تاکید وزیر دفاع بر خروج آمریکا از خلیج‌فارس

عکس: ایرنا

معاون ستاد کل نیروهای مسلح: اگر آمریکایی‌ها به منطقه برگردند، مشکلات احتمالی بر عهده خودشان است

دنیای‌اقتصاد- یک روز پس از آنکه فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران به ناو هواپیمابر آمریکایی هشدار داد دیگر به خلیج‌فارس بازنگردد، وزیر دفاع نیز تاکید کرد که ایران همواره خواستار این بوده است که آمریکایی‌ها در این آبراه حضور نداشته باشند. سردار احمد وحیدی در عین حال درباره تامین امنیت تنگه هرمز گفت: ‌امنیت تنگه هرمز جزو مسائلی است که ایران دنبال می‌کند و همواره طی چند سال گذشته تامین‌کننده این تنگه بوده است.

اظهارات وزیر دفاع ایران در حالی بیان شد که ساعاتی قبل از آن؛ وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در واکنش به هشدارهای روز سه‌شنبه فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد همچنان به اعزام ناوهای آمریکایی به خلیج‌فارس ادامه می‌دهد.

سخنگوی کاخ سفید هم ادعا کرد که هشدار ایران نشانگر «ضعف» و «انزوای بین‌المللی» این کشور است.

امیر سرلشگر عطاءالله صالحی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم رژه آخرین روز رزمایش ولایت ۹۰ در جمع خبرنگاران تاکید کرده بود: تذکر می‌دهیم این ناو که برای ما تهدید محسوب می‌شود، دوباره بازنگردد و ما عادت نداریم حرف‌های خود را دوباره تکرار کنیم.

تاکید وزیر دفاع بر مواضع ایران درباره تنگه هرمز

آنگونه که خبرگزاری فارس گزارش داده است، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه ایران همواره به دنبال حفظ امنیت این تنگه بوده است، گفت: ما حضور کشورهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس را مضر می‌دانیم.

سردار احمد وحیدی که در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اخبار مختلف درباره بستن تنگه هرمز و برنامه‌های جمهوری اسلامی برای امنیت این منطقه گفت: ‌امنیت تنگه هرمز جزو مسائلی است که ایران دنبال می‌کند و همواره طی چند سال گذشته تامین‌کننده امنیت این تنگه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه ایران قدرت منطقه‌ای است و همواره به حفظ این تنگه اقدام می‌کند، گفت: البته دشمنان تلاش می‌کنند در این زمینه بزرگ‌نمایی کنند و اینگونه اقدامات بیشتر از سوی دشمنان ماست و آنان همواره تلاش کرده‌اند از چنین مسائلی نسبت به فروش تسلیحاتشان به کشورهای منطقه اقدام کنند.

وزیر دفاع همچنین در پاسخ به این سوال خبرگزاری مهر که «هشدارهایی به ناوهای آمریکایی در صورت بازگشت به خلیج‌فارس داده شده است، در صورتی که این ناوها به خلیج‌فارس برگردند با چه اقدامی از طرف جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد؟»، گفت: ما گفته‌ایم که حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در خلیج فارس یک حضور غیر مفید و مضر است و حضور آنها جز ایجاد آشفتگی در منطقه نتیجه دیگری در بر ندارد. وی افزود: بنابراین ما همواره خواستار این بوده‌ایم که آنها در این آبراه حضور نداشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر انجام رزمایش‌های مستقل توسط کشورها ازجمله ایران، گفت:‌ این مسائل مربوط به سیاست‌های دفاعی ارتش هر کشوری است و البته جمهوری اسلامی اعلام کرده که می‌تواند مانورهای مشترکی با کشورهای همسایه داشته باشد.

