دنیای اقتصاد - در حالی که ۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه الزام‌آوری را در خصوص تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران تدارک دیده‌اند، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به این موضوع گفت: اگر امروز قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شود، بسته پیشنهادی ۵+۱ دیگر موضوعیت نخواهد داشت. حمیدرضا آصفی دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن اعلام آمادگی ایران برای رفع چالش موجود در منطقه در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان گفت: ما از ابتدای کار یک روش اصولی یعنی انجام مذاکره با طرف‌های مقابل را دنبال کردیم‌، چرا که روح پیشنهاد اروپا بر گفت‌وگو مبتنی بود، لذا از بسته پیشنهادی آنها به عنوان هسته اولیه‌ای، برای رسیدن به تفاهم استقبال کردیم.آصفی افزود: ما منتظر می‌مانیم تا ببینیم نتیجه جلسه فردا (امروز) شورای امنیت چه خواهد بود و در عین حال هنوز معتقدیم که دیر نشده و اروپا می‌تواند تا اواخر مرداد ماه و زمان ارائه پاسخ ما

(که زمان بلندی نیست) صبر کند.

علی طجوزی- در حالی که ۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه الزام‌آوری را در خصوص تعلیق برنامه‌های هسته‌ای ایران تدارک دیده‌اند، سخنگوی وزارت امورخارجه ایران در واکنش به این موضوع گفت: اگر امروز قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شود، بسته پیشنهادی ۵+۱ دیگر موضوعیت نخواهد داشت.

حمیدرضا آصفی،‌ دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن اعلام آمادگی ایران برای رفع چالش موجود در منطقه در خصوص پرونده هسته‌ای کشورمان گفت: ما از ابتدای کار یک روش اصولی یعنی انجام مذاکره با طرف‌های مقابل را دنبال کردیم‌، چرا که روح پیشنهاد اروپا بر گفت‌وگو مبتنی بود، لذا از بسته پیشنهادی آنها به عنوان هسته‌ای اولیه‌ای، برای رسیدن به تفاهم استقبال کردیم.

وی افزود: ما معتقد بودیم که مساله هسته‌ای ایران موضوع پیچیده‌ای نیست و از طریق مذاکره و گفت‌وگو قابل حل خواهد بود و بنابراین نگرش قرار شد تا کمیته‌های مسوول بررسی بسته ۵+۱ کار را دنبال کند و نتیجه بررسی با طرف‌های مختلف و آقای سولانا مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اما در همین اثنا اروپایی‌ها روششان را عوض کردند و به جای گفت‌و‌گو و ادامه کار، پرونده ایران را به شورای امنیت کشاندند و این به منزله تغییر مسیر بود‌ و این تغییر مسیر کشورهای اروپایی، این تردید را ایجاد می‌کند که شاید از ابتدا این طرف‌ها در پی مذاکره برای حل و فصل موضوع نبوده‌اند، اما ما نمی‌خواهیم این نگرش را باور کنیم، ولی برخی معتقدند که طرف مقابل صداقت نداشته است.

آصفی افزود: ما منتظر می‌مانیم تا ببینیم نتیجه جلسه فردا (امروز) شورای امنیت چه خواهد بود و در عین حال هنوز معتقدیم که دیر نشده و اروپا می‌تواند تا اواخر مرداد ماه و زمان ارائه پاسخ ما

(که زمان بلندی نیست) صبر کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه، این اروپا بود که مسیر دیگری را دنبال کرد، ادامه داد: ‌به هر صورت اگر در جلسه شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شود بسته پیشنهادی ۵+۱ دیگر موضوعیت نداشته و از دستور کار خارج خواهد شد‌، ضمن آنکه اگر اقدامی تند علیه ایران انجام شود، حتما در سیاست‌هایمان تجدید نظر خواهیم کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه شرایط کنونی منطقه بحرانی است، گفت: ما فکر می‌کنیم کسانی که در پی صدور قطعنامه‌ علیه ایران هستند در پی بحرانی‌تر کردن اوضاع منطقه هستند، ما فکر می‌کنیم که چنین رویکردی هیچ کمکی را به حل و فصل مسائل منطقه نکرده و آن را دچار مسائل و چالش‌های بیشتری خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در رابطه با اینکه در صورت صدور قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه کشورمان، تهران از ان.پی.تی خارج خواهد شد، گفت: پیام من برای طرف‌های غربی بسیار روشن است.

آصفی همچنین در پاسخ به سوالات مکرر خبرنگاران درباره واکنش کشورمان به قطعنامه احتمالی شورای امنیت سازمان ملل متحد در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: عجله نکنید، فردا (امروز) هم روز خدا است. اجازه دهید تا ببینیم چه می‌شود و به استقبال چیزهایی که نمی‌دانیم نرویم.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه مساله هسته‌ای ایران و تحولات جاری در لبنان از دو جنس متفاوت هستند، افزود: ما اعتقاد نداریم که اگر مسائل لبنان منفی باشد لزوما بر موضوع هسته‌ای ما تاثیر می‌گذارد‌، اما مسائل موجود در یک منطقه می‌توانند بر هم تاثیر‌گذار هم باشند.

