بازگشت مرتضوی به تامین‌اجتماعی؟

خبرگزاری فارس گزارش داد که مرتضوی به دستور احمدی‌نژاد به سر کار خود بازگشته است

دنیای اقتصاد- مرجان توحیدی: نمایندگان مجلس، وزیر کار را استیضاح نکردند تا مرتضوی -طبق قسمی که می‌گفتند به شرافتش خورده- سر کار نرود، او هم نرفت؛ اما تنها یک روز، یا به گفته علی مطهری «یک نصفه روز.» دیروز اما او به گواه نوشتار علی‌اکبر جوانفکر در روزنامه دولت، به کارش در سمت مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی ادامه داده و وزیر هم به محل کار خود بازگشته است تا «درس پندآموزی باشد برای کسانی که خود را فراتر از قانون می‌پندارند و می‌خواهند کرسی‌های سبز بهارستان را برای چهارسال دیگر تصاحب کنند.» علاوه بر این خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه خبر داده است که سعید مرتضوی «با دستور رییس‌جمهور» به محل کارش بازگشته و روز گذشته با معاونان خود جلسه هم گذاشته است. هر چند خبرگزاری مهر به نقل از یکی از مشاوران مرتضوی نوشت که او دیروز هم به صندوق تامین اجتماعی نرفته است.

در رویدادی دیگر، معاون اول رییس‌جمهور یعنی محمدرضا رحیمی در یک مراسم افتتاحیه از «ظلمی که به سعید مرتضوی شده» سخن گفت و تاکید کرد که «به مرتضوی ظلم شده است و عده‌ای تلاش کردند تا مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی را ویران کنند.» یکی از مشاوران سعید مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی هم ضمن تکذیب قول شرف او برای عدم حضور دوباره در صندوق، گفت که او آمادگی خود را برای استعفا اعلام کرده بود، اما رییس‌جمهور با این استعفا مخالفت کرده است.به این ترتیب به نظر می‌رسد که وعده استعفای مرتضوی باز هم جلسه پرحاشیه استیضاح و البته استیضاح‌کنندگانی را که امضای خود را پس گرفتند، تحت‌شعاع خود قرار دهد. جلسه استیضاحی که اگرچه به سرانجام نرسید، اما حرف و حدیث‌های زیادی را به دنبال داشت. انتقادهایی که هم خود مجلسی‌ها به آن داشتند و هم برخی دولتی‌ها مثل جوانفکر. نمایندگان مجلس در اعتراض‌های خود در همان جلسه روز یکشنبه و نیز در گفت‌وگو‌های پس از آن، از آنچه در ماجرای استیضاح وزیر کار گذشت انتقاد کردند و آن را کاری سیاسی در جهت اهداف انتخاباتی خواندند، چرا که آن همه اصرار و ابرام برای انجام استیضاح وزیر کار به دلیل انتصاب سعید مرتضوی به مدیر عاملی صندوق تامین اجتماعی، با حکمیت احمد توکلی بین مرتضوی و علیرضا زاکانی (یکی از استیضاح‌کنندگان) و نیز پادرمیانی حدادعادل تنها با یک اعلام آمادگی مرتضوی برای استعفا از بین رفت. اینچنین بود که نمایندگان باوجود تاکیدات سه باره محمود احمدی‌نژاد برای دفاع از وزیر خود و نیز تاکید بر اینکه وی تعهدی درباره استعفای مرتضوی نداده، از درخواست خود منصرف شدند آن هم با این استناد: سوگندی که گفته می‌شد مرتضوی به شرافتش خورده است. هرچند مشاور او دیروز این قسم مرتضوی را به کلی تکذیب کرد. مرجع این کار هم نامه حدادعادل بود به استیضاح‌کنندگان با این مضمون: «مرتضوی پیشنهاد استعفا را پذیرفت و آمادگی کامل خود را برای استعفا هم در جلسه‌ای که با بنده داشت و هم در تماس‌های مکرر تلفنی بعدی اعلام نمود.» اگرچه پس از این ماجرا، تعدادی از نمایندگان نسبت به کوتاه آمدن مجلس از استیضاح تنها در قبال وعده مرتضوی اعتراض کردند و حتی از احتمال از سرگیری تلاش‌ها برای انجام استیضاح در صورت ابقای مرتضوی بر سمت خود سخن گفتند، اما علی لاریجانی آب پاکی را بر دست نمایندگان ریخت و گفت که بعید است در عمر باقیمانده مجلس هشتم (تا ششم خردادماه) بخواهد استیضاحی مطرح شود. با وجود این خط و نشان‌ها اما علی اکبر جوانفکر در سرمقاله روزنامه ایران هم از بازگشت مجدد مرتضوی به محل کار خود خبر داده و هم اقدام استیضاح‌کنندگان را حرکتی انتخاباتی برای تصاحب کرسی‌های مجلس خوانده است.

