دعوت مقامات آژانس به ایران

دیپلمات‌ها خبر دادند که علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای از مقامات این آژانس دعوت کرده است به ایران سفر کنند.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: یک دیپلمات عالی‌رتبه ـ یکی از چهار دیپلماتی که به شرط فاش نشدن نامش حاضر به گفت‌وگو در این باره شد‌ ـ‌ اظهار کرد که یک هیات عالی‌رتبه از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمالا اواخر ژانویه (اوایل بهمن ماه ۱۳۹۰) به تهران سفر می‌کند. این دیپلمات گفت: نامه مورخ ۱۴ دسامبر (۲۳‌ آذر ماه) ایران به یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس به جزئیاتی در این باره اشاره ندارد و می‌گوید که چنین سفری می‌تواند انجام گیرد.

آمانو اوایل سال جاری دعوت برای سفر به ایران را نپذیرفت و مدعی شد که چنین سفری در صورتی که ایران با مذاکره درباره نگرانی‌های آژانس از جمله کار روی تسلیحات هسته‌ای موافقت نکند، نتیجه‌ای نخواهد داشت.

بنابراین گزارش در راس هر هیاتی که به ایران سفر کند احتمالا هرمان ناکارتس، بازرس ارشد آژانس حضور خواهد داشت. ایران پیش از انتشار آخرین گزارش آمانو درباره برنامه‌ هسته‌ای این کشور نیز از ناکارتس دعوت کرده بود با هدف حل مسائل به ایران سفر کند، اما پس از انتشار گزارش آژانس در میان ۳۵ عضو شورای حکام، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس اعلام کرد که این سفر اگر لغو نشده باشد به تاخیر خواهد افتاد و آژانس را به دلیل انتشار گزارش مسوول آن دانست.

دیپلمات‌ها گفتند که سلطانیه نامه مورخ ۱۴ دسامبر را که به دعوت مجدد از آژانس می‌پردازد، امضا کرده است.

سلطانیه در پاسخ به تماس آسوشیدپرس برای اظهارنظر در این‌باره گفت که اواخر هفته با او تماس گرفته شود.

یک مقام که از کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است به آسوشیتدپرس گفت که ایران در حال تهیه فهرستی از دانشمندان است که روی برنامه هسته‌ای‌اش کار می‌کنند تا از هرگونه دسترسی کارشناسان آژانس به آنها برای پرسش و پاسخ خودداری شود. به ادعای آسوشیتدپرس در این فهرست از فردی نام برده شده که به عنوان رییس گروه انفجار در وزارت دفاع ایران کار می‌کند، اما دیپلمات عالی رتبه‌ای که پیش‌تر از وی یاد شد گفت که آژانس نام فرد دیگری را در این سمت دارد و به این نام برنخورده است.

در ادامه این گزارش با اشاره به نگرانی‌ها از اقدام نظامی رژیم صهیونیستی علیه ایران و تاکید مجدد باراک اوباما و وزیر جنگ این رژیم بر اینکه هیچ گزینه‌ای از روی میز کنار گذاشته نشود، آمده است: ۱۵ تن از مقامات عالی‌رتبه پیشین آمریکایی، دیپلمات‌های اروپایی و کارشناسان منع اشاعه در نامه‌ای به باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا از واشنگتن خواستند تلاش‌های دیپلماتیک را افزایش دهد و در خصوص گزینه رویارویی نظامی هشدار دادند.