دنیای اقتصاد- انتشار تازه‌ترین گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران که با پیوستی جنجالی همراه شده است، واکنش مقامات ارشد ایران از جمله رییس‌جمهور و نماینده ایران در آژانس را برانگیخت. محمود احمدی‌نژاد که در شهرکرد سخنرانی می‌کرد، از اینکه «حیثیت آژانس انرژی اتمی، خرج دولت آمریکا شده است»، انتقاد کرد و گفت: «بدانید این ملت از راهی که در پیش گرفته است، سر سوزنی عقب نمی‌نشیند.» علی‌اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس هم گزارش یوکیا آمانو را «سیاسی، غیرحرفه‌ای و تکراری» دانست. او همچنین اتهامات مطرح شده در گزارش جدید آژانس را رد کرد و گزارش یادشده را مغرضانه خواند. همزمان، وزارت خارجه روسیه در انتقاد از این گزارش بیانیه‌ای صادر کرد و در منطق به کار گرفته شده در این گزارش ابراز تردید کرده و آن را «منبعی تنش‌زا» دانست؛ منبعی «خطرناک» که ممکن است مورد «سوءاستفاده» قرار گیرد. با این حال، وزیر خارجه فرانسه تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل و اعمال «تحریم‌های بی‌سابقه» علیه تهران را خواستار شد. گزارش تازه یوکیا آمانو ادعا کرده است «ایران فعالیت‌هایی را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاری هسته‌ای انجام داده است.»

یوکیا آمانو گزارش فصلی خود درباره ایران را به همراه «ضمیمه جنجالی» منتشر کرد
واکنش ایران به گزارش آژانس اتمی
احمدی‌نژاد: سر سوزنی عقب‌نشینی نمی‌کنیم
سلطانیه: گزارش آمانو سیاسی، غیرحرفه‌ای و تکراری است
دنیای‌اقتصاد- تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران به همراه ضمیمه‌ای ۱۲ صفحه‌ای درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان شامگاه سه‌شنبه در وین میان ۳۵ عضو شورای حکام این آژانس توزیع شد. گزارشی که مدعی است، «ایران فعالیت‌هایی را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاری هسته‌ای انجام داده است. این فعالیت‌ها پیش از پایان سال ۲۰۰۳، تحت یک برنامه تنظیم شده، انجام شده و برخی از این فعالیت‌ها ممکن است همچنان ادامه داشته باشند». در نخستین واکنش، علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس اتمی در وین، یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس را همدست آمریکا خواند و گزارش تازه وی را سیاسی، تکراری و غیرحرفه‌ای دانست. محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور نیز دیروز با انتقاد از گزارش آژانس، خطاب به کشورهای غربی گفت: بدانید این ملت از راهی که در پیش گرفته است، سر سوزنی عقب نمی‌نشیند.
ادعای «نگرانی جدی از ابعاد نظامی احتمالی»
آنچنان که پیش‌بینی می‌شد، محتوای مطالعات ادعایی سال ۲۰۰۷ دوباره در گزارش تازه آژانس علیه ایران تکرار شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، در گزارش جدید آمانو آمده است: در حالی که آژانس به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در تاسیسات هسته‌ای و در مکان‌هایی خارج از این تاسیسات که این مواد به طور معمول در آنجا استفاده می‌شوند ادامه می‌دهد، از آنجا که ایران همکاری لازم را به عمل نمی‌آورد و از جمله پروتکل الحاقی را اجرا نمی‌کند آژانس قادر نیست اطمینان موثق درباره فقدان مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران را فراهم و جمع‌بندی کند که مواد هسـته‌ای در ایران برای مقاصد صلح‌آمیز است. این گزارش افزوده است: آژانس در رابطه با ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران، نگرانی‌های جدی دارد. بعد از ارزیابی دقیق و موشکافانه اطلاعات وسیعی که در اختیارش است، آژانس دریافت که این اطلاعات، در مجموع معتبر هستند. این اطلاعات حاکی از آن است که ایران فعالیت‌هایی را در ارتباط با توسعه ادوات انفجاری هسته‌ای انجام داده است. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد که پیش از پایان سال ۲۰۰۳، این فعالیت‌ها تحت یک برنامه تنظیم شده، انجام گشته و برخی از این فعالیت‌ها ممکن است همچنان ادامه داشته باشند. در این گزارش از ایران خواسته شده است: «به منظور فراهم کردن توضیحات روشنگرانه نسبت به ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای‌اش که در ضمیمه گزارش مورد شناسایی قرار گرفتند، بدون تعلل و به طور محتوایی وارد گفت‌وگو و همکاری با آژانس شود.»
