روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز درگزارشی نوشت: بعد از گذشت یک زمستان سرشار از هشدارها درباره احتمال قریب‌الوقوع بودن بروز یک درگیری نظامی علیه ایران، مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی در شرایط فعلی بر این باورند که احتمال وقوع چنین جنگی در آینده‌ای نزدیک به طور قابل توجهی کاهش یافته است. به گزارش خبرگزاری فارس، نیویورک تایمز نوشت که این مقامات آمریکایی و کارشناسان خارجی در استدلال کاهش فعلی خطر جنگ با ایران به مجموعه‌ای از عوامل اشاره کرده‌اند که از جمله آنها تهدید تحمیل تحریم‌های اقتصادی شدیدتر علیه ایران است؛ تحریم‌هایی که بر اساس نوشته این روزنامه آمریکایی مقامات ایرانی را به اتخاذ تاکتیک‌های منعطف‌تر در برخودشان با آمریکا و سایر قدرت‌های جهان وا داشته است.

در این گزارش آمده است که یکی دیگر از عواملی که خطر جنگ با ایران را در شرایط فعلی کاهش داده است، احیای مذاکرات مستقیم میان ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) است. مذاکراتی که قرار است دور تازه آن، سوم خردادماه سال‌جاری در بغداد برگزار شود.

دنیس راس: باید روی مذاکرات متمرکز شویم

در ادامه گزارش نیویورک تایمز آمده است که در عین حال هیچ‌کسی احتمال کم‌رنگ شدن خوش‌بینی‌های فعلی (انعطاف ایران و از سرگیری مذاکرات هسته‌ای) را نادیده نمی‌گیرد؛ دنیس راس که پیش‌تر سیاست مربوط به ایران را برای دولت اوباما مدیریت می‌کرد، در این باره ضمن اشاره به اینکه هیچ توافق زمانی میان آمریکا و اسرائیل وجود ندارد، اما این توافق وجود دارد که هنوز اتخاذ رویکرد دیپلماسی در قبال ایران یک فرصت محسوب می‌شود،‌ اظهار کرده است: بنابراین من فکر می‌کنم که در حال حاضر شما باید روی مذاکرات متمرکز شوید؛ این به این معنا نیست که تهدید استفاده از قدرت و زور از بین می‌رود، بلکه استفاده از زور در پشت رویکرد دیپلماسی پنهان است.

باید از دیپلماسی استفاده کرد

یکی از مقامات دولتی آمریکا که مانند دیگر مقامات این کشور به دلیل حساس بودن موضوع تمایلی به افشای نامش نداشت، به نیویورک تایمز گفت که ترکیبی از عوامل از جمله مذاکرات و تحریم‌ها مطرح هستند و او در حال حاضر فکر می‌کند که مردم درک کرده‌اند که باید برای ادامه مسیر (حل برنامه هسته‌ای ایران) زمان داد؛ این مقام ناشناس آمریکایی در ادامه اعلام کرد: ما در شرایط فعلی در دوره‌ای به سر می‌بریم که ترکیبی از دیپلماسی و اعمال فشار برای ما فرصت سازی می‌کند.نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود به مصاحبه تلویزیونی اخیر سناتور جان کری، رییس کمیته روابط خارجی سنا اشاره کرد. کری اعلام کرده است که اطمینان دارد که مسیر رو به جلویی در قبال برنامه هسته‌ای ایران وجود دارد.

این روزنامه آمریکایی نوشت که اختلاف فزاینده‌ای میان سران سیاسی و نظامی اسرائیل و مقامات اطلاعات تل‌آویو درباره عقلانیت حمله به ایران در حال ظهور است و به نظر می‌رسد که کاخ سفید نیز مصمم است که از هرگونه درگیری که می‌تواند بازارهای نفتی جهان را در سال انتخابات ریاست جمهوری مختل کند، جلوگیری کند.

صهیونیست‌ها علیه صهیونیست‌ها

بر اساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز توسط مجموعه‌ای از اظهار نظرات عمومی از سوی مقامات اطلاعاتی و نظامی سابق و فعلی تل آویو به دلیل نوع رهبری برنامه هسته‌ای ایران مورد انتقاد قرار گرفته است؛ یووال دیسکین رییس سابق سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل اخیرا با ابراز بی‌اعتقادی به رهبری اسرائیل علیه ایران اعلام کرده است که نتانیاهو و ایهود باراک وزیر دفاع اسرائیل در حال گمراه کردن یهودیان درباره ثمربخشی حمله به ایران هستند.مئیر داگان، رییس سابق سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه ضمن حمایت از انتقادات دیسکین، نظام ایران را هوشمند توصیف و اعلام کرد که با سیاست نتانیاهو در قبال ایران مخالف است.

