دنیای‌اقتصاد- «خوش‌بینی و احتیاط» نخستین واکنش رسمی کاترین اشتون، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای گروه ۱+۵ به نامه سعید جلیلی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران بود؛ موضعی که با استقبال هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا از نامه هفته گذشته مذاکره کننده ارشد ایران به همتای غربی خود همراه شد. نامه ای که در آن «مراتب آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه گفت‌وگو اعلام شده بود.» جلیلی در نامه خود همچنین تاکید کرده بود که «موفقیت گفت‌وگوها در گرو برخورد سازنده ۱+۵ با ابتکارهای جمهوری اسلامی ایران است.» اشتون؛ خوش‌بین و محتاطیم

کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که مذاکره کننده ارشد گروه ۱+۵ (متشکل از آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) با ایران است، جمعه شب به وقت واشنگتن در نشست خبری مشترکی با هیلاری کلینتون، نخستین موضع رسمی خود درباره اعلام آمادگی ایران به از سرگیری مذاکرات را مطرح کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، اشتون اعلام کرد که در پی‌نامه‌ای که از تهران دریافت کرده، درباره دورنمای گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی «محتاط و خوش‌بین» است.

وی گفت: فکر کنم خوب است که شاهد رسیدن این نامه بودیم. نامه جلیلی، شامل هیچ‌گونه پیش‌شرط نبوده و آنچه که ما درباره آن صحبت خواهیم کرد را به رسمیت می‌شناسد. رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: این امکان احتمالی وجود دارد که ایران آماده آغاز گفت‌وگوها باشد. ما به مذاکره ادامه خواهیم داد و اطمینان حاصل خواهیم کرد که آنچه آن را بررسی می‌کنیم، اساسی است. وی افزود: ما به ارزیابی محتوای اظهارات مقامات ایرانی درباره ازسرگیری مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران می‌پردازیم. ما در این باره محتاط و خوش‌بین هستیم.

رویترز در گزارش خود می‌افزاید: این در حالی است که اشتون در نامه‌اش به جلیلی در ماه اکتبر نوشته بود که یک راه‌حل، فقط در صورتی ممکن است که گفت‌وگوها بر برنامه هسته‌ای ایران متمرکز باشد.

کلینتون: گام مهمی بود

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا هم در این نشست خبری مشترک که در پی مذاکرات طولانی او با کاترین اشتون برگزار شد، نامه دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را «گامی مهم» قلمداد کرد.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که شش قدرت جهانی به زمان بیشتری برای مطالعه این نامه نیاز دارند و افزود: فکر می‌کنم منصفانه باشد که بگوییم، ما فکر می‌کنیم این (نامه) یک گام مهم است و ما از این نامه استقبال می‌کنیم. همانطور که در نامه اکتبر کتی (کاترین اشتون) به ایران نوشته شده بود، هرگونه گفت‌وگو با ایران با بحث درباره برنامه هسته‌ای آغاز می‌شود و پاسخ ایران به نامه کتی ظاهرا بر این امر تاکید می‌کند و آن را می‌پذیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، کلینتون در عین حال ادعا کرد: ما باید مطمئن شویم که اگر تصمیمی درباره پیشروی اتخاذ کردیم، شاهد تلاش ایران برای آمدن به میز مذاکره تا زمانی‌که به یک نتیجه دست پیدا کنیم خواهیم بود(نتیجه‌ای که) به موجب آن ایران تعهدات خود را بجا می‌آورد.

کلینتون در شرایطی از تعهدات ایران سخن به میان آورده است که ایران بارها ثابت کرده است برنامه هسته‌ای کاملا صلح‌آمیز دارد و بازرسی از تاسیسات هسته‌ای خود را برای بازرسان آژانس آزاد گذاشته است.

مواضع مقامات ارشد سیاست خارجی آمریکا و اتحادیه اروپا در حالی بیان شده است که دو روز قبل نیز وزیر خارجه فرانسه نامه سعید جلیلی را نشانه‌ای از «آغاز گشایشی» از سوی تهران دانسته و گفته بود: این نامه نشان می‌دهد که ایران آماده می‌شود که راحت‌تر حرف خود را بزند. آلن ژوپه در عین حال مدعی شده بود:

صداقت ایران زمانی به بوته آزمایش گذاشته می‌شود که تیمی عالی‌رتبه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دومین دور مذاکرات را در تاریخ ۲۰ و ۲۱ فوریه (اول و دوم اسفند) در تهران برگزار کنند.

لیو وی مین، سخنگوی وزارت خارجه چین هم روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی درباره نامه سعید جلیلی به کاترین اشتون گفته بود که چین این گزارش‌ها را دیده است و از این پیشرفت خوشحال است.

نامه سناتورهای آمریکایی به اوباما

خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد که گروهی از سناتورهای آمریکایی در قالب نامه‌ای به «باراک اوباما» هشدار دادند که با هرگونه پیشنهاد در مذاکره با ایران که مجوزی برای ادامه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در تهران باشد، قاطعانه مخالفند.

در این نامه که توسط ده‌ها سناتور آمریکایی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه امضا شده است، ادعاهایی مطرح شده است مبنی بر اینکه ایران در تلاش است تا از موضوع ازسرگیری مذاکرات با قدرت‌های جهانی برای خرید زمان و تضعیف فشارهای بین‌المللی بر خود استفاده کند.

سناتورهای آمریکایی مدعی شدند: برای مثال، ما قویا با هرگونه پیشنهادی که بر تحریم‌های نظام ایران سرپوش بگذارد یا محدودیتی در این تحریم‌ها ایجاد کند آن هم «در ازای چیزی کمتر از تعلیق کامل، قابل اثبات و پایدار تمام فعالیت‌های غنی‌سازی ۳ و ۲۰ درصد ایران» مخالفیم. خبرگزاری فرانسه نوشت: نویسندگان پیشرو این نامه سناتور مستقل «جو لیبرمن»، «باب منندز»،‌ سناتور دموکرات و «جیم ریچ» سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا بودند.