مترجم: امین گنجی
منبع: اکونومیست
اما حیف که عمر چندانی نخواهند داشت
در امتداد بزرگراه‌های شلوغ ویرجینیای شمالی، افق به تسخیر جرثقیل‌ها در آمده است.

خریداران در بعد از ظهر جمعه، مرکز خرید اصلی دالاس را انباشته‌اند و در حال خریدن لگو برای کودکانشان یا صابون‌های خوش‌عطر و گران‌قیمت برای خودشان هستند و در همین حین پیانیستی در حال نواختن آهنگ‌های عامه‌پسند است. میزهای رستوران‌های خوب و سرشناس غرب لس‌آنجلس همیشه از پیش رزرو شده‌اند، مگر اینکه با داشتن آشناهایی در هالیوود بتوانی آنها را به دست آوری. بالاخره در مکان‌های بسیاری می‌توان نشانه‌های این خبر خوب را مشاهده کرد: آمریکا دارد به وضعیت عادی اقتصادی بازمی‌گردد.
همین چند وقت پیش هنوز ممکن بود اقتصاد آمریکا به رکودی مضاعف درافتد. دفتر تحلیل اقتصادی (BEA)، بیست و دوم نوامبر گزارش خود از تحلیل رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) را منتشر کرد و گفت رشد GDP از نرخ سالانه‌ ۵/۲ درصد به حدود ۲ درصد کاهش یافته است. بر اساس گزارش منتشرشده دیگری، رشد GDP در چهارماهه دوم و سوم سال‌جاری به سختی مثبت شده بوده است. با این وجود، همه داده‌های آماری اکنون نشانگر دورنمایی بهتر برای آینده‌ هستند؛ دست‌کم، آینده‌ای نزدیک.
بدهی‌های تجاری آمریکا به لطف افزایش صادرات در سپتامبر برای سومین ماه متوالی کاهش از خود نشان داد. بازار خانه‌های دارای مالک ضعیف باقی مانده است، اما ساخت‌و‌ساز واحدهای مسکونی مناسب برای چند خانوار ــ که مستاجران را جذب خود می‌کند ــ امسال احتمالا رشدی 50 درصدی نسبت به سال 2010 تجربه خواهد کرد.
این شرایط بهبودیافته اقتصادی می‌توانند اعتماد را به نظام اقتصادی آمریکا افزایش دهند. شاخص احساس مصرف‌کننده دانشگاه میشیگان تا آگوست به شدت افزایش یافته است. در اکتبر، رشد درآمدهای شخصی سرعت یافته است. مصرف‌کنندگان نیز تاحدی گستاخ‌تر شده‌اند. میزان فروش اتومبیل در اکتبر به بالاترین میزان خود از زمان فوریه دست یافته است و انگار در حال احیای سطوح بحران پیشامالی در نوامبر است. میزان فروش در بخش خرده‌فروشی در اکتبر نسبت به میزان آن در سال گذشته ۷ درصد رشد نشان داده است (ر.ک. نمودار).


مساله کلیدی از مدت‌ها پیش این بوده است که آیا رشد اقتصادی به ایجاد شغل‌های بیشتر خواهد انجامید یا خیر. نشانه‌هایی وجود دارند که پاسخ آری به این پرسش را بیشتر تقویت می‌کنند؛ رشد هزینه پرداخت دستمزدها از اوایل تابستان افزایش یافته است. گفته می‌شود که نرخ رشد سالانه GDP در چهار ماهه چهارم سال‌جاری به بیش از ۳ درصد خواهد رسید. همزمان، تورم نیز رو به کاهش است و این یعنی فدرال رزرو با دست بازتر به مشکل اشتغال خواهد پرداخت.
با این وجود، شاید این خبرهای خوب صرفا پرتوهای نوری باشند که از فاصله‌گرفتن موقتی بین ابرهای انبوه آسمان تیره بیرون زده‌اند. نبرد قوه مقننه آمریکا علیه بخش مالی ــ که اقتصاد آمریکا را به خواب تابستانی فرو برده بود ــ دوباره در حال برافروخته‌شدن است. اگر کنگره نتواند سیاست‌های محرک کلیدی را گسترش دهد، شاید اثر کندکنندگی مالی بر اقتصاد آسیب‌پذیر آمریکا تحمیل شود.
بحران اروپا هنوز در حال گسترش است. رکود عمیق منطقه یورو که انگار ادامه‌دار خواهد بود، به شرکت‌های آمریکایی آسیب خواهد زد، زیرا تقریبا یک‌پنجم صادرات آمریکا به اروپا فرستاده می‌شوند. اثر این بحران بر نظام مالی آمریکا می‌تواند بسیار مخرب باشد. هیون سونگ شین، در مقاله جدید خود به توصیف نقش قابل توجه بانک‌های اروپایی در «نظام بانکی در سایه» آمریکا می‌پردازد و بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌های عظیم آمریکایی از رهگذر همین نظام بانکی در سایه بودجه خویش را تامین می‌کنند. مشکلات بانک‌های اروپایی شاید به سرعت بدل به معضل اعتبار در آمریکا شوند؛ بنابراین ضربه‌ای جدی به اقتصاد این کشور وارد کنند.
باد سردی که از سوی اروپا می‌وزد، همین حالا هم می‌تواند در برخی از گوشه‌کنارهای اقتصاد احساس شود. بازارهای بورس در هفته گذشته هفت درصد نزول داشته‌اند و اکنون تنها 6 درصد بالاتر از مقادیر بسیار پایین ماه اکتبر هستند. سفارش کالاهای ماندگار نیز در حال کاهش است و شرکت‌ها دوران دشواری را پیش روی خویش می‌بینند. شاید این ماه‌های آخر سال 2011، این ماه‌ها که بر خلاف انتظارها آفتابی از آب درآمدند، به آمریکایی‌ها لمحه‌ای از یک اقتصاد خوب را نشان دهند؛ اقتصادی که در دنیایی باثبات‌تر و با مدیریت بهتر تجربه می‌شود. متاسفانه، پس از پایان این ماه‌ها، شاید ظهور دوباره خورشید از پشت ابرها به درازا بکشد.