5 سال عقبگرد در هوای تهران

آسمان تهران، تابستان امسال آلوده‌ترین روزهای خود را تجربه کرد

دنیای اقتصاد- «از سال ۸۵ به این سو در زمینه آلودگی هوا عقب گرد کرده‌ایم.» این مطلب یکی از مهم‌ترین نتایج همایش علمی هواشناسی و آلودگی هوا بود که روز گذشته در سازمان هواشناسی برگزار شد. پدیده‌ای که به گفته یوسف رشیدی، مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران به دلیل نبود قانون جامع کاهش آلودگی هوای تهران رخ داده است، قانونی که سازمان محیط زیست باید پیش نویس آن را به دولت ارائه می‌داد و تاکنون نداده است. اگرچه مرتضی تمدن، استاندار تهران روز گذشته خبر تصویب طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران را داد؛ طرحی که به نظر نمی‌رسد برای حل مشکل آب و هوای تهران راهگشا باشد. چه اینکه رییس سازمان کنترل کیفیت هوای تهران «ان‌قلت»‌هایی را به این طرح وارد آورد.

بعد از اتمام دولت هشتم طرح کاهش آلودگی هوا به دولت نرفت

یوسف رشیدی در گفت و گوی خود با دنیای اقتصاد درباره طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران متذکر شد که از سال ۸۵ به این سو با برگشت آلودگی هوا مواجه بودیم و تنها در سال ۸۶ شرایط بهتری را به لحاظ آب و هوایی شاهد بودیم. او تاکید کرد که دلیل این مساله نبود طرح کاهش آلودگی بوده است. به گفته مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در اواخر دولت هشتم، بازنگری در طرح جامع کاهش آلودگی هوا صورت گرفت و قرار بود که به دولت ارائه شود، اما به دلیل پایان عمر دولت این امر صورت نگرفت. وی خاطرنشان کرد که این موضوع لطمه زیادی را وارد کرد و کشور به لحاظ آلودگی با عقب گرد مواجه شد. رشیدی درعین حال یاد آور شد که در سال‌های گذشته بحث آلودگی هوا در اولویت نبوده و شاید همین مساله باعث تاخیر در ارائه قانون کاهش آلودگی هوا بوده است. وی همچنین درباره طرح جدیدی که مرتضی تمدن (استاندار تهران) خبر تصویب آن را داد نیز توضیحات جالبی داد. به گفته وی، سازمان محیط زیست طی فراخوانی به شهرداری، وزارت صنایع و نفت و سازمان‌های مربوطه خواستار ارائه برنامه‌های این نهاد‌ها در باره کاهش آلودگی هوای تهران شده است و با الصاق این برنامه‌ها به یکدیگر از آن به عنوان طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران نام برده است. رشیدی در عین حال یادآور شد که باید دید آیا چنین برنامه‌ای قابلیت کاهش آلودگی هوای تهران را تا ۵ سال آینده دارد یا خیر؟این اولین نقطه مواجهه شهرداری تهران و دولت در این همایش بود. نقطه دوم آنجا خودنمایی کرد که استاندار تهران معتقد بود روزهای پاک تهران رو به فزونی است و مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت که هوای تهران هنوز با استانداردهای سال ۸۸ بررسی می‌شود و اگر با استانداردهای امسال مورد ارزیابی قرار بگیرد تعداد روزهای پاک کاهش چشمگیری خواهد داشت. بهرام صناعی رییس سازمان هواشناسی هم در سخنان خود در این همایش بر صحبت‌های رشیدی صحه گذاشت.

آلودگی هوابه دلیل اجرا نشدن برنامه کاهش آلودگی هواست

صناعی در سخنان خود اظهار کرد: کاهش آلودگی هوای تهران از سال ۱۳۷۹ در دستور کار قرار گرفت و برنامه جامعی به این منظور تدوین شد که این برنامه در هفت محور تنظیم شده بود. وی با بیان اینکه عدم اجرای این برنامه باعث شد در کاهش آلودگی هوای تهران اتفاق مهمی رخ ندهد، افزود: با گسترش صنعتی شدن کشور طی سال‌های اخیر علاوه بر تهران هفت شهر دیگر هم با آلودگی بیش از حد مجاز هوا مواجه شده‌اند. صناعی اضافه کرد: از این رو در سال ۱۳۸۶ برنامه دیگری با هدف مقابله با آلودگی‌های هوا در کلانشهرها تدوین شد و موادی هم در برنامه چهارم توسعه کشور به این امر اختصاص یافت. به گفته رییس سازمان هواشناسی، استاندارد کردن خودروها و سوخت، از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و افزایش کمربند سبز در اطراف شهرها از برنامه‌هایی است که در برنامه چهارم برای این منظور در نظر گرفته شده است.

