یکی به نفع دولت، یکی به نفع مجلس

عکس: خبرگزاری مهر

رییس مجلس نمی‌تواند مصوبات دولت را لغو کند

تشخیص مغایرت با قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است دنیای اقتصاد- حامد صالح آبادی: سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نخستین نشست خبری‌اش در سال۹۱ به برخی موضوعات چالش‌برانگیز که در روزهای اخیر در میان قوه مجریه و قوه مقننه وجود داشت، پاسخ داد. از نظر قانون اساسی شورای نگهبان مفسر اصلی این قانون است و با همین مستند قانونی، سخنگوی شورای نگهبان معتقد است که تشخیص اینکه مصوبات مجلس، مغایر با قانون اساسی است یا خیر فقط با شورای نگهبان است. پیش‌تر رییس‌جمهور در نامه‌ای به رییس هیات عالی حل اختلاف قوا، قانون نظارت بر نمایندگان را که به تایید شورای نگهبان هم رسیده بود، خلاف برخی اصول قانون اساسی اعلام کرده بود و نوشته بود: مصوبه مجلس درباره نظارت بر عملکرد نمایندگان به دلیل ایجاد تبعیض بین آحاد مردم و نمایندگان آنها، مغایر قانون اساسی است. همچنین کدخدایی در خصوص لغو مصوبات دولت توسط رییس مجلس که اخیرا میان مجلس و دولت چالش‌برانگیز بوده است، اظهار کرد: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوباتی که مغایر قانون اساسی است باید برای تجدید نظر به دولت ارسال شود. نظر رییس مجلس برای دولت لازم‌الاجرا است، اما در واقع رییس مجلس هیچ‌گاه مصوبات را لغو نمی‌کند، بلکه مصوبه را مغایر اعلام می‌کند و آثار این مغایرت طبق قانون لغو مصوبه تلقی می‌شود؛ بنابراین رییس مجلس مصوبه‌ای را لغو نمی‌کند. رییس‌جمهور در این باره نیز در بخشنامه‌ای به کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور، مکاتبات رییس مجلس با دستگاه‌های اجرایی در خصوص لغو برخی مصوبات مربوط به دولت و مراجع و مقامات دولتی را خلاف نص صریح قانون اساسی دانسته و از آنها خواسته بود به این نامه‌ها اعتنایی نکنند. رییس مجلس نیز در واکنش به این بخشنامه رییس‌جمهور گفت: بخشنامه دولت فاقد وجاهت قانونی است و چنانچه دستگاه‌ها بر اجرای مصوبه ملغی‌الاثر شده اصرار داشته باشند، متخلف محسوب می‌شوند.

تشخیص مغایرت‌ها با شورای نگهبان است

سخنگوی شورای نگهبان روز گذشته در نشست خبری‌اش با اصحاب رسانه در خصوص اعتراض رییس‌جمهور به طرح نظارت بر نمایندگان اظهار کرد: تشخیص اینکه مصوبات مغایر با قانون اساسی است یا خیر فقط با شورای نگهبان است. وی افزود: تشخیص این امر با شورای نگهبان است؛ البته دوستان می‌توانند اظهار نظر کنند، اما وظیفه قانونی ندارند. شورای نگهبان ممکن است با توجه به اصلاحات در مواد دیگر، ایرادهای مشابه در باقی مواد را رفع شده بداند. گاهی هم شده است که ایراد شورای نگهبان به ایراد مبنایی در ماده قبلی باز گردد که اگر آن اصلاح شود،ایراد مد نظر نیز اصلاح می‌شود؛ بنابراین تشخیص با شورای نگهبان است و کس دیگری نمی‌تواند دخالت کند.

رییس مجلس نمی‌تواند مصوبات دولت را لغو کند

کدخدایی در پاسخ به سوال دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه از نظر شورای نگهبان آیا رییس مجلس می‌تواند مصوبات غیر‌قانونی را لغو کند؟ تصریح کرد: طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی مصوباتی که مغایر قانون اساسی است باید برای تجدید نظر به دولت ارسال شود.

وی ادامه داد: این نظر رییس مجلس برای دولت لازم‌الاجرا است، اما در واقع رییس مجلس هیچ‌گاه مصوبات را لغو نمی‌کند، بلکه مصوبه را مغایر اعلام می‌کند و آثار این مغایرت طبق قانون لغو مصوبه تلقی می‌شود. بنابراین رییس مجلس مصوبه‌ای را لغو نمی‌کند.

انتخابات ریاست‌جمهوری رایانه‌ای برگزار می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگر دنیای اقتصاد درباره ارزیابی از برگزاری رایانه‌ای انتخابات اظهار کرد: انتخابات رایانه‌ای بسیار خوب بود. ما نیز حساسیت‌های بسیاری نشان دادیم که بعضی اوقات نگرانی‌هایی را هم به وزارت کشور منتقل می‌کرد ولی همکاران ما در وزارت کشور با آغوش باز این نگرانی‌ها را از سوی ما پذیرفتند و خوشبختانه در برگزاری انتخابات بسیار موفق عمل شد. وی ادامه داد: ان‌شاالله انتخابات آینده ریاست جمهوری به صورت تمام‌رایانه‌ای در سراسر کشور برگزار شود.

علت ابطال انتخابات رامسر و دماوند

از سخنگوی شورای نگهبان در خصوص علت ابطال شدن انتخابات در تنکابن و دماوند جویا شدند و خبرنگاری پرسید آیا علت ابطال انتخابات عدم صلاحیت نامزدها بوده که کدخدایی پاسخ داد: در هر دو حوزه تنکابن و دماوند علت ابطال انتخابات به دلیل تخلفات در برگزاری انتخابات از سوی نامزدها بوده و ما در تنکابن و دماوند بحثی درباره صلاحیت‌ها نداشتیم.

تعداد بیکاران سیاسی زیاد شده است

خبرنگاری در خصوص علت بازخوانی ایرادات شورای نگهبان به لایحه اختیارات ریاست‌جمهوری در سال ۸۲ سوال کرد و دلیل این بازخوانی از سوی شورای نگهبان را جویا شد که کدخدایی گفت: ما در سال ۸۲ مخالفت صریح شورای نگهبان را اعلام کردیم و نگرانی نداریم، اما به گفته دوستان تعداد بیکاران سیاسی که نسبت به مسائل شورای نگهبان اظهارنظر می‌کنند زیاد شده است.

«شورای نگهبان نوازی» می‌کنند

وی در پاسخ به سوالی درباره «حملات رسانه‌‌های دولتی» به شورای نگهبان، با بیان اینکه تعداد بیکاران سیاسی که نسبت به مسائل شورای نگهبان اظهارنظر می‌کنند زیاد شده است، حملات اخیر را «شورای نگهبان نوازی» خواند و گفت: تعداد افرادی که دوست دارند در امور دیگران دخالت کنند و تخصصی هم ندارند زیاد شده است و باید فکری به حال آنها کرد.

تایید طرح اصلاح قانون یارانه‌ها

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اعلام کرد که طرح دوفوریتی اصلاح ماده یک قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. این طرح برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در قالب قانون هدفمندی سقف تعیین کرده و این سقف را «معادل قیمت فوب خلیج‌فارس» اعلام کرده است.