جوانفکر: درس خوبی گرفتند

در بخشی از سرمقاله دیروز جوانفکر در روزنامه ایران (ارگان مطبوعاتی دولت) آمده است: برخی مجلسی‌ها روز یکشنبه گردهم آمدند تا به بهانه یک انتصاب قانونی، وزیر آقای احمدی‌نژاد را در صحن علنی استیضاح کنند و این در حالی است که رییس‌جمهور با گام‌هایی استوار و مصمم پا به درون ساختمان بهارستان می‌گذارد تا از وزیر کارآمد خود دفاع کند. یکی را می‌فرستند تا راه را بر او ببندد و از آمدنش به صحن مجلس جلوگیری کند. به او می‌گویند که جمعی از نمایندگان امضای خود را پس گرفته‌اند و طرح استیضاح منتفی است. پاسخ می‌دهد که بنده آماده دفاع از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی هستم و بر سر موضوع استیضاح نیز هیچ تعهدی در کار نیست. جوانفکر در ادامه پاسخ‌های احمدی‌نژاد در جلسه سوال از رییس‌جمهور در سال ۹۰ را یادآوری کرده و نتیجه می‌گیرد که منتفی شدن استیضاح برای این بوده است که نمایندگان پرداخت هزینه کمتر را ترجیح داده‌اند. گویا منظور جوانفکر افشاگری احتمالی محمود احمدی‌نژاد درباره استیضاح‌کنندگان بوده است.

مشاور احمدی‌نژاد در ادامه سرمقاله خود بی‌آنکه به این موضوع اشاره مستقیم داشته باشد، می‌نویسد: پاسخ‌های رییس‌جمهور به سوالات برخی از نمایندگان مجلس در واپسین روزهای سال ۹۰، برای همیشه در یادها باقی خواهد ماند. سخنان روشنگرانه دکتر احمدی‌نژاد در اولین روزهای کاری مجلس در سال ۹۱، می‌توانست با هزینه‌های قابل‌توجهی برای استیضاح‌کنندگان همراه باشد، اما به نظر می‌رسد که آنها با منتفی کردن اصل استیضاح، پرداخت هزینه کمتر را ترجیح داده‌اند. وی نوشتار خود را با این خبر خاتمه داد: بازگشت آقای شیخ‌الاسلامی به محل کارش در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و ادامه کار آقای سعید مرتضوی در سمت ریاست صندوق تامین‌اجتماعی، یک درس پندآموز برای کسانی است که خود را فراتر از قانون می‌پندارند. زمان اندکی باقی است تا از رهگذر بازی‌های پرسرو صدایی مانند حکمیت، بتوان کرسی‌های سبز بهارستان را برای چهارسال دیگر تصاحب کرد.

دفاع تمام قد رحیمی از مرتضوی

از سوی دیگر، معاون اول رییس‌جمهور هم به روایتی دیگر از ماجرای استیضاح وزیر کار پرداخته و در جریان افتتاح مجتمع آموزشی و پژوهشی نیایش تاکید کرد که به مرتضوی ظلم شده و عده‌ای تلاش کردند که رییس سازمان تامین اجتماعی را ویران کنند.به گزارش ایسنا، محمدرضا رحیمی ادامه داد: آقای مرتضوی وقتی که به سازمان تامین اجتماعی آمد یکی از کارهای بزرگش تلاش برای پرداخت بدهی این سازمان به وزارت بهداشت و درمان بود.وی افزود: برخی آبروی افراد را می‌برند و در سایت‌هایشان تهمت و افترا می‌زنند؛ چه کسی گفته که باید تهمت زد و غیبت کرد؟ چنین کارهایی قابل جبران نیست.

تکذیب قول شرف مرتضوی

در همین حال، حسن ضابطی، مشاور رسانه‌ای سعید مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی روز گذشته در گفت‌وگو با «ایسنا» تاکید کرد: بیان برخی مطالب از سوی برخی افراد سیاسی مبنی بر اینکه آقای مرتضوی در این رابطه قول شرف داده، کذب بوده است.

