رزمایش دریایی ناجا در خلیج فارس

سردار احمدی‌مقدم: داشتن امنیت مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس اولویت کاری نظام است

دنیای اقتصاد- رزمایش دریایی مرزبانی والفجر که از دهم اردیبهشت ماه جاری در آب‌های خلیج فارس آغاز شده بود، روز گذشته به پایان رسید. مرحله چهارم و پایانی این رزمایش صبح دیروز با حضور سردار اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی برگزار شد. این رزمایش در چهار مرحله و ده محور و با مشارکت نیروهای مرزبانی دریایی نیروی انتظامی از چهار استان ساحلی سیستان و بلوچستان، بوشهر، هرمزگان و خوزستان برگزار شد و روز گذشته نیز پایان گرفت. در این رزمایش، بیش از سه هزار و ۵۰۰ مرزبان ، ۱۲۶ دستگاه انواع شناورها، ۱۱ ناوگروه و ۲۵ دستگاه ناوبر از دیگر نهادها حضور داشتند.

به گزارش ایرنا، مبارزه با قاچاق مشروبات الکلی، مقابله با قاچاق کالا، رهایی گروگان‌ها در دریا، مقابله با دزدان دریایی، مقابله با قاچاق انسان، مبارزه با متجاوزان مرزی، درگیری فرضی در یک کشتی و دستگیری اغتشاش گران داخل آن، ناوبری در شرایط جوی کور، مقابله با تجاوزهای دریایی و نمایش قدرت و اقتدار، ده محور مهم عملیاتی رزمایش والفجر مرزبانی دریایی ناجا بود.

تلاش دشمن برای برهم زدن روابط ایران با همسایگان جنوبی

به گزارش مهر و ایرنا، اسماعیل احمدی مقدم دیروز در حاشیه این رزمایش با اعلام اینکه برخی از کشورهای غربی در تلاش برای به هم زدن روابط ایران با همسایگان جنوبی هستند، افزود: دشمن تلاش می کند تا امنیت مشترک ایران و کشورهای جنوبی خلیج‌فارس را به مخاطره بیندازد، اما به کشورهای عربی توصیه می‌کنیم که حق همسایگی را به جا آورده و تحریک نشوند. ایران با ثبات و قدرتمند برای آنها تهدید نیست و یک فرصت محسوب می‌شود. وی با بیان اینکه تاریخ نشان داده است هر قدرتی از منطقه خلیج‌فارس خارج شود قدرت خود را نیز از دست داده است، خاطرنشان کرد: داشتن امنیت مشترک با کشورهای حاشیه خلیج فارس اولویت کاری نظام است.

فرمانده نیروی انتظامی به افزایش تقویت امنیت دریایی

خلیج‌فارس که منجر به خنثی شدن تهدیدات مشترک می‌شود، اشاره کرد و گفت: ارتباط متقابل و سازنده با نیروهای امنیتی کشورهای خلیج فارس مدنظر ما است و روسای پلیس کشورهای امارات، قطر و عمان اذعان دارند به واسطه همکاری ایران،‌ قاچاق مواد مخدر و انسان در سال‌های اخیر بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

احمدی‌مقدم تلاش مرزبانی ایران را نیز در این راستا موثر دانست و افزود: عامل اصلی ایجاد فتنه در منطقه بیگانگان بوده که به دنبال حفظ منافع خود هستند.

روزانه یک میلیون لیتر سوخت قاچاق می‌شود

فرمانده ناجا با اشاره به اینکه هر چه در مرزها سرمایه‌گذاری کنیم امنیت داخل کشور بیشتر می‌شود، گفت: قبل از هدفمندی یارانه‌ها میزان قاچاق سوخت ۲۰ میلیون لیتر بود که سالانه میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌کرد. اگر همان دلارها را بین ساحل‌نشینان تقسیم می‌کردیم آنها بی‌نیاز می‌شدند. البته امروز نیز روزانه یک میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق می‌شود.

