دنیای اقتصاد- یک هفته مانده به زمان مورد توافق برای دور تازه مذاکرات اتمی میان ایران و گروه ۱+۵ (۲۵ یا ۲۶ فروردین)، اختلاف نظر بر سر محل مذاکرات همچنان ادامه دارد. از یک سو ایران، بغداد را به عنوان گزینه اصلی خود برای میزبانی این مذاکرات مطرح کرده است و از سوی دیگر، نخست وزیر ترکیه -که پیش‌تر قرار بود کشورش میزبان این دور از گفت‌و‌گو‌ها باشد- گفته است که اعضای گروه ۱+۵ حاضر نیستند برای مذاکره با ایران به بغداد یا دمشق بروند. دیپلمات‌های مطلع در تهران از مخالفت ایران با برگزاری مذاکرات در اتریش، سوئیس و نروژ خبر دادند

اختلاف نظر درباره مکان مذاکرات اتمی

اردوغان: اعضای ۱+۵ برای مذاکره با ایران به بغداد یا دمشق نخواهند رفت

دنیای‌اقتصاد- در حالی که تنها هفت روز به زمان برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ مانده است، گفت‌وگوهای مقامات تهران و نماینده گروه یادشده به منظور توافق بر سر مکان برگزاری این مذاکرات ادامه دارد. دیپلمات‌های مطلع در تهران گفته‌اند که ایران تاکنون پیشنهاد ۱+۵ برای برگزاری مذاکرات در ۳ کشور اروپایی را رد کرده است.

این در حالی است که وزیر خارجه ایران چهارشنبه گذشته پس از تایید انصراف ایران از برگزاری مذاکرات یاد شده در استانبول - «پیشنهاد اولیه» تهران به ۱+۵ - از احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای در بغداد یا پکن خبر داد. پیش‌تر، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کرده بود که این مذاکرات در بغداد، دمشق یا بیروت برگزار شود. یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به تازگی از «هند» به عنوان گزینه دیگری برای محل برگزاری مذاکرات اتمی نام برده است. همزمان آمریکا اعلام کرده که با وجود اختلافات درباره مکان برگزاری گفت‌وگوهای ۱+۵ با ایران همچنان انتظار می‌رود این گفت‌وگوها هفته آینده انجام گیرد. در این میان، نخست وزیر ترکیه در اظهاراتی بی‌سابقه از انصراف مقامات تهران از برگزاری مذاکرات در استانبول انتقاد کرده است. هرچند ساعاتی بعد از سخنان رجب طیب اردوغان احمد داود اوغلو، وزیر خارجه این کشور در گفت‌وگو با سعید جلیلی درباره روابط دو کشور و موضوع مذاکرات ایران با ۱+۵ رایزنی و مذاکره کرد.

خبرگزاری فارس گزارش داده است: دیپلمات‌های مطلع در تهران می‌گویند در حالی که مذاکرات باقری و اشمیت (معاونان جلیلی و اشتون) درباره تعیین مکان مذاکرات آتی ایران و ۱+۵ همچنان ادامه دارد، ایران پیشنهادهای مکرر طرف غربی برای برگزاری مذاکرات در چند کشور اروپایی را نپذیرفته است.

بنا به گفته این منابع مطلع، کشورهای نروژ، سوئیس و اتریش از جانب اشتون به عنوان کاندیداهای میزبانی مذاکرات مطرح شده است، اما ایران تاکید کرده تمایلی به مذاکرات در این کشورها ندارد. در حالی که مذاکرات در این باره ادامه دارد، گفته می‌شود چند کشور آسیایی نیز آمادگی خود را برای برگزاری مذاکرات اعلام کرده اند، اما در حال حاضر بغداد و استانبول جدی ترین گزینه‌های میزبانی مذاکرات هستند. ایران، بغداد را اولویت شماره یک خود می‌داند. در عین حال دیپلمات‌ها تاکید دارند که شنبه ۲۶ فروردین (۱۴ آوریل) به عنوان زمان نهایی مذاکرات میان تهران و بروکسل مورد توافق قرار گرفته است.

آمریکا در انتظار برگزاری مذاکرات

مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پنج‌شنبه گذشته به خبرنگاران گفت: ما همچنان انتظار داریم مذاکرات ایران و ۱+۵ هفته آینده انجام شود. اما مطمئنا برای نهایی کردن جزئیات (چگونگی انجام مذاکرات) تا حدودی ضرورت وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه وی ادامه داد: انتظار ما این بود که این مذاکرات در استانبول انجام گیرد. تونر گفت که کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا با ایران برای تعیین جزئیات این گفت‌وگوها در حال کار کردن است.

انصراف تهران از مذاکره در استانبول

علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه روز چهارشنبه درباره نظر ایران درباره محل برگزاری مذاکرات هسته‌ای در حاشیه جلسه هیات دولت گفته بود: بحث مکان برگزاری مذاکرات در بغداد و همچنین چین مطرح بوده است و این موضوع روندی دارد که باید به توافق طرفین برسد. وی تصریح کرده بود: برگزاری مذاکرات در استانبول پیشنهاد اولیه ما بود که اروپایی‌ها ابتدا رد و سپس موافقت کردند؛ اما همان زمان نیز ما کشورهای دیگری را مد نظر داشتیم.

صالحی با بیان اینکه این مذاکرات ۲۵ فروردین انجام خواهد شد، گفته بود: مهم‌تر از زمان و مکان مذاکرات، محور مباحث است که فکر می‌کنم مذاکرات آینده در مقایسه با گذشته بهتر باشد و گام‌های رو به جلو برداشته شود.