ایهود اولمرت، نخست‌وزیر مستعفی رژیم صهیونیستی نیز روز یکشنبه به جمع مقامات اسرائیلی مخالف اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ملحق شد و در سخنرانی با کانال ۱۰ تلویزیون اسرائیل از نیویورک اعلام کرد که در حال حاضر دلیلی برای صحبت درباره یک تلاش نظامی و قطعا آغاز حمله نظامی ایران وجود ندارد.

همزمان ، گابی اشکنازی رییس سابق ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی با تاکید بر اینکه راهبرد صحیح در مقابل ایران همان ادامه تحریم‌های اقتصادی است، تصریح کرده است که ضرورتی ندارد همین فردا صبح به ایران حمله شود.

وی افزوده است که تل‌آویو باید همراه تحریم‌ها و اقدامات دیپلماتیک مقابل ایران، تهدید به حمله نظامی علیه ایران کند.

بنی گانتز، رییس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نیز اخیرا با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران تهدیدی قریب‌الوقوع محسوب نمی‌شود، اظهار کرده بود که با برآوردهای سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا مبنی بر اینکه ایران هنوز تصمیمی برای ساخت بمب اتمی نگرفته است، موافق است.

اختلاف سران تل آویو درباره ایران

نیویورک تایمز افزوده است که اختلاف میان سران اسرائیل درباره رویکرد تل آویو در قبال برنامه هسته‌ای ایران به این جهت حائز اهمیت است که اسرائیل تهدید کرده است که حتی اگر آمریکا تمایلی نشان ندهد، حمله یک جانبه‌ای را علیه تاسیسات هسته‌ای ایران آغاز خواهد کرد. این در حالی است که اوباما در دیدار اخیر خود با نتانیاهو در ماه مارس سال جاری با رد عدم حمایت از حمله اسرائیل به ایران گفت که آمریکا معتقد است که هنوز هم پنجره دیپلماسی در برابر موضوع هسته‌ای ایران باز است.

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود نوشت که برخی تحلیلگران نگرانند که بحران برنامه هسته‌ای ایران بار دیگر داغ شود، زیرا در دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با ۱+۵ در بغداد ایران باید تمایل خود را به توافق در زمینه غنی‌سازی اورانیوم احتمالا از طریق متوقف کردن غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد نشان دهد.

ایران اعلام کرده است که غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را برای استفاده در رآکتورهای تحقیقاتی خود انجام می‌دهد، اما آمریکا و اسرائیل مدعی اند که این غنی‌سازی گامی موقت در مسیر رسیدن به غنی‌سازی ۹۰ درصدی در حد تولید تسلیحات هسته‌ای است.

سی‌ان‌ان: اروپا نمی‌تواند

تحریم نفتی ایران را تحمل کند

در رویدادی دیگر، شبکه خبری سی.ان.ان با اشاره به این که اروپا نمی‌تواند در دوره سخت کنونی بار ناشی از تحریم نفتی ایران را تحمل کند، اعلام کرد که تحریم‌ها بیش از ایران بر اروپا تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس، تحلیلگران و مفسران مسائل اقتصاد بین‌المللی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان اعلام کردند که تعدادی از کشورهای اروپایی نمی‌توانند بار اقتصادی ناشی از تحریم‌های نفتی ایران را به‌ویژه در دوره کنونی که گام‌های آرامی در راستای بهبود بحران اقتصادی اروپا و جهان برداشته می‌شود، تحمل کنند.

تحرکات آذربایجان تهدیدآمیز نیست

امیر احمد رضا پوردستان،فرمانده نیروی زمینی ارتش با بیان اینکه درباره خبر استقرار تانک‌های آذربایجان در مرز ایران اطلاعی ندارد، گفت: اگر چنین هم باشد یک چیز عادی است و ممکن است این تحرکات برای رزمایش باشد. امیر پوردستان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص تحرکات نظامی اخیر جمهوری آذربایجان گفت: ارتباط ما با کشور آذربایجان رابطه بسیار خوبی است و روابط دیپلماتیک خوبی با این کشور داریم. وی افزود: ما این تحرکات جمهوری آذربایجان را برای خود تهدیدی نمی‌دانیم. ممکن است این تحرکات برای رزمایش باشد. امیر پوردستان افزود: ما به عنوان نیروهای نظامی وظیفه داریم از تمام مرزهای جمهوری اسلامی ایران حفاظت کرده و هرگونه تحرکی در خارج از مرز‌های کشورمان را نیز رصد کنیم تا در صورتی که خطا یا خطری صورت گرفت، بتوانیم به موقع مقابله کنیم. فرمانده نیروی زمینی ارتش همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا استقرار تانک‌های ارتش جمهوری آذربایجان در نزدیکی مرزهای ایران را تایید می‌کنید، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم؛ اما اگر هم باشد یک چیز عادی است و ما با کشورهای همسایه خودمان مشکلی نداریم.