برخورد پلیسی با قلیان منتفی شد

دنیای‌اقتصاد- «صحیح نیست که پلیس در هر حوزه‌ای مداخله کند.» با این جمله سردار احمدی مقدم، موضع نیروی انتظامی درباره قلیان کشیدن یا نکشیدن در اماکن عمومی و غداخوری‌ها مشخص شد. فرمانده نیروی انتظامی در عین حال یادآور شد که «قراردادن قلیان در دایره جرائم، کار سختی است، اینکه قلیان را با حشیش، هروئین و... ملحق و ممنوع کنیم، کاری سخت و نشدنی است.» به این ترتیب تکلیف پلیس درباره وضعیت برخورد با ارائه قلیان در اماکن عمومی مشخص شد؛ به ویژه آنکه به گفته سردار، برخورد در این باره به عهده صنف مربوطه و وزارت بهداشت است و ناجا تاکنون دستوری درباره برخورد با قلیان نگرفته است. این اظهارات فرمانده نیروی انتظامی در شرایطی مطرح می‌شود که سال گذشته، هیات دولت در مصوبه‌ای که آن را به پیشنهاد وزارت بهداشت اصلاح کرده بود، ارائه قلیان را در قهوه‌خانه‌ها بلامانع اعلام کرده بود. البته این مصوبه با اعتراض دیوان عدالت اداری روبه‌رو شد. چرا که پیش از آن اصلاحیه، دیوان، رای به ممنوعیت ارائه و استعمال قلیان در کلیه اماکن عمومی داده بود. دولت اما به پیشنهاد وزارت بهداشت، قهوه‌خانه‌ها را از شمول اماکن عمومی مستثنا دانسته بود و بر اساس آن مصوبه، قهوه خانه‌ها مجاز به ارائه قلیان چه «با اسانس» و چه «بی‌اسانس» شده بودند. تاکید بر اسانس‌دار بودن یا نبودن قلیان از آنجا نشات گرفته بود که وزیر کشور در سال ۸۶ در نامه‌ای به نیروی انتظامی متذکر شده بود که استفاده از قلیان در قهوه‎خانه‎ها مجاز است و فرماندهی انتظامی فقط از ارائه قلیان با تنباکو‌های اسانس‌دار در قهوه‌خانه‌ها جلوگیری کند. دیوان عدالت اداری اما در سال ۹۰ رای به ابطال نامه وزیر کشور داد و تاکید کرد که قهوه‎خانه‎ها در زمره اماکن عمومی قلمداد شده و در قانون و آیین‎نامه اجرایی هم بین توتون و تنباکوی اسانس‌دار و فاقد اسانس تفاوت و تفکیکی لحاظ نشده است، لذا عرضه قلیان در قهوه‌خانه‌ها ممنوع اعلام می‌شود.

در میان بلاتکلیفی دولت و دیوان در مورد اینکه بالاخره چه برخوردی با قلیان داشته باشند، نیروی انتظامی هم گاه مامور به جمع آوری قلیان می‌شد و گاه هم مامور به عدم برخورد. چه، طرح جمع‌آوری قلیان در سال‌های گذشته به طور متناوب از سوی نیروی انتظامی پی گرفته شد و بر اساس آن قهوه خانه و سفره‌خانه‌ها، گاه مجاز به ارائه قلیان می‌شدند و گاه ممنوع.

این بار اما فرمانده نیروی انتظامی تکلیف پلیس را مشخص کرده و وظیفه را متوجه وزارت بهداشت دانسته است. بر همین اساس هم احمدی مقدم روز گذشته در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه تاکنون دستوری در مورد برخورد با قلیان به ناجا داده نشده است، گفت: اتفاق خوبی نیست که هر سازمانی کم‌کاری و مشکلات خود را به گردن پلیس بیندازد.

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در مورد برنامه پلیس برای برخورد و جمع‌آوری قلیان‌ها گفت: هر صنفی تابع نظام صنفی مربوطه است و اصناف باید نظارت داشته باشند. وی با بیان اینکه در بحث برخورد با دخانیات وزارت بهداشت ماموریت دارد، گفت: نظارت در این بخش برعهده وزارت بهداشت و صنف مربوطه است.

فرمانده ناجا با بیان اینکه در این گونه موارد اگر تذکر و اخطار صنفی موثر واقع نشد طبیعتا پلیس وارد می‌شود، اما فعلا دستوری در مورد برخورد با قلیان به ناجا داده نشده است. وی درباره ارائه سرویس قلیان به افراد زیر ۱۸ سال در برخی از سفره‌خانه‌ها که مطابق قانون ممنوع است، گفت: قراردادن قلیان در دایره جرائم، کار سختی است، اینکه قلیان را با حشیش، هروئین و... ملحق و ممنوع کنیم، کار سخت و نشدنی است. احمدی‌مقدم با بیان اینکه از نظر مقررات صنفی نیز باید جلوی ترویج قلیان و دخانیات را گرفت، گفت: مصرف قلیان را باید در اماکن عمومی و غذاخوری‌ها ممنوع کرد و به نظرم این کار باید صورت گیرد و این کار نیاز به مداخله پلیس ندارد. وی با اشاره به اقدامات صنفی موثر در برخورد با سفره‌خانه‌های متخلف گفت: اگرصنف مربوطه اخطار دهد، فعالیت این‌گونه واحدها را ممنوع و جواز آنها را باطل و صنف مربوطه را برابر اختیارات جریمه کند این نیاز به ورود پلیس ندارد.احمدی‌مقدم گفت: این اتفاق خوبی نیست که هر سازمانی کم‌کاری و مشکلات خود را به گردن ناجا بیندازد و صحیح نیست پلیس هم در هر حوزه‌ای مداخله کند.