ریشه التهاب دلار از نگاه معاون اول

عکس: ایرنا

رحیمی: گروهی اندک با معاملات صوری و هماهنگی با بیگانگان سعی در ایجاد اخلال در بازار ارز داشتند

دنیای اقتصاد - معاون اول رییس جمهور در ریشه‌یابی التهابات اخیر بازار ارز دلال‌بازی و اختلال گروهی اندک با «معاملات صوری» را عامل اصلی نوسانات اخیر اعلام کرد. محمدرضا رحیمی ‌در حالی «معاملات صوری» را عامل نوسانات شدید ارزی معرفی کرد که یک روز قبل‌تر، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رییس ‌جمهور هم در یادداشتی انتقادی خطاب به دو نماینده مجلس به نوعی دلال بازی را عامل اصلی التهاب اخیر دانسته و گفته بود: «چرا در نامه خود به شبکه دلال بازی، بی‌مسوولیتی رسانه‌ها، ایجاد جو روانی کاذب و بعضی اظهارات افراد غیرمسوول از جمله افرادی از اتاق بازرگانی که همواره نرخ ارز را بالا معرفی کرده‌اند، اشاره نکرده‌اید؟»

میرتاج‌الدینی در یادداشت روز جمعه خود از اینکه «این دو نماینده (احمد توکلی و الیاس نادران)، به بهانه نوسانات اخیر نرخ ارز، وضعیت اقتصادی کشور را بحرانی جلوه داده اند» انتقاد و تاکید کرده بود: در حال حاضر، شرایط کشور «بسیار عادی» است و این تقاضای (برگزاری جلسه غیر‌علنی مجلس) ناخواسته باعث القای شرایط اضطراری و روانی و تشدید وضعیت موجود می‌شود.این در حالی است که احمد توکلی، رییس مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت را به «سیاست‌های ضدونقیض، مدیریت ضعیف و بعضا مساله‌دار اقتصادی و اتلاف منابع» متهم کرده و خواستار تغییر برخی مدیران پولی و اقتصادی با هدف «بازگرداندن اعتماد به مردم و ثبات به بازار» شده بود.توکلی در نامه مشترکش با نادران از اینکه «مقابله با تحریم به کمیته‌ای سپرده شده که رییس آن فاقد ‌صلاحیت لازم است» نیز انتقاد کرده بود که به نظر می‌رسد اشاره آن مستقیما به معاون اول رییس جمهور برمی‌گردد. جالب آنکه محمدرضا رحیمی ‌نیز در سخنان دیروز خود از مدیریتش بر این کمیته سخن گفت و به نقش آن اشاره کرد.البته طی سالیان اخیر، دولت در سطوح مختلف همواره به دفاع از عملکرد و سیاست‌های اقتصادی خود پرداخته و در عین حال دست‌های پنهان را عامل اصلی اختلال در بازارها می‌داند. به عنوان مثال چندی پیش به دنبال افزایش ناگهانی قیمت سکه در بازار و عدم کاهش قیمت‌ها با وجود دخالت دولت از طریق تزریق سکه، برخی مقامات و رسانه‌های دولتی، شهرداری تهران را متهم کردند که با خرید مقادیر معتنابهی سکه از طریق یکی از شرکت‌های زیرمجموعه خود به اختلال در بازار اقدام کرده است.

با بیگانگان هماهنگ شده‌اند

اینگونه است که معاون اول رییس ‌جمهور نیز اختلال در بازار ارز را حاصل عملکرد گروهی اندک با معاملات صوری می‌داند. محمدرضا رحیمی ‌دیروز در نشست ملی «صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان» در محل سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیش از نیاز، دلار و سایر ارزها را در اختیار داریم، گفت: گروه اندکی با معاملات صوری و هماهنگ با بیگانگان با خرید و فروش دلار سعی می‌کردند بازار را متشنج کنند که باید مراقبت کنیم؛ زیرا می‌خواهند مشکل ایجاد کنند، اما راه حل هم وجود دارد. به گزارش واحد مرکزی خبر، معاون اول رییس جمهور افزود: ستادی وجود دارد به نام ستاد تدابیر ویژه اقتصادی که به همت آقای سعیدلو بنیان نهاده شد و امروز در حوزه معاونت اول

رییس‌جمهور به فعالیت خود ادامه می‌دهد. رحیمی ‌گفت: این ستاد همه راه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، اما آنها نمی‌خواهند بگذارند با خوشی و شادمانی راه را طی کنیم. وی افزود: هر چقدر صادرات افزایش یابد به تامین مصالح کشور در بخش اقتصادی و معیشت مردم نزدیک می‌شویم.رحیمی ‌افزود: دشمنان اخیرا به دنبال تحریم‌های شدیدتر و بزرگ‌تر رفتند و اخلالی به وسیله آنها و به دست عوامل آنها در کشور ایجاد شد. رحیمی ‌افزود: ۹۰ میلیارد دلار نفت با قیمت اندکی بالاتر از ۱۰۰ دلار در هر بشکه صادر می‌شود و هدف‌گذاری صورت گرفته برای صادرات غیرنفتی هم ۴۵ میلیارد دلار در سال است. وی گفت: کمتر از ۷۰ میلیارد دلار هم واردات داریم که اگر رقم قاچاق کالاها را که بین ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار است به آن اضافه کنیم باز هم ارز فراوانی در اختیار داریم.

سالانه ۳۰ میلیارد دلار اضافه داریم

معاون اول رییس جمهور افزود: بانک مرکزی ما درواقع بانک ذخیره ارز و طلا است و برای بیش از ۱۵ سال طلای مورد نیاز را ذخیره کرده‌ایم. وی گفت: اگر همه هزینه‌های دلاری را جمع کنیم و دست بالا هم بگیریم در سال بیش از ۳۰ میلیارد دلار اضافه داریم که هر سال به این رقم افزوده می‌شود.

وی گفت: پارس جنوبی ۳۰ فاز دارد که اگر هر کدام ۴ میلیارد دلار ارزآوری داشته باشد، در سال ۱۲۰ میلیارد دلار می‌شود.رحیمی ‌افزود: در همین نمایشگاه صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان شاهد صادرات ۷۰ میلیون دلاری هستیم و اگر با همین سرعت پیش برویم، صادرات غیرنفتی بر صادرات نفتی پیشی خواهد گرفت. معاون اول رییس جمهور گفت: زمانی در آرزوی آن بودیم که رقم ۳ تا ۴ میلیارد دلاری صادرات به ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برسد اما سال گذشته این رقم به ۳۲ و نیم میلیارد دلار رسید و فراتر از آن نیز رفت. وی افزود: هدف‌گذاری صورت گرفته برای امسال ۴۵ میلیارد دلار است و در سال‌های آتی تعادلی در واردات و صادرات برقرار خواهد شد.