واکنش ایران به اظهارات آمانو درباره پارچین

عکس: ایرنا

سخنگوی وزارت خارجه: پاک کردن آثار فعالیت‌های هسته‌ای نظامی غیرممکن است رد اظهارات آمانو درباره پاکسازی پارچین

سخنگوی وزارت خارجه: پاک کردن آثار فعالیت‌های هسته‌ای نظامی غیرممکن است

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: ادعای یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اتمی درباره تلاش ایران برای پاکسازی سایت نظامی پارچین از مواد رادیو اکتیو، زمان و مکان برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ و همچنین درخواست کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا از مقامات تهران برای توقف کلیه فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، محور پرسش‌های متعدد خبرنگاران در آخرین کنفرانس مطبوعاتی رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه در سال ۹۰ بود.

مهمانپرست دیروز در این کنفرانس مطبوعاتی در واکنش به اظهارات اخیر آمانو مبنی بر اینکه در سایت پارچین فعالیت‌های نامشخصی در حال انجام است و احتمال پاکسازی این سایت نظامی وجود دارد، گفت: پارچین یک سایت نظامی است که فعالیت‌های متعارف نظامی در آن صورت می‌گیرد، بنابراین اظهارنظرهایی که درباره فعالیت‌های هسته‌ای نظامی صورت می‌گیرد، خیلی دقیق و سنجیده نیست. وی افزود: کسانی که با مسائل فنی هسته‌‌ای آشنایی دارند، می‌دانند که به هیچ‌وجه این اظهارات قابل توجه نیست. اگر در منطقه‌ای فعالیت‌های هسته‌ای نظامی صورت گیرد، آثار آن به هیچ وجه قابل پاک شدن نیست و این مساله بیشتر نوعی فضاسازی تبلیغاتی است و نتیجه‌ منطقی و عملی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین تصریح کرد: درخواست بازدید از سایت پارچین قبلا هم وجود داشته و دو بار هم بازدید از این سایت صورت گرفته است. مجددا درخواست بازدید داشته‌اند و ایران با اصل بازدید مخالفتی نکرده، اما باید مجموعه فعالیت‌هایی که می‌خواهد بین ایران و آژانس صورت بگیرد، در قالب یک چارچوب و توافقنامه باشد. حتی اگر تیم مذاکره‌‌کننده آژانس که در ایران به سر می‌برد، صبوری داشت و مدت بیشتری را در ایران اقامت می‌کرد، شاید پس از توافقی که درباره مدالیته جدید صورت می‌گرفت، امکان این بازدید هم به وجود می‌آمد.

وی ادامه داد: در هر صورت با عجله‌ای که داشتند و آمانو خواسته بود که هیات سریع‌تر[به وین] برگردد، این کار در آن زمان انجام نشد. اما سایت پارچین فعالیت متعارف خود را دارد و اینگونه خبرسازی‌ها از نظر فنی ارزشی ندارد و کسی به آن به دید جدی نگاه نمی‌کند. بحث پاک کردن آثار رادیواکتیو فعالیت‌های هسته‌ای نیز به سادگی امکان‌پذیر نیست.

وی همچنین در پاسخ به اینکه آیا پذیرفتن بازدید از سایت پارچین به معنای پذیرفتن پروتکل الحاقی است، گفت: این موضوع به معنای پذیرفتن پروتکل الحاقی نیست. پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه توسط کشورها اجرا می‌شود و معنای آن این است که کشور ما با حسن نیت رفتار می‌کند و به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌هایش کاملا اطمینان دارد؛ بنابراین بیشترین همکاری را با آژانس دنبال کرده است و مایل به ادامه همکاری‌ها هم خواهد بود.

زمان مذاکرات هسته‌ای هنوز مشخص نیست

محل و زمان مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ سوال دیگری بود که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به آن، با اشاره به مکاتبات اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان گفت: به زودی شاهد نشست بعدی تیم مذاکره کننده ایران و ۱+۵ خواهیم بود. وی با بیان اینکه کشورهایی برای میزبانی این نشست اعلام آمادگی کرده بودند، اظهار کرد: هنوز مکان و زمان این نشست قطعی نشده است. یکی از جاهایی که رسما آمادگی خود را اعلام کرده بود، استانبول بود. اما باید منتظر بمانیم که طرفین درباره زمان و مکان اجلاس به توافق نهایی برسند و فکر نمی‌کنم این مساله سختی باشد.

بر اساس این گزارش، چند روز پیش از این، احمد داود اوغلو، وزیرخارجه ترکیه از برگزاری مذاکرات ایران و ۱+۵ در ماه آوریل (۱۳ فروردین‌ماه ۱۳۹۱ به بعد) در استانبول خبر داده بود.

مذاکره درباره میزان غنی‌سازی اورانیوم؟

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره امکان مذاکره درباره کاهش میزان همه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران به غنی‌سازی اورانیوم ۵/۳ درصد اظهار کرد: ‌اینکه چه توافقاتی بین ما و گروه ۱+۵ صورت می‌گیرد، باید در زمان نشست دنبال شود و جزو موضوعاتی است که تیم‌های مذاکره کننده در خصوص آن بحث و تبادل نظر می‌کنند.

مهمانپرست افزود: همه کشورها در چارچوب معاهده ان.پی.تی در قبال تعهدی که خواهند داشت تا به سمت اهداف نظامی هسته‌ای حرکت نکنند، از حق بهره‌مندی از دانش هسته‌ای برای مصارف صلح‌آمیز برخوردارند. وی یادآور شد: میزان غنی‌سازی برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای موضوعی فنی است و کارشناسان این کار تشخیص می‌دهند چه میزان فعالیت غنی‌سازی در دایره فعالیت‌های صلح‌آمیز تعریف می‌شود. اما تا هر میزانی که صلح‌آمیز بودن این فعالیت‌ها را تهدید نکند جزو حقوق ملت‌ها محسوب می‌شود.

آمریکا از همه احکام قضایی استقبال کند

وی در واکنش به استقبال آمریکایی‌ها از لغو حکم اعدام «امیر میرزایی حکمتی» جاسوس دستگیر شده سیا در ایران نیز گفت: این پرونده قضایی و روند خود را طی می‌کند. آنها باید از هر حکمی که صادر می‌شود، استقبال کنند. این احترامی است که باید به قوه قضائیه کشورمان گذاشته شود؛ همانطور که در همه کشورها قوه قضائیه باید کار خود را به صورت مستقل انجام دهد و در کشور ما این پرونده رویه قضایی خود را دنبال می‌کند.