وی افزود: آن چه واقعیت دارد این است که آقای مرتضوی آمادگی خود را برای استعفا اعلام داشت، ولی ریاست محترم جمهوری قبل از جلسه استیضاح در مجلس حاضر شده و اعلام کردند که با این درخواست مخالفت کرده‌اند و هیچ‌گونه تعهدی در این رابطه به مجلس نداده‌اند.

مطهری: اعتماد به مرتضوی خطا بود

از سوی دیگر اما، علی مطهری، تنها نماینده‌ای که امضای خود را از استیضاح وزیر کار پس نگرفت، اصل اعتماد به وعده سعید مرتضوی را «خطای نمایندگان» برشمرد. آنگونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، نماینده تهران با بیان اینکه اعتماد به مرتضوی خطا بود و سر کار نرفتن او نصف روز بیشتر دوام پیدا نکرد، گفت: مرتضوی می‌خواست جلسه استیضاح برگزار نشود و تخلفاتش از تریبون مجلس بازگو نشود و در نتیجه محاکمه‌اش تسریع نشود.

وی ادامه داد: آقای مرتضوی با این ترفندی که به کار برد، دوستان ما را خام کرد و به هدفش رسید. عجیب است که خود این آقایان، مرتضوی را متهم به دروغگویی و فریب می‌کنند و در عین حال به قول او مبنی بر استعفا و نرفتن به سر کار، حتی اگر استعفا پذیرفته نشود اعتماد می کنند. دیدیم که این اعتماد خطا بود و سر کار نرفتن ایشان هم نصف روز بیشتر دوام پیدا نکرد.نماینده تهران خاطرنشان کرد: دوستان ما باید زمانی استیضاح را منتفی می‌کردند که آقای مرتضوی خودش استعفا می داد و وزیر رسما استعفای او را می‌پذیرفت؛ نه اینکه به صرف اعلام آمادگی آقای مرتضوی برای استعفا، آن هم به گفته شخص ثالث یعنی آقای حداد عادل، استیضاح را منتفی کنند تا هم سرخودشان کلاه برود و هم جایگاه مجلس تنزل پیدا کند. مطهری گفت: وارد کردن آقای حداد به ماجرای استیضاح هم اشتباه دیگر این دوستان بود، چون این شائبه را به وجود آورد که اینها می‌خواهند با معرفی کردن آقای حداد به عنوان حلال مشکل، مقدمه ریاست ایشان بر مجلس نهم را فراهم کنند و دیدیم که نمایندگان هم از این موضوع ناراحت شدند. به گفته مطهری، «با وضعیت موجود راه استیضاح باز است؛ حال که گفت‌وگو و ملاطفت نتیجه نداده است باید اقدام عملی کرد.» باید دید در کنار این اخبار ضد و نقیض آیا مرتضوی حاضر خواهد شد تا درباره استعفا یا عدم استعفای خود شخصا گفت‌و‌گو کند یا اینکه با سکوت خود همچنان به شایعات دامن می‌زند.

مرتضوی دیروز سر کار رفت؟

سعید مرتضوی بالاخره دیروز در محل کار خود حاضر شد یا نشد؟ این سوالی بود که روز گذشته پاسخ‌های متعددی برای آن ارائه شد. پاسخ‌هایی که البته از درجه اعتبار متفاوتی هم برخوردار بود. دو خبرگزاری رسمی، اخبار متفاوتی را درباره حضور مدیر عامل صندوق تامین اجتماعی در این سازمان اعلام کردند، خبرگزاری فارس به نقل از منابع آگاه خود از حضور مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی «به دستور رییس‌جمهور» خبر داد، اما خبرگزاری مهر به نقل از یکی از مشاوران مرتضوی -که البته نامی از وی برده نشده- نوشت: مرتضوی دو روز است که به سازمان تامین اجتماعی نرفته است. خبری که مدیران روابط عمومی صندوق تامین اجتماعی هم در گفت‌و‌گو با این خبرگزاری آن را تایید کرده‌اند. این در حالی است که برخی منابع مطلع در صندوق تامین اجتماعی به «دنیای اقتصاد» گفتند که سعید مرتضوی روز گذشته در محل صندوق تامین اجتماعی حاضر شده است.