گزارش از نقاط قوت و ضعف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها

پورمحمدی: پرداخت‌ها و دریافت‌های دولت در هدفمندی یارانه‌ها باهم متناسب نیست

دنیای اقتصاد - رییس سازمان بازرسی کل کشور می‌گوید این سازمان از نحوه اجرای قانون یارانه‌ها گزارش‌های متعددی تهیه کرده‌ است که یکی از آنها برای دفتر رهبری ارسال شده است. به گفته مصطفی پورمحمدی، یکی از مشکلات اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها این است که پرداخت‌ها در آن متناسب‌ با دریافت‌ها نیست؛ دیگر اینکه از مهم‌ترین اهداف این قانون تقویت تولید و افزایش بهره‌وری بوده، اما دولت به این بخش توجه چندانی نکرده و این نگرانی نیز جدی است. اظهارات روزگذشته پورمحمدی دومین انتقاد جدی او به نحوه اجرای قانون یارانه‌ها است. پیشتر و در شهریورماه سال گذشته که محمود احمدی‌نژاد از امکان افزایش یارانه نقدی تا سه برابر خبر داده بود، رییس سازمان بازرسی کل کشور این وعده رییس جمهور را غیرکارشناسی، غلط و بدون داشتن پشتوانه مالی عنوان کرده و گفته بود: افزایش پرداخت یارانه‌ها، غیرکارشناسی و ناصحیح است. حتی مبلغی که امروز به عنوان یارانه پرداخت می‌شود، منابع کافی ندارد و پرداخت‌ها خارج از مقیاس و معیار قانونی است.

اما آنگونه که ایسنا گزارش داده است مصطفی پورمحمدی روز گذشته در حاشیه همایش نحوه اجرای قانون ارتقای سلامت نظامی اداری و مقابله با فساد در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی درباره گزارش سازمان بازرسی از هدفمندسازی یارانه‌ها به دفتر رهبری گفت: ما در مورد موضوعات مختلف به ویژه هدفمندسازی یارانه‌ها گزارش‌های متعددی را تهیه کرده‌ایم که یکی از مراجع گیرنده ما دفتر رهبری بوده است. وی درباره جزئیات این گزارش‌ها اظهار کرد: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نقاط مثبتی دارد که آنها را مورد تاکید قرار داده‌ایم و نقاط ضعفی هم دارد که ناشی از عدم اجرای برخی مواد دیگر است. خود قانون نیز ابهاماتی دارد که باید اصلاحاتی روی آن صورت گیرد. پورمحمدی افزود: مهم‌ترین محوری که در این موضوع مورد اشاره قرار دادیم این است که پرداخت‌ها باید متناسب‌ با دریافت‌ها باشد. این تناسب رعایت نشده و دیگر اینکه از مهم‌ترین اهداف این قانون تقویت تولید و افزایش بهره‌وری است که به این بخش توجه چندانی نشده و این نگرانی نیز جدی است.

گزارش از بازار سکه و ارز

رییس سازمان بازرسی کل کشور در پاسخ به سوالی در خصوص تهیه گزارش درباره بازار سکه و ارز نیز تصریح کرد: ما گزارش‌هایی تهیه کردیم و تذکر دادیم، اما فکر می‌کنیم موضوع سکه و ارز جزو موضوعات کاملا اجتماعی ـ روانی است. ضمنا برخورد با مفاسد سکه و ارز جزو کارهای ما نیست و از کارهای وزارت اطلاعات به شمار می‌رود. ما با سیاست‌گذاری‌ها کار داریم.

پرونده‌های زیادی از جنس فساد مالی اخیر داریم

پورمحمدی همچنین درباره وجود پرونده‌های مشابه پرونده فساد مالی ۳ هزار میلیاردی گفت: به این رقم و میزان خیر، اما از این جنس پرونده‌ها متاسفانه متعدد داریم. تلاش ما این است که با جدیت مبارزه و مهم‌تر از آن پیشگیری کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص پرونده فساد بزرگ اخیر فکر می‌کنیم باید اطلاع‌رسانی خوب و دقیقی شود و مبارزه قاطعی صورت گیرد.

درباره ریاست‌جمهوری به وقتش تصمیم می‌گیرم

پورمحمدی همچنین در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران که از وی درباره حضورش در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری آینده پرسیده بود، گفت: ان‌شاءالله به وقتش تصمیم می‌گیریم.