تجمع مردمی مقابل باغ قلهک

عکس: خبرگزاری مهر

دنیای اقتصاد- باغ قلهک که این روزها به صحنه زیست محیطی مناقشه ایران و بریتانیا تبدیل شده، روز گذشته شاهد تجمعی مردمی بود که با شعارهای «مرگ بر انگلیس» خواستار خروج اتباع بریتانیا ازاین باغ شده و آن را متعلق به ایران دانستند. آنها همچنین اعتراض خود را نسبت به قطع درختان این باغ نشان داده و اعلام کردند که پیگیر شکایت شهرداری از سفارت انگلیس خواهند بود. موضوع باغ قلهک ۹ روز قبل و با اعلام جرم محمدباقر قالیباف علیه سفارت انگلیس بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و روز گذشته هم مستمسکی شد تا عده‌ای از مردم جلوی این باغ تجمع اعتراضی تشکیل دهند. شهردار تهران هفته گذشته از مدیران شهری خواست که از سفارت انگلیس به دلیل قطع ۳۱۰ اصله درخت باغ قلهک شکایت کنند. پس از آن، این شکایت صورت گرفت و پرونده به قوه قضائیه ارسال شد. مسوولان شهری معتقدند که این موضوع سیاسی نیست و سفارت انگلیس مرتکب جرم شده و باید قوه‌قضائیه به سرعت کار را پیگیری کند.

سفارت انگلیس اگرچه با صدور بیانیه‌ای متذکر شد که حدود سه سال پیش، منبع آب باغ قلهک به دلیل توسعه متروی تهران قطع شده و این قطع آب به نحوی جدی سلامت درختان این مجموعه را تحت تاثیر قرار داده است. به ادعای این بیانیه «متاسفانه به همین دلیل ٣١ اصله درخت خشک شده یا تا حدی ضعیف شدند که توفان موجب افتادن آنها شد.»

دیروز، اما معترضین اعلام کردند که ملت ایران به عنوان شاکی این شکایت را پیگیری خواهد کرد. پس از طرح شکایت قالیباف، موضوع آتش سوزی در باغ هم این اختلاف تملک باغ بین ایران و بریتانیا را پیچیده‌تر کرد. در پی آتش سوزی که اخیرا در باغ رخ داد، سفارت اجازه ورود به باغ برای خاموش کردن حریق را به ایستگاه‌های آتش نشانی نداد. موضوعی که مهدی چمران گفته وزارت امور خارجه آن را پیگیری می‌کند.

اما داستان باغ قلهک چیست؟ مناقشه باغ قلهک نام یک اختلاف تملکی میان ایران و انگلستان بر سر باغی در محله قلهک شمیران تهران است. به گزارش خبرگزاری فارس، باغ قلهک در خیابان شریعتی تهران واقع شده و ۲۰ هکتار وسعت دارد و در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار، در قرن نوزدهم، وی این باغ را برای اقامت سفیر انگلیس به صورت قرارداد موقت به او داد.

با فوت طرفین آن قرارداد، به نظر می‌رسید عقد باطل شده، اما انگلستان در زمان رضاشاه اقدام به تهیه سندی کرد که صحت آن طی بررسی‌های حقوقی مورد خدشه قرار گرفته است. هم اکنون بخشی از این باغ در اختیار دفتر شورای فرهنگی انگلیس (بریتیش کانسیل) است و بخش دیگر این باغ نیز اقامتگاه کارکنان سفارت بریتانیا در تهران است.

در بهمن ماه ۸۵، با اقدام سردار باقرزاده رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس هفتم اسناد و مدارک ارائه شده از سوی مسوولان پیگیری پرونده را مورد بررسی قرار داده و بااتفاق بر آنها صحه گذاشته و تاکید کردند سند عادی مورد ادعای انگلیس برای تملک باغ مذکور مخدوش است. تشکیل «کمیته آزادسازی باغ قلهک» نیز از جمله فعالیت‌های ایران برای بازپس گیری این باغ بوده است.

اقدام اخیر شهرداری تهران، اما بار دیگر پرونده باغ قلهک را به جریان انداخته و عده‌ای ازمردم را هم به جلوی باغ قلهک کشانده است. البته تعدادی از دانشجویان بسیجی یک بار دیگر یعنی در دی ماه ۸۷ که همزمان با حمله رژیم صهیونیستی به مردم غزه بود، جمعی از دانشجویان مقابل باغ قلهک سفارت انگلستان در تهران تجمع کرده و عده‌ای وارد این باغ شدند و ضمن آتش زدن پرچم‌های آمریکا و انگلستان، پرچم فلسطین را در باغ انگلیسی‌ها به اهتزاز درآوردند. روز گذشته نیز معترضان با دادن شعارهایی مانند «روباه پیر حیا کن باغ قلهک را رها کن»، «سفارت انگلیس نماینده ابلیس»، «مرگ بر انگلیس»، «مرگ بر اسرائیل»، «وای اگر خامنه‌ای حکم جهادم دهد» اعتراض خود را نسبت به حضور اتباع انگلیس در باغ قلهک نشان دادند.

به گزارش ایسنا، همچنین در این تجمع، نماینده تشکل‌های دانشجویی گفت که امروز اینجا جمع شدیم و به آنها می‌گوییم که اگر شما حافظ حقوق بشر، حقوق زنان و محیط زیست هستید پس چرا این کارها را انجام داده‌اید. ما کوتاه نخواهیم آمد اگر شهردار تهران در این مورد شکایت کرده ما نیز به عنوان ملت ایران شاکی هستیم که در این هنگام تجمع‌کنندگان شعار «مرگ بر انگلیس» را سر دادند. در پایان این تجمع قطعنامه‌ای توسط یکی از تجمع‌کنندگان خوانده شد.

بررسی آتش‌سوزی توسط وزارت امور خارجه

در همین حال، رییس شورای عالی استان‌ها هم با اشاره به آتش سوزی اخیر در باغ قلهک با تاکید بر اینکه آتش سوزی باغ قلهک توسط وزارت امور خارجه بررسی می‌شود، گفت: موضوع آتش سوزی باغ قلهک در حال بررسی است و سفارت انگلیس مجبور به رعایت قوانین ایران است.

مهدی چمران در گفت وگو با پانا در خصوص نبود مجوز برای ورود آتش‌نشانان در زمان حریق این باغ، گفت: سفارت، بخشی از زمین انگلستان است و می‌تواند اجازه ورود به آتش‌نشانان را ندهند، اگرچه این کشور مجبور است قوانین کشور ما را رعایت کند. وی همچنین گفت: خوشبختانه شهروندان ما از وقوع حریق و آتش سوزی این باغ فیلمبرداری و عکاسی می‌کنند و سند و مدرک را برای ما تهیه می‌کنند تا در زمان مورد نیاز در اختیار ما قرار دهند.