افزایش سقف تولید اوپک به 30 میلیون بشکه

عکس: ‌AFP در نشست ۱۶۰ توافق شد

افزایش سقف تولید اوپک به ۳۰ میلیون بشکه

عراق رییس جدید اوپک در سال ۲۰۱۲ شد

دنیای اقتصاد- بعد از سه سال تثبیت سقف تولید، اعضای اوپک در یکصد و شصتمین نشست خود در وین با افزایش سقف تولید نفت به ۳۰میلیون بشکه در روز موافقت کردند. سقف تولید اوپک در حالی از سال ۲۰۰۹ میلادی در سطح ۲۴میلیون و ۸۴۵ هزار بشکه تثبیت شده بود که در آخرین نشست سال ۲۰۱۱ میلادی این سازمان، با اضافه شدن لیبی به جمع تولیدکنندگان اوپک، سقف تولید ۳۰میلیون بشکه در روز تعیین شد.

به گزارش خبرنگار «دنیای اقتصاد»، افزایش سقف تولید در نشست دیروز اوپک در حالی صورت گرفت که اعضا در نشست پیشین خود بر سر سقف تولید نفت به توافق و اجماع نرسیدند. چرا که از یک سو عربستان به عنوان عضو ناراضی اوپک از نشست ۱۵۹، خواستار افزایش حداقل یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت این سازمان شده بود و از سوی دیگر ایران به عنوان رییس اوپک، از امتیازات ریاست دوره‌ای این سازمان استفاده کرده و نسبت به افزایش سقف یک میلیون بشکه‌ای تولید نفت مخالفت کرد. سرانجام نبود اجماع در این نشست افزایش تخلفات اعضا در سهمیه‌های تعیین شده بود.

حالا در شرایطی که پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده میلادی به منظور تعادل در بازار نفت اوپک باید ۱/۳۰میلیون بشکه در روز نفت تولید کند، کشورهای عضو اوپک با افزایش سقف تولید موافقت کردند.

رستم قاسمی، وزیر نفت ایران که ریاست دوره‌ای اوپک در سال ۲۰۱۱ را بر عهده دارد، در حاشیه برگزاری اجلاس ۱۶۰ در مورد تصمیم اعضا در مورد سقف تولید اوپک اعلام کرد: با توجه به آینده تولید نفت در لیبی، سقف تولید اوپک ۳۰ میلیون بشکه تعیین شد تا تعادل را در بازار داشته باشیم.

وی همچنین در این اجلاس اعلام کرد که کشورهای عضو اوپک نباید به تنهایی بار تثبیت بازار نفت را به دوش بکشند؛ در حالی که همه کشورها از ثبات منتفع می‌شوند.

وی تصریح کرد: از زمان برگزاری آخرین کنفرانس وزرای اوپک در روز هشتم ژوئن ۲۰۱۱ تاکنون، بازار جهانی نفت شاهد نوسانات بیشتری بوده است، قیمت سبد مرجع اوپک در برهه‌ای به ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسید و همچنین در برهه کوتاهی از زمان، (در ابتدای ماه اکتبر) به کمتر از ۹۹ دلار در هر بشکه رسید.

وی ادامه داد: در واقع، در ۵ هفته پس از چهارم اکتبر، قیمت سبد اوپک قبل از کاهش مجدد شاهد افزایش بیش از ۱۵ درصد بود. با این وجود در حال حاضر چالش مهم پیش روی بازار نفت رویارویی با بی‌ثباتی بسیار زیادی است که رشد اقتصاد جهانی را تحت تأثیر قرار داده است.

وزیر نفت ایران عدم اطمینان از رشد اقتصادی را عاملی برای عدم اطمینان در زمینه تقاضای بازار نفت دانست و گفت: زمانی که بحث سرمایه‌گذاری در زمینه ظرفیت تولید آتی، در صنعتی که مستلزم صرف هزینه و زمان بسیار زیادی است به میان می‌آید همه این موارد چالش عظیمی را پیش روی کشورهای عضو اوپک می‌گذارند.

رییس اوپک افزود: این چالش پیش روی تمامی دست‌اندرکاران صنعت نفت است و صرفاً منحصر به سازمان اوپک نیست. کشورهای عضو اوپک نباید به تنهایی بار تثبیت بازار نفت را به دوش بکشند، همه ما از ثبات منتفع می‌شویم. بنابراین، همه ما از کشورهای عضو اوپک گرفته تا تولیدکنندگان غیراوپک، همچنین مصرف‌کنندگان، موسسات مالی و دیگر طرف‌های ذی‌نفع باید در ایجاد ثبات در بازار مشارکت کنیم.

بر اساس این گزارش، با اتمام دوره ریاست ایران در اوپک تا پایان ماه دسامبر سال ۲۰۱۱ میلادی، وزیر نفت عراق به عنوان رییس دوره جدید اوپک از سال ۲۰۱۲ انتخاب شد. همچنین وزیر نفت کویت نیز به عنوان معاون اوپک در دوره جدید انتخاب شد. در دوره ریاست ایران در اوپک وزیر نفت عراق معاون رییس اوپک بود.