دنیای اقتصاد- با وجود انتقادهای مطرح شده نسبت به مصوبه اخیر دولت برای تخصیص ۲۴ میلیارد دلار به واردات ۲۰ قلم کالای اساسی، معاون اول رییس‌جمهور و وزیر اقتصاد به دفاع از این مصوبه پرداخته و آن را طرحی برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها عنوان کردند. محمدرضا رحیمی مصوبه جدید را زمینه‌ساز افزایش اطمینان خاطر مردم برشمرد و شمس‌الدین حسینی هم گفت: ما در سال‌های گذشته نیز برای تنظیم بازار اقدامات این چنینی صورت داده بودیم و اینکه عده‌ای می‌گویند این میزان بیشتر از سال‌های گذشته است، نادرست است. دفاع دولت از واردات ۲۴ میلیارد دلاری

حسینی: تصمیم جدید، تاثیر منفی بر تولید داخل ندارد

رحیمی: خیال مردم را تا پایان سال راحت می‌کنیم

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: با وجود انتقادهای مطرح شده نسبت به مصوبه اخیر دولت برای تخصیص ۲۴ میلیارد دلار به واردات ۲۰ قلم کالای اساسی، وزیر اقتصاد و معاون اول رییس‌جمهور همزمان به دفاع از این مصوبه پرداخته و آن را طرحی برای تنظیم بازار و کنترل قیمت‌ها عنوان کردند.

دولتمردان در نشست اخیر کارگروه تنظیم بازار، به اختصاص ۲۴ میلیارددلار برای واردات ۲۰ قلم کالای اساسی رای مثبت دادند تا به گفته مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت، نه تنها مواد اولیه برای کارخانه‌ها تامین شود، بلکه تا پایان سال، دغدغه‌ای برای تامین ۲۰ قلم کالای اساسی وجود نداشته باشد.

اما این مصوبه منتقدان زیادی را به دنبال داشت. از جمله آیت‌الله‌هاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دستیابی به استقلال و خوداتکایی در بسیاری از محصولات را از دستاوردهای مهم انقلاب دانست و با ابراز تاسف از تخصیص ۲۴ میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی در سال تولید ملی تاکید کرد: البته این به این معنا نیست که از نیازهای ضروری مردم غفلت کنیم، اما سخن این است که چرا زمانی که می‌توانیم با حمایت از تولیدات داخلی چنین نیازهایی را در داخل تامین کنیم به واردات رو بیاوریم.

در همین حال علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی نیز دو روز پیش بار دیگر با انتقاد از حجم زیاد واردات به کشور، واردات چوب بستنی از آلمان به کشورمان را مثال زد و گفت که این واردات کمکی به تولید داخل نمی‌کند.

از سوی دیگر برخی از فعالان بخش خصوصی نیز در واکنش‌ به این مصوبه دولت اعلام کردند که دولت به جای اتخاذ چنین تصمیم‌های غیرشفاف و مبهمی، باید نحوه‌بهره‌مندی وارد‌کنندگان از ارز دولتی را مشخص و امکان استفاده از ارز تک نرخی برای تمام فعالان اقتصادی را فراهم کند.

با وجود این انتقادات و در شرایطی که افزایش قیمت‌ها باعث نگرانی مراجع و روحانیون بلندپایه قم نیز شده است و حتی گفته می‌شود قیمت برخی از اقلام به صورت لحظه‌ای افزایش می‌یابد، سخنگوی اقتصادی دولت معتقد است که تصمیم ستاد تنظیم بازار به منظور واردات ۲۴ میلیارد دلار کالاهای اساسی تاثیر منفی بر تولید داخل ندارد و در سال‌های گذشته نیز چنین تصمیماتی برای کنترل قیمت‌ها اتخاذ شده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، شمس‌الدین حسینی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: ما در سال‌های گذشته نیز برای تنظیم بازار اقدامات این چنینی صورت داده بودیم و اینکه عده‌ای می‌گویند این میزان بیشتر از سال‌های گذشته است، نادرست است.

