دنیای اقتصاد- «فاز اول هدفمندی یارانه‌ها را دقیق اجرا کنند؛ اجرای فاز دوم پیشکش» این را حمیدرضا کاتوزیان رییس کمیسیون انرژی مجلس به دولتی‌ها می‌گوید.

همزمان با مطرح شدن زمزمه‌هایی از سوی دولتی‌ها مبنی بر اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها و متعاقب آن «تک نرخی شدن بنزین» برخی نمایندگان مجلس مواضع اعتراضی نسبت به این موضوع اتخاذ کردند. عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس نیز نه تنها «بنزین هزار تومانی» و «تک نرخی شدن بنزین» را خلاف قانون دانسته، بلکه معتقد است؛ قیمت سوخت نباید تا سال ‌۹۱ افزایش یابد. این مواضع و سایر مخالفت‌های اخیر بهارستان نشینان با تسریع در آغاز فاز دوم هدفمندی، در حالی است که چندی پیش محمدرضا فرزین دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها در اظهارنظری، از آغاز حذف یارانه اقشار مرفه در آینده‌ای نزدیک خبر داده بود و از آنجا که به نظر می‌رسید حذف یارانه پردرآمدها با آغاز فاز دوم همراه باشد، این اظهارات فرزین، این سوال را به ذهن متبادر ساخت که آیا اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نزدیک است؟ حالا هم نمایندگان مجلس با موضع‌گیری مخالف در این باره می‌گویند بهتر است دولت ابتدا فاز اول قانون هدفمندی را دقیق اجرا کند و بعد برود سر وقت فاز دوم.

فاز اول هم پر از ایراد است

رییس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام اینکه موضوع تک‌نرخی شدن بنزین که از تکالیف فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است، به هیچ وجه در کمیسیون انرژی مطرح نشده است، گفت: زمانی که فاز اول قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به‌صورت دقیق اجرا شود، نوبت به اجرای فاز دوم آن می‌رسد. حمیدرضا کاتوزیان در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه موضوع تک نرخی کردن بنزین به هیچ وجه در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است، هر گونه تصمیم‌گیری در این باره را بدون دخالت کمیسیون انرژی و راسا از سوی دولت برشمرد. وی افزود: تک نرخی کردن بنزین بیش از اینکه در دولت و مجلس کارشناسی و بررسی شود در رسانه‌ها مطرح شده است.

کاتوزیان با بیان اینکه اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها پر از ایراد و اشکال است و نمی‌توان ادعا کرد که به اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها وارد شده‌ایم، گفت: زمانی که قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به شکل دقیق اجرا شود و اصلاحات این قانون انجام شود، سپس می‌توان به فاز دوم آن وارد شد.

قیمت سوخت تا سال ‌۹۱ نباید افزایش یابد

عماد حسینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز، «تک نرخی کردن» و «افزایش قیمت بنزین به لیتری ۱۰۰۰ تومان» را رد و آن را خلاف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها دانست.

وی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: افزایش قیمت حامل‌های سوخت در ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها آن‌قدر زیاد بود که نیاز نیست تا سال ۹۱ قیمت‌ها را افزایش دهیم.

وی با یادآوری اینکه طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید طی پنج سال قیمت حامل‌های سوخت افزایش یابد، تصریح کرد: با توجه به این قانون، قیمت بنزین نمی‌تواند به هزار تومان برای هر لیتر افزایش یابد.

نماینده قروه همچنین با اشاره به اینکه طبق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید قیمت حامل‌های سوخت متناسب با قیمت فوب خلیج فارس تعیین شود، اعلام کرد: در حال حاضر قیمت بنزین فوب خلیج فارس حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ تومان برای هر لیتر است؛ به همین دلیل افزایش قیمت بنزین به هزار تومان برای هر لیتر خلاف این قانون است. حسینی با تصریح اینکه افزایش قیمت بنزین به ۴۰۰ تومان برای هر لیتر در ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نیز خلاف بود، گفت: نمایندگان مجلس با تک نرخی شدن قیمت بنزین در فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها موافق نیستند؛ چرا که باید افزایش قیمت طی پنج سال صورت گیرد.