معافیت دو برادری اجرا نمی‌شود

عکس: باشگاه خبرنگاران جوان

ستاد کل نیروهای مسلح معافیت دوبرادری را اجرا نمی‌کند. معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته در یک نشست خبری درباره قانون جدید سربازی و شروط معافیت‌ها توضیحاتی را ارائه کرد و از عدم اجرای معافیت دوبرادری و نیز حذف معافیت «تک‌فرزند ذکور با پدر بالای ‌٦٠ سال» خبر داد. مجلس اخیرا در مصوبه ای اختیار اجرای قانون معافیت دو برادری را به عهده ستاد کل نیروهای مسلح قرار داده بود. سردار کمالی هم اعلام کرد که نیروهای مسلح به دلیل کمبود نیرو نمی‌تواند این مصوبه را اجرا کند. بر اساس طرح معافیت دو برادری، یک برادر می‌توانست به دلیل انجام خدمت سربازی توسط دو برادر دیگر خود از معافیت برخوردار شود.

به گزارش ایسنا، معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح روز گذشته با اشاره به تصویب مجلس درباره معافیت دو برادری، گفت: این طرح بعد از اصلاحیه‌هایی که بر روی آن انجام شد، قرار شد منوط به موافقت ستاد کل نیروهای مسلح و درصورت وجود مشمولان مازاد باشد که در حال حاضر ستاد کل ضمن تشکر از مجلس و نمایندگان آن مصوبه را نمی‌تواند اجرا کند.

سردار کمالی افزود: طرح اصلاح موادی از قانون خدمت وظیفه عمومی در مهر ماه سال ۸۸ در ۸۴ ماده در اسلامی به تصویب رسید که پس از آن شورای نگهبان در دو نوبت در آبان و اسفند سال ۸۸ موضوع را بررسی و ایراداتی را به آن وارد کرد.

وی یکی از ایرادات وارد شده به این طرح را ورود به اختیارات فرمانده کل قوا اعلام کرد و گفت: شورای نگهبان اعلام کرد که در اجرای این طرح باید مجلس اجازه ایشان را اخذ کند.

وی یکی از مواردی که سبب ابهاماتی در مردم و نیروهای مسلح شده بود را طرح معافیت دوبرادری دانست و گفت: با توجه به تبلیغات گسترده‌ای که پیرامون این طرح صورت گرفت، برخی گمان کردند که طرح معافیت دوبرادری به صورت قانون درآمده و اجرا شده است، از همین رو زمان اعزام خود به سربازی را به تعویق انداختند.

اجرای معافیت سه برادری تا سال ۹۱

کمالی با بیان اینکه مجلس تصمیم‌گیری در مورد معافیت دوبرادری را با عدول از تصمیم قبلی خود بر عهده ستاد کل نیروهای مسلح قرار داده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر به موجب فرمان مقام معظم رهبری چنانچه سه برادر خدمت کرده باشند، برادر چهارم از خدمت سربازی معاف است و این قانون تا سال۹۱ ادامه خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، وی درباره طرح معافیت دو برادری اظهارکرد: در اصلاحیه این قانون مقرر شد چنانچه ستاد کل با مشمولان مازاد مواجه شد تعدادی از آنان را با قانون دو برادری معاف کند، اما از آنجایی که موالید ذکور تا ۱۰ سال آینده سیر نزولی دارد و رو به کاهش است، بنابراین مشمول مازاد نداریم و نمی‌توانیم این قانون را اجرا کنیم.

معاون انسانی ستادکل نیروهای مسلح با بیان اینکه تاکنون ۴۳۰ هزار نفر با استفاده از قانون سه برادری از خدمت سربازی معاف شده‌اند، اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که اگر قانون معافیت دو برادری اجرا شود در مرحله نخست ۵۰۰ هزار نفر و در سال‌های بعدی بین ۷۰ تا ۷۵ هزار نفر با استفاده از این قانون معاف شود. بنابراین همان‌طور که گفته شد نظر به اینکه نرخ موالید ذکور تا ۱۰ سال آینده رو به کاهش است، ستاد کل این مصوبه را نمی‌تواند اجرا کند، اما ممکن است در سال‌های آتی و در صورت برخورداری از مشمول مازاد بتوان این قانون را اجرا کرد.

حذف معافیت تک‌فرزند ذکور با پدر بالای ۶۰ سال

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به مواد دیگری از قانون جدید سربازی خاطرنشان کرد: در گذشته تک‌فرزند ذکور پدر بالای ۶۰ سال از خدمت سربازی معاف می‌شد، اما در قانون جدید این موضوع حذف شده و تنها کسانی که قادر به انجام امور خود نباشند و نیازمند به مراقبت تشخیص داده شوند، می‌توانند از این معافیت استفاده کنند.

