مخالفت روسیه و چین با آمریکا بر سر تحریم‌ها

دنیای‌اقتصاد- روسیه و چین در شورای امنیت سازمان ملل با در خواست آمریکا برای افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مخالفت کردند. نماینده چین شامگاه چهارشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: گروه ۱+۵ به فکر مذاکراتی مبتکرانه با تهران باشد. نماینده روسیه در سازمان ملل نیز در این نشست اظهار کرد: تحریم‌های جدید اوضاع را بدتر می‌کند. به گزارش ایرنا، آمریکا و چند کشور غربی در نشست شورای امنیت که به موضوع «بروندی» و تحولات خاورمیانه اختصاص داشت به بهانه مسایل خاورمیانه در یک اقدام هماهنگ‌شده، اظهارات غیرواقعی و خصمانه‌ای را علیه فعالیت‌ها هسته‌ای کشورمان بیان کردند که با واکنش منفی چین و روسیه روبه‌رو شد.

چین: ۱+۵ بیشتر تلاش کند

لی بادانگ، نماینده چین در این نشست گفت: تحریم و صدور قطعنامه چاره‌ساز نیست و دو باره تاکید می‌کنیم که مساله هسته‌ای ایران تنها از راه مذاکره قابل حل است. لی بادانگ اظهار کرد: در شرایطی که منطقه خاورمیانه کاملا در حال تغییر است، کشورهای عضو گروه ۱+۵ و ایران باید تلاش کنند از طریق گفت‌وگو اختلافات را حل و فصل کنند. وی خطاب به کشورهای غربی عضو شورای امنیت توصیه کرد به دنبال راه‌ها مبتکرانه برای حل مشکلات از طریق گفت‌وگو باشند و به گونه‌ای حرکت نکنند که شرایط در منطقه خاورمیانه پرتنش‌تر شود. نماینده دائم چین تاکید کرد: ایران عضو پیوسته ان پی تی است و حق استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی را دارد و تلاش می‌کند که اطمینان جامعه بین‌المللی را درخصوص صلح‌آمیز بودن فعالیت‌ها هسته‌ای خود جلب کند.

هشدار روسیه به غرب

ویتالی چورکین نماینده روسیه نیز اظهار کرد: به همتایان غربی خود هشدار می‌دهم که رفتن به سمت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران مساله را بدتر و پیچیده‌تر می‌کند. وی افزود: به همه کشورهای عضو گروه ۱+۵ توصیه می‌کنیم که ادامه مذاکرات بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت. رییس دوره‌ای شورای امنیت اظهار کرد: مسکو همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا طرفین را به ادامه مذاکرات تشویق کند. وی افزود: هدف از قطعنامه‌های شورای امنیت نباید تحریم کشورها باشد بلکه باید به عنوان ابزاری برای حل و فصل مشکلات بین کشورها و شورای امنیت از آن استفاده شود.

تاکید هند، برزیل و لبنان بر حق ایران

همچنین در مقابل اظهارات هماهنگ و خصمانه نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان علیه برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، نمایندگان دائم هند، برزیل و لبنان بر حق ایران از استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای تاکید کردند و از اعضای شورای امنیت خواستند از برخورد‌های تبعیض آمیز با کشورهای عضو معاهده ان‌پی‌تی پرهیز شود.