وی گفت: به منظور تامین کالاهای اساسی و نهاده‌های کشاورزی و تنظیم بازار این اقدام صورت گرفته است که در آینده تاثیر آن را بر تعدیل قیمت‌ها در بازار شاهد خواهیم بود. حسینی در ادامه با تاکید بر اینکه این میزان واردات تاثیر منفی بر تولیدات داخلی نخواهد گذاشت،

خاطرنشان کرد: براساس تصمیمات صورت گرفته، تعرفه‌های واردات فصلی خواهد بود به گونه‌ای که مثلا‌ در موضوع کشاورزی و در فصل برداشت تعرفه‌ها افزایش می‌یابد، این در حالی است که در فصل غیربرداشت برای تنظیم بازار و تامین مایحتاج تعرفه‌ها کاهش خواهد یافت.

وی درباره ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا در بازار تصریح کرد: دولت برای تامین کالاهای خاص مواد اولیه و مایحتاج مردم برنامه‌ریزی خوبی انجام داده است و تا پایان سال مشکلی در این خصوص نخواهیم داشت.

وزیراقتصاد با اشاره به برنامه‌ریزی و کنترل به هم ریختگی بازار ارز در ماه‌های پایانی سال گذشته اظهار کرد: دولت در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار برای تامین کالاهای اساسی و مواد اولیه تولیدکنندگان و صنعتگران برنامه‌های مشخص و عملیاتی تدارک دید که تامین بدون مشکل ارز تهیه این کالاها از دستورالعمل‌های دولت است. حسینی همچنین با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌ها برای مقابله با سفته‌بازی در بازار گفت: با همکاری وزارتخانه‌های ذی‌ربط دولت با هرگونه اختلال در بازار مقابله می‌کند.

رحیمی:کسری مایحتاج مردم را فهرست کردیم

معاون اول رییس‌جمهور نیز با اشاره به تشکیل جلسات ستاد تنظیم بازار و ماموریت وزارتخانه‌های ذی‌ربط در قبال کنترل قیمت‌ها گفت: برای اینکه به مردم اطمینان خاطر بدهیم و خیال آنها را تا پایان امسال راحت کنیم، تصمیم گرفتیم از هم اکنون تمام نیازمندی‌های آنان را تا پایان سال در فهرستی تنظیم کرده و برای تامین آن به مسوولان ذی‌ربط ارائه کردیم.

رحیمی با تاکید بر حمایت جدی دولت از تولیدکنندگان داخلی در همه بخش‌ها گفت: مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و همه نیازمندی‌های تولیدکنندگان را جمع آوری کرده و برای تامین آنها برنامه‌ریزی کردیم.

رحیمی با اشاره به تامین گوشت مورد نیاز مردم و کمبود ۲۲۰ هزار تنی آن تا پایان سال اظهار کرد: در ستاد تنظیم بازار وزارتخانه‌های ذی‌ربط مامور تهیه، ‌تامین و ذخیره سازی گوشت قرمز شده‌اند و اجازه نخواهیم داد قیمت ‌گوشت بالا برود.

معاون اول رییس‌جمهور همچنین با تاکید بر اختصاص منابع مالی برای مواد اولیه تولیدکنندگان و همچنین کسری‌های مربوط به مایحتاج مردم گفت: دولت امسال تمام این کسری‌ها را به صورت یکجا فهرست کرده و برای اطمینان‌بخشی به مردم وزارتخانه ذی‌ربط را مامور کرده‌ایم تا در این خصوص اقدام فوری انجام دهد.

موجودی صندوق توسعه به ۵۰ میلیارد دلار می‌رسد

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به موجودی ۳۰ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی از سال گذشته گفت: اگر قیمت‌ها در بازار نفت مثل سال قبل باشد، پیش‌بینی می‌کنیم موجودی این صندوق به مرز ۵۰ میلیارد دلار برسد. وی همچنین با اشاره به اینکه امروز دیگر هیچ طرحی برای تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی مشکلی ندارد، اظهارکرد: صندوق توسعه ملی در اختیار تولید ملی است و طبق اساسنامه بخشی از درآمدهای نفتی در اختیار بخش غیردولتی قرار می‌گیرد.

حسینی با اشاره به قراردادهای صندوق توسعه ملی با بانک‌های عامل در خصوص پرداخت تسهیلات ارزی به تولیدکنندگان و صنعتگران گفت: حتی در بخش کشاورزی نیز پیش‌بینی شده است که از این صندوق تسهیلات ریالی به کشاورزان پرداخت شود.