ورود «حداد عادل» به رقابت برای ریاست مجلس

عکس: خبرگزاری فارس، محمد حسن‌زاده رییس سابق مجلس: حتی اگر غیر از خودم کسی به من رای ندهد، نامزد می‌شوم

اعلام کاندیداتوری حدادعادل برای ریاست مجلس نهم

برای کاستن از تشنج و اختلاف در مقابل دولت کوتاه می‌آیم

دنیای‌اقتصاد- مجلس نهم از هفتم خرداد به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد و از هفته‌های گذشته رایزنی برای انتخاب ریاست مجلس نهم تشدید شده است؛ از علی لاریجانی و غلامعلی حدادعادل به عنوان ۲ گزینه اصلی ریاست مجلس نام می‌برند.

در همین راستا دو روز قبل حدادعادل مراسمی در حوزه هنری تهران با منتخبان مجلس نهم برگزار کرد و آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است ۱۵۳ تن از منتخبان مجلس نهم در این جلسه حاضر بودند اما سایت خبرآنلاین (نزدیک به لاریجانی) به نقل از یکی از اعضای جبهه پایداری حاضر در این نشست نوشته است که تعداد شرکت‌کنندگان در نشست حامیان حداد عادل در حوزه هنری بیشتر از ۷۵ تا ۸۰ نفر نبوده است. با این حال حدادعادل در این نشست با جدیت خبر از کاندیداتوری برای ریاست مجلس نهم داد و گفت: داوطلب ریاست مجلس می‌شوم ولو اینکه غیر خودم کسی به من رای ندهد؛ بنده نزد خدا حجت دارم. از دیگر سو نیز علی لاریجانی تاکنون رایزنی‌های خود برای ریاست مجلس را علنی نکرده است و تنها از سوی حامیانش تحرکاتی صورت گرفته است و خود او می‌گوید که «باید دید نمایندگان چه تمایلی دارند، من خیلی حساسیتی به این موضوع ندارم.» با این حال فراکسیون رهروان ولایت در مجلس نهم که از حامیان لاریجانی هستند هفته گذشته اعلام موجودیت کردند و در نشست مجمع عمومی آن به گفته کاظم جلالی ۱۷۳ تن از منتخبان مجلس نهم حضور داشتند. جلالی می‌گوید که اعضای این فراکسیون در خصوص ریاست لاریجانی بر مجلس نهم اتفاق نظر دارند؛ اما این فراکسیون فقط به منظور تعیین رییس مجلس تشکیل نشده است و در طول چهار سال مجلس فعالیت سیاسی خواهد کرد.

اما آنگونه که خبرگزاری فارس از نشست پریشب حدادعادل با منتخبان مجلس نهم گزارش داده است، غلامعلی حدادعادل در این نشست اظهار کرد: پس از سکوت ۴ ساله در مقطع تبدیل مجلس هشتم به مجلس نهم احساس تکلیف کردم و اگر تا روز رای‌گیری زنده باشم، داوطلب ریاست مجلس می‌شوم ولو اینکه غیر خودم کسی به من رای ندهد؛ بنده نزد خدا حجت دارم و شما هم حجت دارید و به آن عمل کنید. منتخب تهران در مجلس نهم با تاکید بر اینکه بنده از هیچ کس گله نمی‌کنم، افزود: بنده از دولت که نیروهایش را برای آن انتخاب [در مجلس هشتم] بسیج کرد، گله‌ای نکردم، بلکه ‌فقط نگاه کردم و چیزی نگفتم. حدادعادل به حفظ اقتدار مجلس اشاره و تصریح کرد: البته این اقتدار نباید از طریق قدرت‌نمایی،‌ زور‌آزمایی و مجادله لفظی باشد بلکه با تدبیر و مدیریت می‌توان اقتدار مجلس را حفظ کرد.

از طرفداران فتنه انتظار حمایت ندارم

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رابطه تقابل با دولت باید به رابطه تعامل با دولت بدل شود، البته همه این مساله در دست مجلس نیست اما در آنجایی که مصلحت نظام اقتضا می‌کند، برای کاستن از تشنج و اختلاف رییس مجلس باید کوتاه بیاید چراکه رهبری فرمودند اگر طرف دیگر کوتاه نیامد، شما کوتاه بیایید. مشاور عالی مقام معظم رهبری اظهار کرد: بنده از طرفداران فتنه انتظار حمایت ندارم و منتظر انتقام آنها هستم، اگر در روزنامه‌های اصلاح‌طلبان مسخره می‌کنند، انتظار غیر از این نیست و من انتظار پاداش ندارم. رییس مجلس هفتم تصریح کرد: بنده تکلیفم این است که در این میدان وارد شوم و شما هر چه وظیفه‌تان بود، عمل کنید و انشاءالله که برای خدا باشد و مجلسی بهتر از مجالس قبل شکل گیرد.