی سریع آنها را به شرکتی که اعضای آن ۱۸ و ۱۹ ساله بودند انتقال دادند.

محاکمه اعضای هیات مدیره الیت انزلی

در ادامه دهمین جلسه، «الف.م» رییس هیات‌مدیره شرکت الیت منطقه آزاد انزلی در جایگاه متهم حضور یافت تا به دفاع از خود بپردازد. قاضی سراج اتهامات شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور، تحصیل مال از طریق نامشروع، شرکت در پولشویی عواید ناشی از جرم و جعل امضا را به متهم تفهیم کرد که وی در دفاع از خود تصریح کرد: اتهامات را قبول ندارم.این متهم در خصوص جعل امضاها نیز گفت: من اقرار کرده‌ام که امضای یک نفر را جعل کرده‌ام اما آن امضا با اطلاع خود آن شخص جعل شده بود و من نمی‌دانستم اگر امضایی را با اطلاع خود شخص بزنم نام آن جعل می‌شود وگرنه هیچ‌وقت این کار را انجام نمی‌دادم.

«الف.م» دست راست برادر «م. الف» بوده است

در ادامه نماینده دادستان در واکنش به اظهارات «الف.م» گفت که تحقیقات در دادسرا ما را به این نتیجه رسانده که آقای «الف.م» فرد کاردانی در مجموعه گروه آریا بوده است؛ برخلاف متهمان دیگر که نسبت به مسائل مالی ناآگاه بوده‌اند. فراهانی در ادامه تاکید کرد که «الف.م» دست راست برادر «م. الف» بوده است.

در ادامه قاضی سراج به تفهیم موارد اتهامی به «الف.ن» نایب رییس هیات‌مدیره شرکت الیت منطقه آزاد انزلی پرداخت و از او پرسید که آیا اتهامات وارده را قبول دارد یا خیر که متهم پاسخ داد: خیر، قبول ندارم.وی ادامه داد: من هیچ‌گونه اطلاعی از اعتبارات اسنادی نداشتم و حتی نمی‌دانستم ال‌.سی چیست و تمامی اسنادی که به امضای من رسیده امضای شخص من نبوده، بلکه جعل امضای من بوده است. این متهم افزود: طبق گفته‌های نماینده‌ دادستان یکسری دسته‌چک از بانک‌های ملی و بانک تجارت توسط ما امضا شده اما تمامی آنها جعل امضا بوده و آنها از اعتماد ما سوء‌استفاده کرده‌اند.

در ادامه، پس از قرائت کیفرخواست صادره علیه «ب.د» مدیرعامل شرکت الیت منطقه آزاد انزلی قاضی سراج به تفهیم اتهام پرداخت که «ب.د» با قاطعیت پاسخ داد: اتهامات را قبول ندارم.وی ادامه داد: به دلیل دوستی دیرینه‌ای که با آقای «ب» داشتم به عنوان کارمند ترخیص کالا مشغول به کار شدم، زیرا در این کار فرد زرنگی بودم و خیلی سریع کالاها را بار می‌زدم و ترخیص می‌کردم.

متهم: فرد کلاهبرداری من را با «م.الف» آشنا کرد

در ادامه کیفرخواست صادره علیه «م.ک» رییس هیات مدیره شرکت میلاد حدید پارسیان دایر بر اتهامات شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و دریافت مال از طریق نامشروع و کلاهبرداری کلان و باندی به نفع گروه امیرمنصور آریا به مبلغ ۸۰۱ میلیارد ریال و شرکت در پولشویی عواید حاصل از جرم قرائت شد. پس از قرائت کیفرخواست، اتهامات انتسابی به متهم تفهیم شد و وی با قرار گرفتن در جایگاه اظهار کرد: هیچ‌یک از اتهامات را قبول ندارم. نقل قولی از یکی از متهمان اصلی پرونده به نام «الف.ش» شده که من هیچ‌کدام از آن نقل قول‌ها را قبول ندارم و این فرد یکی از افرادی است که به نظر من باید در جایگاه نخست متهمان قرار گیرد.

وی درخصوص نحوه‌ آشنایی‌اش با «م.الف» نیز گفت: من از طریق فرد کلاهبرداری با «م.الف» آشنا شدم و شروع کار من با این شخص به سال ۸۷ بازمی‌گردد. در آن زمان بضاعت مالی این فرد کم بود و ایشان مبلغ‌های ۵۰ میلیون تومانی از من وجه دستی می‌گرفت.

در ادامه «م.د»، مدیرعامل شرکت میلاد حدید پارسیان پس از تفهیم اتهامات شرکت در اخلال در نظام اقتصادی کشور و تحصیل مال از طریق نامشروع به نفع گروه امیرمنصور آریا به مبلغ ۸۰۱ میلیارد ریال، شرکت در پولشویی عواید حاصل از جرم از طریق تبانی با گروه امیرمنصور آریا و همکاری با آقای «م.ک» به مبلغ ۸۰۱ میلیارد ریال به نفع گروه امیرمنصور آریا به دفاع از خود پرداخت و گفت: اتهامات را قبول ندارم.

این متهم اظهار کرد: کار اصلی گروه امیرمنصور آریا فریب دادن کارمندان بوده است. ما شرکت امیرمنصور آریا را به عنوان یک شرکت خوشنام می‌شناختیم و در سال ۸۸ و ۸۹ این شرکت به عنوان یکی از ۱۰۰ شرکت برتر کشور انتخاب شد. همچنین من به آقای «م.ک» اعتماد داشتم و چشم‌بسته از دستورات او اطاعت می‌کردم.

در نهایت پایان دفاعیات این متهم، قاضی ختم دهمین جلسه دادگاه را اعلام کرد.