در صورت بازگشت، مشکلات احتمالی به عهده آمریکا است

در همین حال، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه برای پرهیز از هر وضعیت ناخوشایند، آمریکایی‌ها چاره‌ای جز ترک منطقه ندارند، گفت: به آمریکایی‌ها می‌گوییم بهتر است حالا که رفته‌اید دیگر بر نگردید و در صورت بازگشت مشکلات احتمالی آینده بر عهده شما خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری «مهر» سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی پرس تی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چه تغییراتی در معادلات منطقه‌ای باعث شده در این برهه زمانی به ناو آمریکایی هشدار داده شود، تصریح کرد: حضور طولانی مدت آمریکایی‌ها در منطقه باعث افزایش ناامنی و ناآرامی بوده و احتمال بروز تنش و برخورد را بیشتر می‌کند، بنابراین برای پرهیز از هرگونه وضعیت ناخوشایند بعدی، آمریکا باید منطقه را ترک کند.

واکنش پنتاگون به هشدار فرمانده کل ارتش

از سوی دیگر، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز سه‌شنبه در پاسخ به هشدار ایران مبنی بر اینکه ناو هواپیمابر آمریکایی نباید به منطقه خلیج فارس برگردد، اعلام کرد که رزم‌ناو آمریکایی به برنامه معمول خود برای حضور در این منطقه استراتژیک ادامه خواهد داد. به گزارش ایسنا خبرگزاری آسوشیتدپرس از واشنگتن گزارش داد: جورج لیتل، دبیر مطبوعاتی پنتاگون روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا مطابق با حقوق بین‌الملل در خلیج فارس فعالیت می‌کند و وضعیت آماده‌باش دائمی خود را برای حصول اطمینان از جریان تجارت دریایی حفظ خواهد کرد. لیتل در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد: استقرار دارایی‌های نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس همانند چند دهه قبل ادامه خواهد یافت.

وی در این بیانیه افزود: اینها اقداماتی برنامه‌ریزی شده است که به طور معمول و مطابق با تعهد بلند مدت ما به امنیت و ثبات منطقه و در حمایت از عملیات‌هایی که در حال انجام است، انجام می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، ناو آمریکایی

«یو.اس.اس جان استنیس» و دیگر رزم‌ناو همراهش هفته قبل منطقه خلیج‌فارس را با گذر از تنگه هرمز ترک کردند و هنوز مشخص نیست که ناو آمریکایی چه زمانی قصد بازگشت به منطقه را دارد. ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا نیز از مدت‌ها قبل در قرارگاهی در بحرین مستقر است.

آمریکا به دنبال رویارویی برسر تنگه هرمز نیست

لیتل در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا آمریکا قصد دارد در پاسخ به تهدید ایران مبنی به بستن تنگه هرمز نیروهای امدادی نیروی دریایی را به منطقه خلیج فارس اعزام کند، گفت: هیچ‌کس در این دولت به دنبال رویارویی بر سر تنگه هرمز نیست.

وی با ذکر اینکه بهتر است تنش‌ها کاهش داده شود، تاکید کرد که هیچ‌گونه اقدامی برای بستن این تنگه تحمل نخواهد شد، اما از ارائه توضیح بیشتر در این باره خودداری کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آزمایش موشکی ایران در جریان رزمایش خود گفت: ما از گزارش‌ها درباره آزمایش‌های موشکی که ظاهرا مرتبط با نیروی دریایی ایران است که اواخر دسامبر آغاز شد، مطلع هستیم. آنها حق دارند که رزمایش برگزار کنند. آمریکا معتقد است که ایران باید انرژی و منابع خود را وقف ایجاد روابط دوستانه با کشورهای منطقه خلیج‌فارس کند.

ادعای تاثیرگذاری تحریم ها

در همین حال، فیلیپ جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز ادعا کرد که هشدار اخیر ایران نشانگر «ضعف» و «انزوای بین‌المللی» این کشور است.

وی مدعی شد: این تازه‌ترین دور از تهدیدهای ایران است و تایید می‌کند که تهران تحت فشاری فزاینده به دلیل قصور در پایبندی به تعهدات بین‌المللی‌اش قرار دارد.

کارنی ادعا کرد: ایران منزوی شده است و به دنبال انحراف توجهات از رفتار و مشکلات داخلی‌اش است. ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز ادعا کرد: ما این تهدیدهای ایران را گواه فزاینده‌ای از این موضوع می‌دانیم که فشار بین‌المللی در حال ضربه زدن به این کشور است و آنها به طرز فزاینده‌ای احساس مطرود شدن دارند.