شرق کشور با ناامنی خداحافظی کرده است

وی مواد مخدر را یکی از تهدیدات مهم کشور برشمرد و افزود: دشمنان با اشغالگری افغانستان به گسترش تولید و قاچاق مواد مخدر روی آورده‌اند و با حضور نیروهای اشغالگر میزان تولید مواد مخدر ۴۰ برابر افزایش یافت. البته با توجه به انسداد مرز و گام‌های بلندی که در شرق کشور برداشته شد شاهد تغییر ترانزیت مواد مخدر به سمت دریاها بودیم که میزان کشفیات استان‌های جنوبی کشور به‌ویژه هرمزگان و فارس نیز این موضوع را تایید می‌کند.

فرمانده نیروی انتظامی افزود: امروز ناامنی محدود به جاسوسی، تروریسم و خرابکاری و ساماندهی نیروهای شرور بر مدار مواد مخدر نیست. امروزه با حضور همه نهادها در منطقه شرق شاهد تنگ‌شدن عرصه بر قاچاقچیان هستیم ضمن اینکه این منطقه با ناامنی وداع کرده و جهاد سازندگی وارد منطقه شده و مشغول توسعه است و چیزی نمانده است تا رونق شرق کشور را شاهد باشیم.

وی با اشاره به پدیده قاچاق تاکید کرد: اگر چه قاچاق منافع زودگذری را برای ساحل نشینان دارد، اما تمامی سودها برای افراد قاچاقچی است. این امر هم تولید را به خطر می‌اندازد و هم نیروهای فعال را منفعل می‌کند.

عوامل ضربه زدن به بازار

احمدی مقدم با انتقاد از ورود کالاهای نامرغوب به داخل گفت: متاسفانه ورود کالاهای نامرغوب خارجی از یک سو و خروج بی‌رویه مواد سوختی و غذایی از کشور باعث ضربه‌زدن به بازار شده است.

وی با اشاره به نقش دولت در توسعه مناطق ساحلی و مرزی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دولت کمر همت به توسعه این مناطق بسته است و پروژه‌های ملی در این مناطق به بهره‌برداری می‌رسد. اما متاسفانه در این استان حتی صیادانی از کشورهای دوردست نیز به صیادی مشغول هستند. یکی دیگر از مشکلات این استان کمبود متخصص‌ در حوزه‌های نفت و گاز است به صورتی که بسیاری از متخصصان صنایع پتروشیمی و گاز از سایر استان‌ها به این استان می‌آیند. باید بدانیم که اگر رفاه و امنیت می‌خواهیم باید جلوی فعالیت‌های غیر‌قانونی را بگیریم.

کشف ۱۲ میلیارد تومان کالای قاچاق دریایی

فرمانده مرزبانی ناجا، سردار حسین ذوالفقاری هم در حاشیه رزمایش دریایی ناجا گفت: مرحله پنهان عملیات‌های رزمایش دریایی والفجر از ابتدای سال جاری آغاز و با گذشت ۴۳ روز از سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ملی، بیش از ۱۲میلیارد تومان کالای قاچاق در این عملیات‌ها کشف شده است. وی خاطرنشان کرد : کشف ۵۱۵ دستگاه صوتی و تصویری قاچاق یکی دیگر از دستاوردهای این رزمایش است.

کشف سه برابری مشروبات الکلی

فرمانده مرزبانی ناجا میزان کشفیات الکلی در این مدت را سه برابر مدت مشابه سال قبل دانست و گفت: در این مدت همچنین ۷۳۱ قاچاقچی که قصد انتقال کالای قاچاق و مواد مخدر به کشور را داشتند در آب‌های جنوب کشور دستگیر شدند.

سردار ذوالفقاری با اشاره به اهمیت خلیج فارس در معادلات منطقه‌ای و چالشی گفت: براساس تاکید فرمانده نیروی انتظامی، رویکرد مبارزه با جرائم دریایی در دستورکار مرزبانی قرار دارد.