آصفی همچنین در ارتباط با آخرین تحولات خاورمیانه و مقاومت حزب‌ا... لبنان در برابر تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی، گفت: ما حمله به لبنان را یک حمله از پیش طراحی شده می‌دانیم و اتفاقا رفتارهای اخیر آمریکا نیز کاملا نشان داده که این یک دسیسه آمریکایی - اسرائیلی برای در‌هم ریختن معادلات منطقه بوده است.

وی با اشاره به مخالفت واشنگتن با برقراری آتش‌بس بین حزب‌ا... لبنان و رژیم صهیونیستی افزود: این مخالفت نشان می‌دهد که تجاوزات رژیم صهیونیستی از پیش طراحی‌شده بوده و مساله اسارت دو سرباز نیز صرفا یک بهانه بوده است.

معاون پارلمانی وزیر امورخارجه همچنین در خصوص آمادگی ایران بررفع چالش موجود در منطقه، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ابتدا نشان داده که به عنوان یک کشور مسوولیت پذیر آماده ایفای نقش در این رابطه است‌، در حال حاضر پیروز مطلق میدان نبرد با رژیم صهیونیستی حزب‌ا... بوده و این رژیم هیچ چیز در میدان جنگ به دست نیاورده و در واقع در این میدان اراده و ایمان بر اسلحه‌های آمریکایی و اسرائیلی پیروز شده‌اند.

آصفی درباره نقشی که کشورمان قصد دارد در خصوص تحولات اخیر منطقه به ویژه جنگ لبنان ایفا کند، افزود: ما رایزنی‌های گسترده‌ای را با کشورهای اسلامی عربی و اروپایی داشته‌ایم‌، صحبت‌هایی با آقای سولانا شده و به عنوان کشوری مسوولیت‌پذیر آماده‌ایم تا نقش‌مان را در این خصوص ایفا کنیم. سخنگوی وزارت امور‌خارجه برگزاری اجلاس اضطراری سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی را در مالزی که طی چند روز آینده خواهد بود، حاصل تلاش‌های گسترده دیپلماتیک کشورمان دانست و تصریح کرد: ما معتقدیم برای یافتن راه‌حل بحران کنونی ابتدا باید جنایات رژیم صهیونیستی متوقف شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه در رابطه با اینکه دکتر احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری کشورمان در جلسه اضطراری سران کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی شرکت خواهد کرد؟ گفت: اگر برنامه‌های ایشان اجازه دهد، تنظیم شده تا جناب رییس‌جمهوری نیز در این اجلاس نیز شرکت کنند. آصفی درباره علت همزمان شدن سفر کاندولیزا رایس، وزیر امور‌خارجه آمریکا و منوچهر متکی، وزیر امور‌خارجه کشورمان به مالزی نیز گفت: این تنها یک اتفاق ساده بود.

آصفی در ادامه در خصوص اینکه آیا سفر هوگو چاوز، رییس‌جمهوری ونزوئلا به کشورمان به دعوت رسمی دکتر احمدی‌نژاد صورت گرفته؟ گفت: طبیعی است که آقای چاوز با دعوت رسمی آقای احمدی‌نژاد به ایران تشریف آورده‌اند و در جریان این سفر تمامی موضوعات اقتصادی و سیاسی مورد بررسی قرار خواهد گفت.

وی ونزوئلا را از همکاران بسیار خوب کشورمان در روابط سیاسی و اقتصادی دانست و خاطر‌نشان کرد: همکاری‌های گسترده دو کشور بسیار خوب بوده که باید برای تعمیق آن تلاش‌های گسترده‌ای انجام شود. آصفی همچنین درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه دکتر علی لاریجانی، دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان سفری به کشور سوریه داشته و ملاقاتی نیز با سید حسن نصرا...، رهبر حزب‌ا... لبنان انجام داده است، افزود: آقای لاریجانی هفته گذشته به دمشق نرفته بودند و من اواخر هفته ایشان را در تهران دیدم.

آصفی درباره سفری که یوشکا فیشر، وزیر امور خارجه سابق آلمان در آینده نزدیک به کشورمان خواهد داشت، گفت: این یک سفر غیر‌رسمی برای حضور در سمیناری است که دفتر تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تدارک دیده و احتمالا ایشان با برخی مقامات هم دیدار داشته باشند. آصفی در ارتباط با اقداماتی که قرار بود کمیته وزارت امور خارجه در خصوص مساله جزیره‌سازی امارات در خلیج‌فارس انجام دهد، گفت: این یک کار مطالعاتی است و همان‌گونه که پیش از این نیز گفته بودم بحث ساخت جزیره را با سازمان محیط‌زیست دریایی مطرح کرده‌ایم و به دوستان اماراتی هم گفته‌ایم که اقداماتشان نباید در خلیج‌فارس بر محیط‌زیست تاثیر مخرب داشته باشد. وی در پایان درباره اینکه آیا پیام اخیر رییس‌جمهوری به ژاک شیراک یکی از سه نامه‌ای است که قرار بود دکتر احمدی‌نژاد برای سران کشورهای مهم دنیا ارسال کند؟ گفت: همان‌گونه که پیش از این نیز اشاره شد آن نامه در چارچوب نامه‌های عادی که سفرای کشورها به روسای‌جمهور می‌دهند، بوده و آقای احمدی‌نژاد در آینده به شیراک نیز نامه خواهند داد.