تعبیر استاندار تهران از روزهای «غم‌‌انگیز»

مرتضی تمدن اما در این همایش گفت: روزهای غم‌انگیزی که در تهران از سال‌های گذشته در شرایط آلودگی هوا به وجود آمد به ما نشان می‌دهد که این موضوع را نباید فراموش کنیم و ما به شدت در معرض آلودگی هوا در تهران هستیم.

وی ادامه داد: اگر امروز به شرایط روزگار گذشته روزهای ناسالم توجه کنیم، متوجه می‌شویم که بخشی از آلودگی تهران از درون شهر تهران و بخشی دیگر از فعالیت‌های صنعتی نشات می‌گیرد همچنین مسوولان سازمان محیط زیست به موضوع آلودگی هوا توجه کردند و در سازمان‌های مذکور توجه به حداقل رساندن آلایندگی‌ها وجود داشته، اما این اصلاحات ریشه‌ای نبوده است.

آلودگی هوا مهم‌ترین مساله تهران

وی با بیان اینکه مساله آلودگی هوا مهم‌ترین مساله تهران است، اظهار کرد: از استقرار صنایع آلوده‌کننده در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران جلوگیری شده است، این البته سیاستی است که در سال‌های اخیر اجرا می‌شود در حالی که خیلی از صنایع قبل از اجرایی شدن این برنامه در تهران مستقر شده‌اند.

تمدن افزود: منشاء بخشی از آلودگی هوای تهران درونی است، اما بخش عمده‌ای هم ناشی از فعالیت‌های صنعتی پیرامون تهران است.

استاندار تهران در ادامه از فعالیت گلخانه‌ای کشاورزی در اطراف تهران گفت و خاطرنشان کرد:بسیاری از کشت‌های گلخانه‌های در اطراف تهران از منابع و سرچشمه‌های آلاینده هوای تهران است و حتی در مطالعات انجام شده نیز آمده است که این گلخانه‌ها تاثیرات منفی بر محیط زیست و هوای تهران دارد. وی با اشاره به تصویب طرح جامع مقابله با آلودگی هوای تهران در ۱۱ محور اظهار کرد: تولید خودروهای نو، خروج خودروهای فرسوده، سوخت استاندارد، توسعه حمل و نقل شهری و ریلی، معاینه فنی مناسب، استفاده از فناوری نوین در مدیریت ترافیک، اصلاح الگوی مصرف انرژی، توسعه فضای سبز، پایش آلودگی هوا، آموزش و نظارت از محورهای این طرح است. تمدن افزود: برنامه‌های مقابله با آلودگی هوا در کشورهایی چون مکزیک و ژاپن اجرا شده و نتایج موفقیت‌آمیزی هم داشته‌اند و ما هم می‌توانیم در این زمینه موفق باشیم.

نمی توان تاثیری در کاهش ریزگردها داشت

تمدن ادامه داد: پدیده خشکسالی به صورت وسیع در نوار پیرامونی کشور یعنی در صحاری آفریقا و صحرای عربستان در عراق وضع آلودگی را تشدید کرده و ریز‌گردهایی که از خارج از کشور وارد شده بر غرب کشور و تهران اثر گذاشته است. البته این عاملی است که نمی‌توان تاثیری در کاهش آن داشت. وی با طرح این پرسش که تاثیر ریزگردها و غباری که از صحاری شمال آفریقا و عربستان و عراق بلند می‌شود چقدر دست ما است، عنوان کرد: ما فقط می‌توانیم از طریق سرمایه‌گذاری در این کشورها به حل این مشکل کمک کنیم. تمدن ادامه داد: به موازات اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا اقداماتی مانند سبک کردن جمعیت تهران و انتقال شرکت‌ها و سازمان‌ها از تهران و مدیریت بحران انجام گرفته است.