داوود دانش جعفری با حضور در جمع بازاریان تهران نسبت به آینده وضعیت اقتصادی کشور ابراز نگرانی کرد و ضمن نامناسب دانستن وضعیت اشتغال، خواستار بازنگری در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در راستای سرمایه‌گذاری و اشتغال شد. به گزارش ایلنا، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که روز دوشنبه در گردهمایی اصناف و بازاریان در مسجد امام خمینی (ره) بازار تهران سخن می‌گفت با بیان اینکه وقتی تولید فراموش شود، سرمایه‌گذاری و اشتغال نیز تعطیل خواهد شد، گفت: اتفاق بسیار عجیبی که در بودجه امسال افتاده این است که دولت درآمد حاصل از حامل‌های انرژی را ۵۴ هزار میلیارد تومان ذکر کرده است، فعالان اقتصادی در بهترین حالت این مبلغ را ۳۵ هزار میلیارد تومان می‌دانند و با توجه به جمعیت کشور مقدار یارانه دریافتی مردم حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان است و حال سوال این است که این مقدار کسری چگونه تامین می‌شود و در این بین کمک و سهم تولیدکنندگان در کجا قرار دارد؟

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما باید درست بیاندیشیم و طرح را همانگونه که کار‌شناسی شده اجرا کنیم، به وضع سرمایه‌گذاری و اشتغال در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر وضعیت اشتغال نامناسب است و تورم نیز به طور فزاینده‌ای در حال افزایش است.

وی گفت: با این وضعیت، اهداف طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تامین نخواهد شد. وی اضافه کرد: در سال ۸۶ طبق آمار رسمی ۷/۶ درصد رشد اقتصادی داشته‌ایم که این شاخص در سال ۸۷ طبق آمار غیر رسمی حدود ۷/۰درصد و در سال ۸۸ حدود ۲/۳درصد بوده یعنی ما به عقب رفته‌ایم و این نشان دهنده ناموفق بودن کارنامه اقتصادی کشور است. دانش جعفری خواستار بازنگری در اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها شد و عنوان کرد: باید بازنگری صورت گیرد؛ قرار است دولت گزارش عملکرد این طرح را به مجلس ارائه کند و انشاا... دارای نکاتی باشد که امیدوارکننده باشد، ولی ما به هر صورتی محاسبه کردیم با اعداد و ارقام ارائه شده نتوانستیم به نتیجه برسیم. بنده امیدوارم دولت درست فکر کند و به مسیر اصلی بازگردد تا چرخه اقتصادی کشور روان‌تر به حرکت خود ادامه دهد.

وی در ادامه بیان داشت: این بسیار نگران‌کننده است که اعلام شده میزان کسری واریزی به حساب مردم از درآمدهای وزارت نیرو یا بخشی از پروژه‌های وزارت نفت تامین شده است و این موجب کندی حرکت این قسمت‌ها خواهد شد.

به گفته دانش جعفری یکی از راه‌های جبران کسری فوق، گران کردن محصولاتی مانند بنزین و گاز و... است که جامعه کشش چنین مسائلی را در حال حاضر ندارد، بنابراین دوباره به این مساله می‌رسیم که باید از سهم دستگاه‌های تولیدی و دولتی کم کرد و به حساب مردم واریز کرد. وی پیش‌بینی کرد: در سه سال آینده بحران خاموشی برق خواهیم داشت و نباید تعجب هم کنیم، زیرا وقتی سرمایه‌گذاری برای نیروگاه‌های برق انجام نمی‌شود، بنابراین کسری تولید برق خواهیم داشت و بالطبع با سهمیه‌بندی می‌توانیم برق را به تمام کشور برسانیم.