انتقادات «اقتصاددانان مجلس» از سیاست‌های ارزی و یارانه‌ای

دنیای اقتصاد - با نزدیک شدن به مرحله دوم انتخابات مجلس نهم، انتقادات نمایندگان مجلس به سیاست‌های اقتصادی دولت بار دیگر بالا گرفت.

احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی مقدم سه نماینده شاخص اصولگرا که هر سه برای رقابت در دور دوم انتخابات مجلس آماده می‌شوند، جمعه شب در نشستی تحت عنوان «نشست اقتصاددانان مجلس هشتم» در مسجد امام صادق (ع) تهران حاضر شده و از سیاست‌های یارانه‌ای و ارزی دولت انتقاد کردند. مصباحی مقدم با انتقاد از برداشت دولت از منابع بانک‌ها اعلام کرد که دولت این مبالغ را برای پرداخت یارانه نقدی به مردم برداشت کرده است. توکلی نیز با اشاره به بحران اخیر سکه و دلار در کشور، گفت: قصه ارز حادثه بدی در کشور بود و موجب شد تا ۸۰ درصد قدرت رقابت تولید ملی کاهش پیدا کند. نادران هم از نحوه مدیریت سهام عدالت در دولت احمدی نژاد انتقاد کرد.

برداشت دولت از پول مردم برای پرداخت یارانه آن گونه که خبرگزاری مهر گزارش داده است، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت از پول مردم برای پرداخت یارانه‌ها برداشت کرده است، گفت: دولت در چند مدت اخیر ۹ هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی برای پرداخت یارانه نقدی داشته است که معنای آن ایجاد تورم شدید است.

مصباحی مقدم با اشاره به فشار دولت بر بانک مرکزی گفت: در مدت اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها فشار زیادی بر بانک مرکزی و بانک‌های دیگر آمد و معنای آن این بود که بانک مرکزی از منابع خود یا بانک‌های دیگر برای یارانه‌ها صرف کند.

وی ادامه داد: این کار در دنیا بی‌نظیر است که بانک مرکزی از پول مردم برای پرداخت یارانه‌ها برداشت کند.

مصباحی مقدم گفت: در ماه‌های اخیر ۹ هزار میلیارد تومان استقراض از بانک مرکزی انجام شد که معنای آن ایجاد تورم شدید است و اگر این استقراض انجام نمی‌شد شاهد این تورم زیاد نبودیم.

وی به تخلف دیگر دولت در این زمینه اشاره کرد و گفت: نامه‌ای هم‌اکنون در دستان ما است که در تاریخ ۲۴/۱۲/۹۰ دولت مصوب کرده است که معادل ریالی ۵۳ میلیارد دلار از درآمد ارزی فورا به قیمت بازار آزاد به حساب خزانه واریز شود.

رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی مجلس افزود: این ۵۳ میلیارد دلار متعلق به کل سال ۹۰ بوده است؛ باید پرسید اصلا به این میزان دلار داریم؟ معنای این که بانک مرکزی چنین مبلغی را به حساب خزانه واریز کند چیزی جز خلق پول و اسکناس نیست. معتقدم با ایجاد پول پرقدرت هیچ مشکلی حل نمی‌شود، بلکه بر مشکلات افزوده می‌شود.

وی ادامه داد: ما انتظار داریم دولت اگر در خصوص طرح هدفمندی یارانه‌ها مشکلی دارد با مجلس مطرح کند و نمایندگان هم آمادگی هرگونه حل مشکل را دارند.

مصباحی مقدم با بیان اینکه تصمیمات اقتصادی معمولا طی مدت کوتاه اثر نمی‌کند، گفت: اگر دولت امروز تصمیمی می‌گیرد شش ماه بعد اثرش پیدا می‌شود. اگر در حال حاضر هم این گونه اتفاقات رخ دهد نتیجه‌اش در شش ماهه دوم ۹۱ قابل مشاهده است که گرانی بیشتری هویدا می‌شود. مصباحی مقدم با اشاره به لزوم تعامل میان دولت و مجلس گفت: نمایندگان مجلس حتی برای حل مشکل مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها به رییس‌جمهور پیغام فرستادند که برای رفع آثار زیانبار مرحله دوم هدفمندی با دولت گفت‌وگو کنند.

باید ۱۴ ماه را سرکنیم تا دوره احمدی‌نژاد تمام شود

احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس هشتم نیز در این جلسه به بحران اخیر سکه و دلار در کشور اشاره کرد و گفت: قصه ارز حادثه بدی در کشور بود و موجب شد تا ۸۰ درصد قدرت رقابت تولید ملی کاهش پیدا کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی‌بر اینکه راهکار شما در برابر عدم‌رعایت قانون در دولت چیست، گفت: آقای احمدی‌نژاد کارهای غیرقانونی زیادی انجام داده است. معتقدم باید ۱۳ تا ۱۴ ماه آینده را با ایشان سر کنیم تا مدت به اتمام برسد.

توکلی در خصوص ریاست مجلس نهم گفت: ریاست مجلس نهم بستگی به ترکیب رای تهران دارد. اگر جبهه متحد رای بیاورد، یک فرد و اگر جبهه پایداری رای بیاورد فرد دیگری انتخاب می‌شود. مجلس آینده در بهترین حالت ترکیبی مشابه وضعیت فعلی دارد که یک دسته موافقان دولت و دسته دیگر ضد فساد و مبارز با قانون گریزی هستند.

وی ادامه داد: دسته دیگر نیز سنتی‌های مجلس هستند. البته در حال حاضر ۸۰ درصد نمایندگان جدیدالورود هستند که باید مدتی از حضور آنها بگذرد تا بتوان قضاوت کرد.

سهام عدالت ایده توکلی بود

الیاس نادران، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این جلسه، با اشاره به اینکه احمد توکلی در سال ۸۰ موضوع کوپن سهام را مطرح کرد، گفت: این ایده در سال ۸۵ به شکل سهام عدالت ابلاغ شد.

وی با اشاره به پرداخت سهام عدالت در دولت نهم گفت: موضوع سهام عدالت و توانمندسازی اقشار کم درآمد تصریحا در نامه مقام معظم رهبری به رییس‌جمهور مطرح شده بود که باید نیمی از سهام عرضه شده به اقشار کم‌درآمد تعلق بگیرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه بنا نبود مدیریت سهام عدالت در قالب تصدیهای دولتی ادامه پیدا کند، گفت: این کار به‌رغم توصیه رهبری صورت گرفت و هنوز هم شاهد هستیم شرکت‌هایی در شهرستان‌ها سهام عدالت را مدیریت می‌کنند که وابسته به دولت هستند.