تغییر شرایط معافیت فرزند ذکور مادر فاقد همسر

وی یکی دیگر از تغییرات انجام گرفته در قانون خدمت سربازی را تغییر در شرایط معافیت فرزند ذکور مادر فاقد همسر دانست و گفت: در گذشته برخی‌ها از این قانون سوء استفاده کرده و با انجام طلاق‌های صوری سعی می‌کردند از این موضوع به نفع خود سوء‌استفاده کنند، اما در قانون جدید این افراد در صورتی می‌توانند از این معافیت استفاده کنند که تا ۳۰ ماه از معافیت موقت استفاده کنند یا به عبارتی دیگر ۳۰ ماه از تاریخ طلاق گذشته باشد.

کمالی همچنین به قانون معافیت افرادی که با دختران معلول ازدواج می‌کنند اشاره کرد و گفت: در گذشته این افراد از سربازی معاف می‌شدند، اما ما متوجه شدیم که عده‌ای از این شرایط سوء استفاده می‌کنند؛ بنابراین در قانون جدید از این به بعد هر کسی که بعد از ازدواج همسرش معلول شود در شمول این قانون قرار می‌گیرد.

نقل و انتقال اسناد رسمی بدون پایان خدمت

وی با اشاره به ماده ۱۰ قانون خدمت وظیفه عمومی خاطرنشان کرد: در این ماده مجلس بند «و» را حذف کرده و بنابراین با اجرای این قانون انجام امور ثبت اسناد رسمی نیازی به تعیین تکلیف سربازی ندارد؛ بنابراین افراد ذکور در دفاتر اسناد می‌تواند به جابه‌جایی و نقل انتقال اقدام کند. وی ادامه داد: در این اصلاحیه بانک‌ها موظف شده‌اند برای پرداخت وام به مشمولان از آنان تعیین تکلیف نظام وظیفه را بخواهند و کسانی که وضعیت خدمت سربازی خود را مشخص نکرده‌اند نمی‌توانند از این بانک‌ها وام دریافت کنند.

سن تحصیل از ۲۴ به ۲۰ سال کاهش یافت

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مدت تحصیل دانشجویان در مراکز آموزشی با بیان اینکه دانشجویان باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که دچار غیبت نشوند به مدت تحصیل دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: در گذشته دانش‌آموزان می‌توانستند تا پایان ۲۴ سالگی در مقاطع تحصیلی درس بخوانند، اما در طرح اصلاح مواد قانون این مدت به ۲۰ سال کاهش پیدا کرده و دانش‌آموزان ‌باید در این مدت درس خود را تمام کنند در غیر این صورت دچار غیبت می‌شوند.

اعمال قوانین جدید برای غایب‌ها

معاون انسانی ستاد کل نیروهای مسلح از اعمال قوانین جدید درباره بحث غیبت‌ها خبر داد و گفت: در گذشته در صورت وجود غیبت با هر مدتی، سه ماه اضافه خدمت و در صورت دستگیری شش ماه بوده است، اما در قانون جدید در صورتی که مشمولان تا سه ماه غیبت و در صورت داشتن سه ماه تا یک سال غیبت شش ماه اضافه خدمت به آنان تعلق می‌گیرد. وی با اشاره به آن دسته از مشمولانی که یک سال و بالاتر از آن غیبت دارند، خاطرنشان کرد: در مورد این دسته از افراد علاوه بر شش ماه اضافه خدمت تعلق می‌گیرد، فراری محسوب می‌شوند و در صورت دستگیری به محاکم قضایی معرفی شده و مجازات‌های دیگری نیز برایشان در نظر گرفته می‌شود. کمالی از مشمولان غایب خواست تا زمانی که قانون جدید ابلاغ نشده است خودشان را به مراکز وظیفه عمومی معرفی کنند.

وی همچنین درباره به کارگیری مشمولان غایب در شرکت‌ها، کارگاه‌ها، مغازه‌ها و همین‌طور پذیرش آنان در مراکز آموزشی نظیر کلاس‌های زبان و غیره خاطرنشان کرد: در این زمینه نیروی انتظامی، وزارت کار و بازرگانی موظف شده‌اند کلیه مراکز خصوصی را کنترل کنند و در صورت روبه‌رو شدن با کسانی که سربازان غایب را در این مراکز به کار گرفته یا برای آموزش ثبت‌نام کرده‌اند برای بار اول معادل هزینه یک سرباز؛ یعنی ۹۵۰ هزار تومان و برای بار دوم و بیشتر از آن معادل هزینه سه سرباز جریمه کنند.