درخواست آمریکا برای افزایش تحریم‌ها

اما مخالفت نمایندگان چین و روسیه با افزایش تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از آنجا آغاز شد که سوزان رایس، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد خواستار اقدامات شدیدتر شورای امنیت برای اجرای تحریم‌ها علیه ایران شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رایس از شورای امنیت خواست تا تلاش‌ها برای اجرای تحریم‌های تصویب شده علیه ایران را دوچندان کنند. وی در این رابطه مدعی شد اقدامات شدیدتر می‌تواند برنامه هسته‌ای ایران را آهسته تر کند و به ایران نشان دهد که برای فریب‌کاری اش باید هزینه‌ بپردازد. رایس با اشاره به گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: پس از خواندن گزارش ماه نوامبر (آبان ماه ۱۳۹۰) هیچ‌کس به طور منطقی نمی‌تواند موضع ایران را باور کند که در حال دنبال کردن برنامه غنی‌سازی اورانیوم به منظور اهداف صرفا صلح‌آمیز است. این گزارش نشان داد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران غیرقابل قبول است. نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد در ادامه از کمیته ناظر بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران خواست «اقدامی قاطع برای اجرای تحریم‌ها و انجام تحقیقات در خصوص نقض این تحریم‌ها صورت گیرد». وی در این رابطه گفت: افزودن نام افراد حقیقی و حقوقی بیشتر به فهرست تحریم‌های ایران، پیامی محکم در رابطه با تعهد این کمیته به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان خواهد بود. کسانی که این تحریم‌ها را نقض می‌کنند باید با تحریم‌ مواجه شوند.

ادعای رایس درباره کارکرد تحریم ها

سوزان رایس در جمع کمیته نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل گفت: تحریم‌ها تنها وسیله‌ای برای نیل به هدف است. اجرای کامل تحریم‌ها نه تنها برنامه هسته‌ای ایران را کند می‌کند، بلکه زمان بیشتری را نیز برای حل بحران هسته‌ای از طریق روش‌های دیپلماتیک فراهم می‌آورد. نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ادعا کرد: هدف نهایی آمریکا این است که اطمینان حاصل کند که ایران به تمامی تعهدات هسته‌ای بین‌المللی خود پایبند است و به سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ می‌دهد. در برخورد با ناسازگاری‌ها و فریب‌کاری‌های ایران، جامعه بین‌المللی باید یک‌صدا وارد عمل شود و به صراحت اعلام کند که اقدامات این کشور امنیت و صلح بین‌المللی را به خطر می‌اندازد و تنها این کشور را بیش از پیش به انزوا می‌کشاند.

توصیه بیل کلینتون به اوباما

در رویدادی دیگر، بیل کلینتون، رییس‌جمهور اسبق آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی مدعی شد: اوباما نباید گزینه نظامی علیه ایران را نادیده بگیرد، اما راه‌هایی بهتر از گزینه نظامی نیز در مواجهه با ایران وجود دارد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، بیل کلینتون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز افزود: گزارش اخیر آژانس نشان می‌دهد که ایران همچنان با دست‌یابی به سلاح اتمی فاصله دارد. با این حال کلینتون مدعی شد که ممکن است ایران دست به تلاش‌هایی زده باشد که ما از آن بی‌خبریم. کلینتون همچنین در این مصاحبه تصریح کرد که «گزینه‌های نظامی علیه ایران احتمال شکست دارند.» وی ادامه داد: اگر به تاسیساتی حمله شود که همچنان باید سانتریفوژهای آنها را زیر نظر داشته باشیم، این تاسیسات ممکن است به یک سایت زیرزمینی در منطقه‌ای شهری منتقل شود. کلینتون اذعان کرده است که هیچ احتمال عقلی برای اینکه ایران بخواهد از بمب اتمی استفاده کند وجود ندارد.

جنگ با ایران یک فاجعه جهانی است

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در مصاحبه با سی. ان.ان با تاکید بر ادامه فعالیت‌های جاسوسی واشنگتن علیه ایران در خصوص هرگونه اقدام نظامی علیه این کشور هشدار داد و گفت: جنگ با ایران یک فاجعه منطقه‌ای و جهانی خواهد بود.

به گزارش فارس، مارتین دمپسی رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «سی. ان. ان» افزود: جنگ علیه ایران در صورت لزوم قابل اجرا خواهد بود، اما آمریکا نباید در حساب کردن نتایج چنین اقدامی اشتباه کند؛ اقدامی که می‌تواند آمریکا را به یک درگیری طولانی مدت وارد کند که چنین شرایطی برای منطقه و جهان یک فاجعه خواهد بود. رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت‌وگو با سی. ان. ان گفت: دولت «باراک اوباما» رییس‌جمهور آمریکا همچنان در حال بررسی گزینه‌های مطرح درباره ایران و برنامه هسته‌ای این کشور است.