نیم درصد افزایش درآمد نفت برای بسیج

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: نمایندگان مجلس در پایان هفته بسیج در اقدامی هماهنگ بسیج شدند تا به شماری از طرح‌های مرتبط با بودجه بسیج و خدمات مرتبط با بسیجیان رای مثبت دهند. مهم‌ترین این مصوبات البته یک فوریت طرحی بود که در صورت تصویب نهایی، هر سال معادل نیم درصد از محل افزایش درآمد فروش نفت را در اختیار سازمان بسیج مستضعفین قرار می‌دهد. فوریت این طرح در شرایطی روز گذشته در جلسه علنی مجلس تصویب شد که یک روز قبل از آن، وزیر اطلاعات با هشدار نسبت به تهدیدهای نرم دشمنان، خواستار ورود جدی بسیج در دستگاه‌های مختلف برای برای مقابله با اقدامات جاسوسی شده بود. شاید به همین دلیل هم بود که برخی مخالفان طرح دیروز مجلس معتقد بودند اختصاص نیم درصد از محل درآمد فروش نفت به بسیج کافی نیست. بر اساس ماده ۱۹۶ برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه که این طرح در راستای آن تصویب شده، هرسال یک درصد از اعتبارات عمرانی استان‌ها نیز به بسیج اختصاص پیدا می‌کند.

این طرح البته تنها اقدام نمایندگان برای اقشار بسیجی و ایثارگران نبود، بلکه آنان با تایید فوریت دو طرح دیگر با موضوعات «گسترش دامنه افراد مشمول مزایای جانبازی» و «تعیین سهمیه استخدامی برای فرزندان جانبازان و آزادگان»، زمینه را برای خدمات دهی بیشتر به این اقشار، فراهم کردند.

نیم درصد افزایش درآمد نفت

جلسه‌ علنی روز گذشته مجلس مملو بود از طرح‌های یک فوریتی و دو فوریتی که برخی از آنها بررسی فوریت‌دارشان تصویب شد و بعضی برای بررسی به صورت عادی به کمیسیون‌های مربوطه برگشت. طرح یک فوریتی «کمک به اجرای ماموریت‌های فرهنگی جوانان بسیج» نیز از جمله طرح‌هایی بود که فوریت آن با ۱۱۰ رای موافق تصویب شد.

در صورت تصویب نهایی این طرح، هر سال معادل نیم درصد از محل افزایش درآمد فروش نفت در اختیار سازمان بسیج مستضعفین قرار می‌گیرد.

به موجب ماده واحده این طرح دولت موظف شد هر سال معادل نیم درصد از محل افزایش درآمد حاصل از فروش نفت و میعانات گازی را قبل از واریز به حساب ذخیره ارزی و معادل ریالی آن را پس از واریز به خزانه در اختیار سازمان بسیج مستضعفین قرار دهد. در این طرح همچنین آمده که دولت باید هر سال ۱۰ درصد از اعتبارات بخش مربوط به جوانان را به منظور مقابله با چالش‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای جهت بسط و گسترش بسیج در اختیار سازمان بسیج مستضعفین قرار دهد. همچنین دولت موظف شد،۱۰ درصد اعتبارات و کمک‌هایی که هر سال در قالب امداد و نجات به سازمان‌های امدادی از جمله هلال احمر تخصیص می‌دهد را به منظور ایجاد زیر ساخت‌ها و اتخاذ ساز و کارهای لازم در برنامه‌های دفاعی و بحران (امداد و نجات)‌ در اختیار سازمان بسیج مستضعفین قرار دهد.

انتقاد از بودجه قطره چکانی بسیج

عبدالحسین ناصری، نماینده گرگان و از طراحان یک فوریت این طرح، با اشاره به بودجه سالانه بسیج گفت: آیا با این بودجه قطره چکانی، بسیج توانایی انجام تکالیفی را که بر عهده آن گذاشته‌ایم دارد یا اینها تکالیف مالایطاق است؟

عیسی جعفری، نماینده کبودرآهنگ نیز به عنوان مخالف یک فوریت این طرح، گفت: در حالی که ۲۰ میلیون دلار از سوی آمریکا برای مقابله با بسیج اختصاص یافته ما می‌خواهیم تنها نیم درصد به بسیج کمک کنیم؟ این میزان اعتبارات، کم است و باید آن را افزایش دهیم.

