خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی اعلام کرد اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفت ایران به سمت تردید پیش می‌رود چرا که این کار به ضرر اقتصاد اروپاست و در کاهش درآمدهای نفتی ایران تاثیری ندارد. به گزارش خبرگزاری فارس، رویترز طی گزارشی اعلام کرد با توجه به عواقبی که تحریم نفت ایران می‌تواند برای اقتصاد اروپا داشته باشد و با توجه به تاثیر اندک این کار بر اقتصاد ایران اتحادیه اروپا پیش از هرگونه تصمیم‌گیری برای ممنوعیت فروش نفت ایران باید دوباره فکر کند.

دیپلمات‌های اروپایی و فعالان بازار نفت در این باره تاکید کردند مقامات اتحادیه اروپا در مورد تحریم نفت ایران به سمت تردید پیش می‌روند چرا که این کار می‌تواند به اقتصاد کشورهایشان خسارت وارد آورد بدون آنکه تاثیر زیادی در کاهش درآمدهای نفتی ایران داشته باشد.

بر اساس این گزارش، نفت، ۵۰ درصد درآمد دولت ایران را شامل می‌شود و طرفداران بحث تحریم می‌گویند با تحریم نفت ایران این کشور از میلیاردها دلار درآمد محروم می‌شود.

اما دیپلمات‌های غربی و فعالان بازار نفت معتقدند اروپا شاید به این فکر افتاده است که حتی افزایش اندک قیمت نفت که در نتیجه تحریم نفت ایران حاصل می‌شود می‌تواند زیان‌های ایران در اثر این کار را جبران کند و حتی درآمد این کشور را افزایش دهد. شاید ایران با تحریم اروپا مجبور شود نفت خود را در بازارهای دیگر و با تخفیف بفروشد اما افزایش قیمت نفت این زیان‌ها را جبران می‌کند. یک تاجر نفتی با شوخی در این باره گفت: شاید هدف تحریم‌ها کمک به ایتالیا، اسپانیا و یونان است تا ورشکسته شوند و اتحادیه اروپا کوچک‌تر شود.

موسسه رتبه‌بندی فیچ نیز هشدار داد همه پالایشگاه‌های اروپایی و نه فقط مشتریان بزرگ نفت ایران افزایش احتمالی قیمت نفت در نتیجه تحریم نفت این کشور را احساس خواهند کرد.

هراس از پیش دستی ایران

در همین حال، روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز نیز با ارائه گزارشی از زمان‌بندی اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران پیش‌دستی تهران را یک نگرانی عمده مقامات غربی در این زمینه دانست.

فایننشال تایمز نوشت: عکس‌العمل تهران در قبال اعمال تحریم‌های نفتی چه خواهد بود؟ اگر ایران قدم اول را بردارد و پیش از اقدام اتحادیه اروپا، دست به تحریم نفتی کشورهای اروپایی بزند، این اقدام چه عواقبی برای اتحادیه اروپا به همراه خواهد داشت؟ به عقیده لاورنس ایگل، مدیر بخش استراتژی نفتی بانک جی پی مورگان آمریکا، در نظر گرفتن این احتمال بسیار حائز اهمیت است. هشدار ایگل را از این جهت که وی از مقامات ارشد سابق آژانس بین‌المللی انرژی به شمار می‌رود، باید تا حد زیادی جدی تلقی کرد. وی در این زمینه اظهار کرد:

«هر چه به عملی شدن تحریم‌های سختگیرانه در حوزه بازار نفت نزدیک‌تر شویم، امکان اینکه ایران قدم اول را در این زمینه بردارد، بیشتر خواهد بود.»

به نوشته فایننشال تایمز محاسبات اتحادیه اروپا در خصوص زمان‌بندی اعمال تحریم نفتی علیه ایران، این فرصت را به ایران می‌دهد که به‌راحتی در این زمینه اقدام به پیش دستی کند.

تلاش آمریکا برای جلب نظر کره جنوبی

نماینده ویژه آمریکا که به کره‌جنوبی سفر کرده است، خواستار تشدید تحریم‌های سئول بر ضد ایران شد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از فرانس پرس رابرت آینهورن مشاور ارشد وزیر خارجه آمریکا مدعی شد مقام‌های تهران تمایل کمتری برای مذاکره جدی در خصوص برنامه‌های هسته‌ای نشان می‌دهند. وی از کره‌جنوبی و سایر متحدان آمریکا خواست تا واردات محصولات پتروشیمی از ایران را متوقف کنند. وی همچنین گفت: اگر تلاش‌های آمریکا برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران از طریق دیپلماتیک به نتیجه نرسد گزینه‌های غیردیپلماتیک در دستور قرار خواهد گرفت. مشاور ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور عدم اشاعه و کنترل تسلیحات گفت: این دور جدید تحریم‌ها علیه ایران شامل واردات نفت خام نمی‌شود؛ نفتی که برای اقتصادهای تشنه انرژی نظیر کره‌جنوبی حیاتی است. با این وجود، ما از کشورها می‌خواهیم تا دیگر به واردات نفت خام به‌ویژه در حجم زیاد از ایران ادامه ندهند.

آینهورن مدعی شد که در طول گفت‌وگوهایی که با مقامات کره جنوبی داشته، در خصوص تشدید تحریم‌ها علیه ایران پاسخ های مثبتی را دریافت کرده است. وی همچنین گفت: سئول در حال بررسی اقدامات تنبیهی بیشتر علیه ایران است.