رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی با اشاره به ارائه طرح تاسیس پایگاه دائمی‌ایران در قطب جنوب به دولت، از رسیدن ایران به اهداف طرح در صورت فراهم شدن بودجه کافی یا تمهیداتی در نحوه تامین شناور یخ‌شکن در طول سه سال خبر داد.

وحید چگینی، رییس موسسه ملی اقیانوس‌شناسی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: ورود ایران به عرصه مطالعات جنوبگان و گسترش حوزه‌ تحقیقات به دورترین بخش‌های جهان و پیشرفته‌ترین فناوری‌های نوین گامی‌در تامین منافع کشور در آینده‌ای نه چندان دور است. وی تاکید کرد: با توجه به اهمیت جنوبگان در آ‌ینده اقتصادی و سیاسی جهان و با توجه به وظیفه سازمانی موسسه ملی اقیانو‌س‌شناسی‌، این موسسه پیشنهاد می‌کند، ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن و در یک تصمیم و عزم ملی، حضور مقتدرانه خود را در جنوبگان به اثبات برساند.

نحوه تامین منافع ایران در قطب جنوب

وی با تاکید بر اینکه در آینده، جنوبگان به عنوان یک موضوع عمده در صحنه بین‌المللی مطرح خواهد شد، گفت: با توجه به منابع سرشار این ناحیه، اهمیت راهبردی آن بر حاکمیت بر نیم‌کره جنوبی و مسائل علمی‌ بی‌نظیر این محیط، احتمال تجدید نظر در معاهده جنوبگان بسیار است؛ بنابراین حضور در این ناحیه تامین‌کننده منافع جمهوری اسلامی ‌ایران در آ‌ینده خواهد بود.

اهمیت نظامی جنوبگان

رییس موسسه ملی اقیانوس شناسی افزود: از مهم‌ترین دلایل اهمیت نظامی‌این منطقه می‌توان به اهمیت آن در دفاع استراتژیک کشورها،‌ دسترسی آسانتر به ماهواره‌ها و فناوری ضد ماهواره‌های نظامی‌و جاسوسی و مسائل مرتبط با دفاع متعارف اشاره کرد.

جنوبگان با توجه به جنگ‌های دریایی و زیرساخت‌های آن،‌ ارزش‌های استراتژیک فوق‌العاده زیادی برای ابرقدرت‌های جهان دارد و حتی بنا بر برخی اظهارنظرها معاهده جنوبگان سرپوشی برای رسیدن به اهداف نظامی‌بوده است. چگینی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل آشکاری که‌ کشورهای ابرقدرت را به سمت قطب جنوب می‌کشاند تصرف سرزمین‌های دور افتاده‌ای مانند جنوبگان و متوسل شدن به زور برای اثبات خود است. در آ‌ینده یخ‌های قطب جنوب ممکن است حرارت درگیری‌های شدید را تجربه کند. برای از بین بردن نظامی‌گری در جنوبگان باید تهدیدات صورت گرفته از طرف هر یک از کشورها که باعث نقض حریم منطقه می‌شود با پاسخی مناسب از طرف دیگر کشورها روبه‌رو شود و این ممکن نیست مگر با حضور همه کشورهای جهان در جنوبگان.

چگینی با بیان اینکه طرح تاسیس پایگاه دایمی ‌ایران در قطب جنوب شامل شش مرحله است، گفت: در مرحله اول ایجاد مرکز ملی تحقیقات جنوبگان مد نظر است. در این مرکز تیم‌هایی متشکل و با انگیزه برای بررسی جنبه‌های گوناگون حقوقی، سیاسی، اقتصادی‌،‌ نظامی‌و علمی‌جنوبگان مشغول به کار می‌شوند.