بهره‌مندی جانبازان بسیجی از مزایای جانبازی ارتش

مجلس همچنین با یک فوریت طرح الحاق یک تبصره به ماده ۱۹۰ قانون مقررات استخدامی سپاه مصوب که درصدد رفع تفاوت برخورداری از مزایای جانبازی برای بسیجیان و مشمولان اعزامی از طریق سپاه است، موافقت کرد.

بر اساس ماده واحده این طرح و در صورت تصویب نهایی، جانبازان بسیجی و سربازان جانباز سپاهی از مزایای جانبازی مندرج در ماده ۱۵۳ قانون ارتش مصوب ۷ مهرماه سال ۱۳۶۶ بهره‌مند می‌شوند. ماده ۱۵۳ قانون ارتش می‌گوید:«‌حقوق بازنشستگی» و «‌حقوق وظیفه» عبارت است از وجوهی که حسب مورد به بازنشستگان، جانبازان، معلولین و عائله تحت تکفل‌پرسنل شهید یا متوفی برابر مقررات مربوط از صندوق بازنشستگی ارتش به طور ماهانه پرداخت می‌گردد.

آیین‌نامه اجرایی این ماده از سوی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رییس جمهور تهیه و به تصویب هیات وزیران می‌رسد.

سهمیه استخدامی برای فرزندان جانبازان و آزادگان

نمایندگان مجلس دیروز همچنین به یک فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب نهایی، فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و فرزندان آزادگان بالای ۳ سال اسارت به شمول سهمیه استخدامی دستگاه‌های اجرایی اضافه می‌شوند.

فوریت این طرح برای اصلاح بند «و» ماده ۴۴ قانون برنامه پنج‌ساله پنجم توسعه تصویب شد که در صورت تصویب نهایی، به موجب آن کلیه دستگاه‌ها مکلفند در چارچوب سهمیه استخدامی و جایگزینی نیروهای خروجی خود حداقل ۲۵ درصد نیازهای استخدامی خود را از میان جانبازان و آزادگان فاقد شغل و فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگان بالای ۳ سال اسارت، ‌همسران شهدا و جانبازان معرفی شده از سوی بنیاد شهید تامین و نسبت به استخدام آنها از محل مجوزهای مربوط و پست‌های بدون متصدی اقدام کنند.

به موجب این طرح ۵ درصد سهمیه استخدامی نیز به رزمندگان با سابقه شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه‌ها و فرزندان جانبازان زیر ۲۵ درصد و فرزندان آزادگان زیر سه سال اسارت و خواهران و برادران شهدا اختصاص می‌یابد.

به موجب این طرح همچنین در مواردی که نیاز به تخصص وجود دارد رعایت شرط علمی الزامی است. براساس تبصره یک ماده واحده این طرح بنیاد شهید موظف است فرزندان شاهد، جانباز و آزاده را با اولویت فرزندان شاهد و سپس فرزندان جانبازان براساس درصد جانبازی و فرزندان آزادگان براساس مدت اسارت قید شده معرفی کند.

به موجب تبصره ۲ این طرح نیز فرزندان شاهد و جانباز و آزاده از شرط جنسیت برای استفاده از سهمیه استخدامی معاف و دستگاه‌های مشمول این قانون موظفند بدون الزام به رعایت شرط سنی، ‌تحصیلی، معدل و آزمون و با احراز شرایط گزینش عمومی با هماهنگی بنیاد شهید و از ابتدا آنان را به صورت رسمی، قطعی استخدام کنند.

براساس تبصره ۳ نیز کلیه مسوولین دستگاه‌ها پس از تعیین تکلیف این سهمیه می‌توانند اقدام به جذب نیروی انسانی مورد نیاز خود کنند و با متخلفین از اجرای این قانون مطابق قوانین و مقررات مربوط رفتار می‌شود.

در این طرح همچنین معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی رییس جمهور و بنیاد شهید نظارت بر حسن اجرای این قانون را بر عهده دارند.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، پیش از این و در ماده ۴۴ قانون برنامه پنج ساله پنجم مقرر شده بود که دستگاه‌های اجرایی حداقل موظفند ۲۵ درصد نیاز انسانی خود را از میان فرزندان شهدا و فرزندان جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر و فرزندان آزادگانی که حداقل ۵ سال سابقه اسارت دارند بدون الزام به رعایت شرط سنی، ‌تحصیلی و آزمونی تامین و از ابتدا آنان را به صورت رسمی، قطعی استخدام کنند.