مخالفت اوباما با تحریم بانک مرکزی ایران

دنیای‌اقتصاد- در پی تصویب طرح تحریم بانک مرکزی ایران در سنای آمریکا، دولت باراک اوباما طی نامه ای از کنگره این کشور خواسته است که مصوبه خود درباره تحریم بانک مرکزی ایران را به تاخیر اندازند. کاخ سفید در این نامه افزایش قیمت نفت در صورت اجرای چنین مصوبه‌ای را مهم‌ترین دلیل مخالفت خود با طرح کنگره اعلام کرده است. اوباما در حالی به موضوع افزایش احتمالی قیمت نفت در بازارهای جهانی اشاره کرده است که وزیران خارجه اتحادیه اروپا نیز پنجشنبه هفته گذشته با پیشنهاد انگلیس برای تحریم نفت ایران مخالفت کرده بودند. دبیرکل اوپک نیز دیروز در کنگره جهانی نفت خام در قطر اعلام کرد که برای نفت صادراتی ایران به اروپا، جایگزینی وجود ندارد. هرچند کمیسر انرژی اتحادیه اروپا گفته است که تحریم خرید نفت ایران باید به سایر کشورهای بزرگ خارج از اتحادیه اروپا نیز گسترش یابد.

آنچنان که پایگاه اطلاع رسانی تابناک، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش کرده است دولت آمریکا در درخواستی که برای کنگره فرستاده است، خواهان تاخیر در تحریم بانک مرکزی ایران شده است. طراحان طرح تحریم بانک مرکزی ایران اما همچنان با وجود مخالفت دولت بر اجرای مصوبه خود پافشاری دارند و آن را بهترین راه برای آسیب زدن به اقتصاد ایران می‌دانند.

بنا بر این گزارش، مارک کرک و باب منندز دو تن از سناتور‌های طراح طرح تحریم بانک مرکزی ایران گفته‌اند، این طرح بهترین طرحی است که می‌تواند بدون اینکه باعث بی‌ثباتی در بازار نفت شود، به دولت ایران آسیب مورد نیاز را وارد کند. آنان افزوده‌اند که بنابر این طرح، کشورهای دیگر تلاش خواهند کرد خرید نفت از ایران را کاهش دهند و از کشورهای دیگر نفت خود را تامین کنند.

جایگزینی برای نفت ایران وجود ندارد

در این حال، به نظر می‌رسد طرح سناتورهای آمریکا از پشتوانه کارشناسی مناسبی برخوردار نیست، چرا که نظر فعالان بازار جهانی نفت و از جمله عبدالله سالم البدری، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) موید موضوع دیگری است. سالم البدری در نشست کنگره جهانی نفت خام در دوحه قطر اعلام کرده است که برای نفت ایران جایگزینی وجود ندارد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دبیرکل اوپک گفته است: امیدواریم اتحادیه اروپا، ایران را تحت تحریم های نفتی قرار ندهد، زیرا انتخاب جایگزینی برای ایران بسیار سخت خواهد بود. دبیرکل اوپک اعلام کرده است: پیدا کردن جایگزین نفت ایران برای اروپا در صورت تحریم های نفتی این کشور بسیار مشکل خواهد بود و این موضوع را بسیاری از کشورهای اروپایی نیز تایید می‌کنند.

کشورهای اروپایی حدود ۱۸ درصد نفت صادراتی ایران را خریداری می‌کنند.

سخنان عجیب کمیسر انرژی اروپا

گوتنر اوتینگر، کمیسر انرژی اتحادیه اروپا اما اظهاراتی متفاوت داشته است. به گفته وی، تحریم نفت ایران باید به سایر کشورهای بزرگ خارج از اتحادیه اروپا گسترش یابد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، وی از آمریکا و روسیه خواسته است از ایران نفت نخرند. این در حالی است که آمریکا از ۳۰ سال پیش نفتی از ایران وارد نکرده و روسیه بزرگترین صادرکننده نفت جهان است.