اضافه شدن هند به گزینه‌ها

در همین حال، محمداسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره چرایی انصراف ایران از مذاکره در استانبول گفته است: ایران پیشنهاد ترکیه برای مکان مذاکرات را پذیرفته بود، اما با توجه به سیاست‌های غلط ترکیه در رابطه با حوادث اخیر سوریه ما مکان‌های دیگری را پیشنهاد دادیم.

کوثری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان اینکه هر دفعه گروه ۱+۵ پیشنهاد مکان مذاکره را می‌داد و ما حاضر می‌شدیم، تصریح کرد: این دفعه ما چند مکان را مشخص کردیم تا آنها انتخاب کنند و به این شکل نیست که همیشه ۱+۵ مشخص کننده مکان مذاکرات باشد؛ از این رو پس از چندین بار مذاکره، ما یک‌جا را مشخص کردیم و آنها باید تن به این موضوع داده و یکی از این چند مکان پیشنهادی ما را برای مذاکره مشخص کنند. وی بر همین اساس علت این موضوع را این دانست که ۱+۵ به دنبال مذاکره با ایران است و می‌خواهد که این جلسه صورت گیرد از این رو اینکه مکان را نیز آنها مشخص کنند، قابل قبول نیست.

کوثری در خاتمه عراق، ‌هند، سوریه و لبنان را مکان‌های پیشنهادی ایران برای مذاکره با گروه ۱+۵ عنوان کرد.

انتقاد اردوغان از ایران

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه اما در واکنش به اخبار پیرامون احتمال برگزاری نشست ایران با گروه ۱+۵ در محلی غیر از استانبول گفت: در صورت برگزاری نشست در استانبول، برنده این امر ایران خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس، اردوغان در مصاحبه مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر آلبانی در این باره اظهار کرد: ترکیه به دنبال کسب پرستیژ از این قضیه نیست، اما اگر این نشست در استانبول برگزار شود، برنده این امر ایران خواهد بود، چون ترکیه موضعی متکی به برخورد عادلانه با این مساله از خود نشان خواهد داد، ولی برگزاری آن در دمشق یا بغداد همانند آب در هاون کوبیدن است.

وی در ادامه بدون اشاره به نام ایران گفت: در حال حاضر پیشنهادی که این طرف و آن طرف مطرح می‌شود، دمشق یا بغداد است. این کار آب در هاون کوبیدن است. این کار یعنی اینکه این امر محقق نشود، چون [ایرانی‌ها] می‌دانند که طرف مقابل [۱+۵] به دمشق یا بغداد نخواهد آمد.

گفت‌وگوی تلفنی داود اوغلو و جلیلی

با این حال، احمد داود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه و سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، پنجشنبه شب در یک تماس تلفنی درباره آخرین تحولات دوجانبه گفت‌وگو کردند. به گزارش ایسنا، داود اوغلو در این گفت‌وگو روابط ترکیه و ایران را روابط راهبردی، برادرانه و دوستانه خواند و با تاکید بر آمادگی ترکیه برای برگزاری دور جدید گفت‌وگو میان ایران و ۱+۵، پیشنهاد ایران برای برگزاری مذاکرات در بغداد را نیز هوشمندانه خواند. به دنبال این گفت‌وگو روز جمعه، سفیر ترکیه با علی‌باقری، معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ملاقات کرد و توضیحاتی درباره مطالب منتشر شده توسط برخی رسانه‌های غربی پیرامون اظهارات اخیر مقام‌های ترکیه ارائه کرد. سفیر ترکیه گفت: رییس‌جمهور و نخست‌وزیر ترکیه برای جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری و رییس جمهور ایران احترام خاصی قائل هستند و از سیاست‌های حکیمانه جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند. سفیر ترکیه همچنین اظهار کرد: ترکیه از مواضع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی می‌کند و از این رو به‌رغم فشارهای آمریکا به قطعنامه شورای امنیت علیه ایران رای منفی داد.

اذعان سیا به ادامه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران

همزمان با انتشار اخبار مرتبط با برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) سازمان اطلاعات و جاسوسی آمریکا (سیا) با ارائه گزارشی به کنگره این کشور از پیشرفت زیرساخت‌ها و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۱ میلادی خبر داده و نوشته است که ایران موانع پیش روی پیشرفت‌های هسته‌ای و موشکی خود را کنار زد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، جیمز کلپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در این گزارش اعلام کرده است که ایران فعالیت‌های مربوط به زیرساخت‌های هسته‌ای و غنی سازی اورانیوم خود را در سال ۲۰۱۱ میلادی گسترش داده است.

داگان: دانش هسته‌ای ایران نابود نمی‌‌شود

در رویدادی دیگر، رییس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی نیز با اشاره به اینکه رویکرد رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران باید سیاسی باشد، گفت که اسرائیل باید رسیدگی به موضوع هسته‌ای ایران را به جامعه بین‌المللی بسپارد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست، مئیر داگان، رییس سابق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) با اشاره به اینکه تل آویو با به تصویر کشیدن موضوع بلندپروازی‌های هسته‌ای تهران به عنوان یکی از زمینه‌های مخالفت «اسرائیل» علیه «ایران» در حال اشتباه است، اعلام کرد: دانش موضوعات هسته‌ای چیزی است که شما نمی‌توانید مانع آن شوید؛ زیرا این دانش چیزی است که در مغز افراد باقی می‌ماند؛ شما حقیقتا نمی‌توانید این دانش را در مردم از بین ببرید.