سردار اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا در حاشیه رزمایش طرح زمستانی پلیس راهور گفت: در طی جریان سفارت انگلیس ۱۲ نفر بازداشت و به محاکم قضایی معرفی شدند. به گزارش خبرگزاری فارس، سردار احمدی‌مقدم در حاشیه رزمایش طرح زمستانی پلیس راهور با اشاره به مجموعه فعالیت‌های پلیس در زمینه سفارتخانه انگلیس گفت: در طی حوادث رخ داده پلیس تمام کسانی را که وارد این سفارتخانه شده بودند خارج کرد و بر اساس وظیفه ذاتی خود حفاظت پیرامونی در اطراف این سفارتخانه را افزایش داد. وی گفت: مامورین سفارتخانه به خاطر افزایش حفاظت‌ها و اینکه هیچ کدام از کارکنان این سفارتخانه مورد آسیب قرار نگرفتند از نیروی انتظامی تقدیر و تشکر کرد.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چند نفر طی این حادثه دستگیر شده‌اند، گفت: طی ورود دانشجویان به سفارتخانه انگلیس و باغ قلهک ۱۲ نفر بازداشت شدند که برای آنها قرار صادر شد و به محاکم قضایی ارجاع داده شدند.

سفیر انگلیس: در باغ قلهک غافلگیر شدیم

در حالی که نیروی انتظامی در جریان حوادث سه‌شنبه هفته گذشته برای برقراری امنیت در سفارت انگلیس و باغ قلهک تلاش و حتی افرادی را نیز بازداشت کرده بود؛ اما از همان ساعت‌های اولیه وقوع این رویداد، مقامات انگلیس پلیس ایران را به کوتاهی متهم کردند.

مرتضی تمدن استاندار و رییس شورای تامین تهران اما این ادعاها را رد کرد. پلیس نیز گزارش مبسوطی از اقدامات خود و از جمله دیدار احمدی مقدم با سفیر و کارکنان انگلیس منتشر کرد. با وجود این، بار دیگر دومینیک جان چیلکات، سفیر انگلیس در تهران مدعی شده است که پلیس ایران از حفاظت از سفارتخانه و باغ قلهک کنار کشیده و راه را برای ورود به این مراکز باز کرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، چیلکات که پیش از تسلیم استوارنامه‌اش به رییس جمهور ایران مجبور به بازگشت به لندن شده است، در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی فارسی درباره رخدادهای روز سه‌شنبه هفته گذشته گفت: پلیس دیپلماتیک به ما گفته بود که قرار است تظاهرات در مقابل سفارت در خیابان فردوسی اتفاق بیفتد و از تظاهرات در مقابل قلهک صحبتی نبود. حمله به جایی صورت گرفت که فکر می‌کردیم برای کارمندان و اعضای سفارت جای امنی است.

وی مدعی شد: ایران جایی نیست که تظاهراتی به صورت خودجوش شروع شود و با حمله به سفارت کشوری خارجی ادامه یابد. حرکاتی مانند این تنها با آگاهی و پشتیبانی حکومت ممکن است. دلایلی وجود دارد که با کنار هم گذاشتن آنها می‌توان به این نتیجه رسید که حکومت پشتیبان این حرکت بوده است.

چیلکات بدون اشاره به تشکل‌های دانشجویی از جمله جامعه اسلامی دانشجویان و انجمن‌های اسلامی دانشجویی و دانشجویان ادعا کرد: برگزار کننده اصلی تظاهرات بسیج دانشجویی بود.