گوتنر اوتینگر که در حاشیه اجلاس بین‌المللی انرژی در شهر دوحه قطر سخن می‌گفت، افزوده است: کشورهای اروپایی بر سر این مساله توافق نظر دارند که تحریم خرید نفت ایران لازم است. این تحریم باید به سایر کشورهای بزرگ خارج از اتحادیه اروپا نیز گسترش یابد.

وی همچنین گفته است: فکر می‌کنم تحریم نفت ایران ابزار بسیار مهمی است اما باید همه کشورهای بزرگ دیگر مثل آمریکا و روسیه نیز به جمع تحریم‌کنندگان اضافه شوند. هر چه تعداد کشورها بیشتر باشد تاثیر آن بیشتر خواهد بود.

مصوبه سنای آمریکا برای تحریم بانک مرکزی

پنج‌شنبه هفته گذشته، وزیران خارجه اتحادیه اروپا که در بروکسل گردهم آمده بودند، با پیشنهاد انگلیس برای تحریم نفت ایران مخالفت کردند، اما در عین حال توافق کردند که گفت‌وگو در مورد اعمال تحریم علیه بخش‌های مالی، حمل‌ونقل و انرژی ایران را ادامه دهند. با اختلافی چند ساعته، اعضای سنای آمریکا نیز اقدام یکجانبه تازه‌ای را علیه ایران کلید زدند و طرح تحریم بانک مرکزی کشورمان را تصویب کردند. طرحی که دولت اوباما حدود سه هفته پیش به آن تن نداده و تنها به قرار دادن نام این بانک در لیست متهمان به پولشویی بین‌المللی اکتفا کرده بود. این تحریم‌ها در قالب مصوبه سنا پیش از آنکه تبدیل به قانون شده و لازم‌الاجرا شوند باید به تصویب کنگره (مشتمل بر مجلسین سنا و نمایندگان) و شخص رییس‌جمهور آمریکا که با دیده شک و تردید به این قانون می‌نگرد، برسد.

مخالفت روسیه با اقدام به تحریم

تحریم یکجانبه نفت و نظام بانکی ایران اما به غیر از کاخ سفید، مخالفت کاخ کرملین را نیز در پی داشت؛ به گونه‌ای که الکساندر لوکاشوویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه همزمان با تصویب این طرح در سنا اعلام کرد که مسکو شدیدا مخالف «بیش از اندازه وخیم جلوه دادن» و تشدید رویارویی در رابطه با مسائل مربوط به جمهوری اسلامی ایران است.

در همین حال، سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه نیز دیروز تاکید کرد که ممنوعیت فروش نفت ایران یک اقدام سیاسی خواهد بود و روسیه به استفاده از تامین انرژی برای اعمال فشار معتقد نیست. به گزارش ایسنا، اشماتکو افزود: در چنین مواردی روسیه تلاش خواهد کرد تا هم‌چنان کاملا بی‌طرف باقی بماند.

لوکاشوویچ اما پیش از این، تاکید کرده بود: ما معتقدیم که این خط‌ مشی تنها بر پیچیدگی عواقب مشکلات به‌وجود آمده خواهد افزود. متاسفانه اتفاق رخ داده در تهران یکی از حلقه‌های زنجیره حوادث اخیر است که وخامت اوضاع پیرامون ایران را تشدید کرده است. به گفته این دیپلمات بلندپایه، صحبت تنها بر سر گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحریکات در ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور و امکان جهت‌گیری نظامی آن نیست، بلکه مساله مربوط به اعمال تحریم‌های شدیدالحن یکجانبه علیه این کشور و نیز تهدیدات غیرقابل قبول در خصوص به‌کارگیری توان نظامی در قبال جمهوری اسلامی است. علاوه بر این، لوکاشوویچ افزوده بود: تشدید وخامت اوضاع در رابطه با ایران روند مذاکرات نمایندگان تهران و گروه «۱+۵» در خصوص مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران را مسدود خواهد کرد. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه نیز گفته بود که کشورش معتقد است سیاست اعمال تحریم‌های غرب علیه ایران «عمیقا اشتباه» و «بی‌نتیجه» است.