مخالفت لاریجانی با ورود هیات حل اختلاف به پرونده استیضاح

عکس: خانه ملت

رییس مجلس: استیضاح وزیر کار موضوعی نیست که هیات حل اختلاف قوا به آن وارد شود

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: رییس مجلس می‌گوید: «استیضاح وزیر کار از موضوعاتی نیست که هیات حل اختلاف بخواهد به آن ورود کند.» علی‌لاریجانی در شرایطی لزومی برای ارجاع موضوع استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی به هیات حل اختلاف نمی بیند که برخی نمایندگان مجلس و دولتمردان در روزهای اخیر در تلاش برای ارجاع این موضوع به هیات عالی حل اختلاف قوا هستند. خبرگزاری فارس نیز به نقل از یک منبع آگاه خبر داد که رییس‌جمهور شخصا در نامه‌ای از آیت‌الله‌هاشمی شاهرودی، رییس هیات حل اختلاف خواسته است تا موضوع استیضاح وزیر کار را حل‌وفصل کند؛ نامه‌ای که معاون پارلمانی رییس‌جمهور نیز به صورت ضمنی صحت آن را تایید کرده است. رییس مجلس، اما در گفت‌وگوی خود با خبرنگاران صراحتا اعلام می‌کند که ضرورتی در ارجاع این موضوع به هیات حل اختلاف قوا نمی‌بیند؛ چرا که به اعتقاد او، استیضاح وزیر کار حق طبیعی نمایندگان مجلس است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که استیضاح‌کنندگان همچنان بر تصمیم خود تا عزل یا استعفای سعید مرتضوی از سمت مدیرعاملی صندوق تامین اجتماعی اصرار دارند. در این باره الیاس نادران یکی از طراحان استیضاح می‌گوید: تا حل موضوع، استیضاح را پس نمی‌گیریم. این در حالی است که محمدرضا میرتاج‌الدینی، معاون پارلمانی رییس‌جمهور پیش‌بینی دیگری در این باره دارد و می‌گوید: به احتمال زیاد استیضاح صورت نمی‌گیرد و جمع زیادی از نمایندگان از طرح استیضاح انصراف می‌دهند.

طرح استیضاح عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، وزیر تعاون، کار و امور اجتماعی ۱۵ فروردین امسال با ۲۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شد و به فاصله یک روز، از سوی هیات رییسه رسما اعلام وصول شد. این طرح استیضاح از سوی نمایندگان سرشناسی همچون احمد توکلی، علی مطهری، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی‌مقدم امضا شده است. علت استیضاح شیخ‌الاسلامی، انتصاب سعید مرتضوی به عنوان مدیرعامل صندوق تامین اجتماعی است. استیضاح‌کنندگان معتقدند این انتصاب برخلاف مصالح کشور و معارض قانون و آسیب‌زننده به منافع ۳۳ میلیون کارگر زحمت‌کش و خانواده‌های آنان است.از جمله دلایل ناکارآمدی مرتضوی که در متن استیضاح نیز آمده، این است که وی در سمت قبلی خود یعنی دادستان تهران متهم است و از حالت قضایی معلق شده و پرونده‌اش هنوز مفتوح است. وی همچنین در گزارش تحقیق و تفحص مجلس از فاجعه کهریزک، مقصر شناخته شده است، در پرونده دانشگاه آزاد اسناد زیادی علیه اقدامات غیرقانونی وی موجود است، همچنین در تحقیق و تفحص از قوه قضائیه به دلیل تخلفاتش مقصر شناخته شده و همچنین اسناد مطمئنی در سوء‌استفاده از موقعیت شغلی علیه وی موجود است.استیضاح‌کنندگان همچنین معتقدند: مرتضوی تخصص و تجربه مناسب برای این شغل را ندارد.

لاریجانی: استیضاح حق نمایندگان است

در چنین شرایطی است که علی لاریجانی رییس مجلس درباره استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: استیضاح وزیر کار از مواردی نیست که هیات حل اختلاف بخواهد در این زمینه وارد عمل شود.

به گزارش مهر، علی لاریجانی پنج‌شنبه در حاشیه دیدار نوروزی مدیران استان قم در گفت‌وگو با خبرنگاران در بیان اینکه آیا هیات حل اختلاف قوا در استیضاح وزیر کار وارد عمل می‌شود، گفت: استیضاح وزیر کار توسط عده‌ای از نمایندگان مجلس مطرح شد که البته این حق طبیعی نمایندگان مجلس است.

بن بستی وجود ندارد

وی عنوان کرد: راه‌های مختلفی وجود داشت، هم در قبل و هم بعد از اعلام وصول استیضاح در مجلس تا این امر صورت نگیرد. لاریجانی افزود: هم اکنون نیز می‌توان این موضوع را حل کرد و در این زمینه بن بستی وجود ندارد.

لاریجانی با تاکید دوباره بر اینکه استیضاح یک وزیر جزو اختلافات قوا محسوب نمی‌شود و در نتیجه از مواردی نیست که هیات حل اختلاف بخواهد در آن وارد عمل شود، افزود: البته هر کسی می‌تواند در این زمینه وارد عمل شود تا با قانع کردن نمایندگان استیضاح‌کننده این موضوع را با گفت‌وگو حل کنند.

نادران: پس نمی‌گیریم

الیاس نادران یکی از طراحان اصلی استیضاح شیخ‌الاسلامی اما گفت: استیضاح‌کنندگان جدی هستند و تا حل موضوع انتصاب مرتضوی در صندوق تامین اجتماعی، استیضاح را پس نمی‌گیرند.

وی در گفت‌وگو با سایت خبری جام جم آنلاین با اشاره به اعلام وصول استیضاح افزود: هیات رییسه مجلس باید در هماهنگی با هیات دولت زمان جلسه استیضاح را مشخص کند.

وی تاکید کرد: از آنجا که استیضاح روز چهارشنبه اعلام وصول شد و طبق قانون وزیر باید ظرف ۱۰ روز در صحن مجلس حاضر شود، قاعدتا این استیضاح باید در ۲۳ فروردین یا یک‌شنبه ۲۷ فروردین در دستور کار مجلس قرار گیرد.نادران در خصوص ارجاع موضوع استیضاح به هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه و بررسی و حل و فصل این موضوع در آنجا گفت: ما از هر تلاشی که منجر به حل مساله شود استقبال می‌کنیم؛ اما در تصمیم خود جدی هستیم.

نامه احمدی‌نژاد به‌هاشمی شاهرودی

این واکنش مجلسی‌ها پس از آن صورت گرفت که یک منبع آگاه به خبرگزاری فارس خبر داد:‌ رییس‌جمهور در نامه‌ای از‌هاشمی شاهرودی رییس هیات حل اختلاف خواسته است تا موضوع استیضاح وزیر کار حل و فصل شود.

این منبع آگاه افزود: روز چهارشنبه رییس‌جمهور در نامه‌ای به‌هاشمی شاهرودی رییس هیات حل اختلاف خواستار حل مشکل استیضاح شیخ‌الاسلامی شده است. وی خاطر نشان کرد: البته این موضوع با واکنش رییس مجلس مواجه شده و گفته است که نیازی به ورود هیات حل اختلاف در استیضاح وزیر کار نیست.

این منبع آگاه با بیان اینکه درخواست رییس‌جمهور با موافقت رییس هیات حل اختلاف رو‌به‌رو شده است، بیان کرد: در این نامه عنوان شده انتصاب مرتضوی از مصادیق استیضاح وزیر کار نیست و عملکرد وزیر باید عامل استیضاح باشد. وی عنوان کرد: انتصاب جزو اختیارات وزیر است و استیضاح به منزله دخالت در امور اجرایی می‌شود.این منبع آگاه گفت: شنبه(امروز)، تکلیف موضوع استیضاح وزیر کار مشخص می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در بحث استیضاح وزیر کار باید دید آیین‌نامه‌های هیات حل اختلاف نقش مشورتی و توصیه‌ای دارد یا می‌تواند قوا را مکلف به تبعیت از مصوبات خود کند.

میرتاج‌الدینی: منتفی می‌شود

از سوی دیگر معاون پارلمانی رییس‌جمهور در واکنش به موضوع نامه‌نگاری احمدی‌نژاد با‌هاشمی شاهرودی گفت: در این خصوص صحبت‌هایی شده است؛ ولی بنا نبوده این موضوع رسانه‌ای شود و من از آخرین وضعیت این موضوع خبری در دست ندارم.

محمدرضا میرتاج‌الدینی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: به احتمال زیاد جمعی از نمایندگان مجلس با توجه به توصیه مقام معظم رهبری بر لزوم همدلی بین مسوولان از طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی انصراف می‌دهند. وی اظهارکرد: به احتمال زیاد این استیضاح صورت نمی‌گیرد و جمع زیادی از نمایندگان از طرح استیضاح انصراف می‌دهند.