بر اساس این گزارش، «آژانس مشغول کار با ایران به منظور حل و فصل ناهمخوانی موجود در راستی‌آزمایی موجودی فیزیکی آزمایشگاه تحقیقاتی چند منظوره جابر بن حیان» است.
گزارش فصلی آژانس اتمی همچنین حاکی است: «به منظور ایجاد اعتماد بین‌المللی به ماهیت صرفا صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران، مدیرکل از ایران می‌خواهد، همان‌گونه که در قطعنامه‌های الزام‌آور شورای حکام و شورای امنیت خواسته شده، در جهت اجرای کامل موافقتنامه پادمان و سایر تعهداتش از جمله: اجرای مفاد پروتکل الحاقی، اجرای کد اصلاحی ۱/۳ ترتیبات فرعی موافقتنامه پادمان‌هایش، تعلیق فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی، تعلیق فعالیت‌های مرتبط با آب سنگین، گام بردارد و همانطور که در فوق اشاره شد، به نگرانی‌های جدی آژانس درمورد ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای‌اش بپردازد. مدیرکل به گزارش‌دهی به طور مقتضی ادامه خواهد داد.»
احمدی‌نژاد: سر سوزنی عقب‌نشینی نمی‌کنیم
رییس‌جمهور اما در واکنش به گزارش منتشر شده از فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای تهران تصریح کرد که دشمنان ایران بدانند طعم پیروزی را نخواهند چشید.
به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد که در جریان دور چهارم سفرهای استانی در جمع مردم شهرکرد سخن می‌گفت، با انتقاد از رفتار برخی کشورهای قدرتمند در قبال ایران گفت: خودشان مسلح به بمب‌های اتمی هستند و با پررویی می‌گویند ایران می‌خواهد بمب اتم بسازد، این مردم اگر بخواهند بمب بسازند، از شما نمی‌ترسند و شما را آدم حساب نمی‌کنند، این مردم نیاز به بمب ندارند و راه زدن شما را خوب بلدند و طوری شما را می‌زنند که صدایش درنیاید. ملت ایران با فرهنگ و منطق و اخلاق و عدالتخواهی دمار از روزگار شما درمی‌آورد. وی تصریح کرد: من به اینها نصیحت می‌کنم که این همه علیه ملت ما اقدام کردید و جز بدبختی و رسوایی چیزی به دست نیاوردید. من به شما نصیحت می‌کنم که از این راه برگردید، چرا حیثیت آژانس انرژی اتمی را خرج دولت آمریکا می‌کنید؟ دوست ملت ما باشید و بدانید که تاریخ نشان داده است که هیچ یک از دشمنان ملت ایران طعم افتخار و پیروزی را نچشیده است. وی تصریح کرد: بدانید این ملت از راهی که در پیش گرفته است، سر سوزنی عقب نمی‌نشیند.
سلطانیه: آمانو همدست آمریکا است
علی‌اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس اتمی نیز اتهامات مطرح شده در گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را رد کرد و این گزارش را مغرضانه خواند.
سلطانیه سه‌شنبه بلافاصله پس از انتشار گزارش آژانس در جمع خبرنگاران در وین حاضر شد و گفت: یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس پس از سفر اخیرش به واشنگتن در انتشار این گزارش با آمریکا همدست شده است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، سلطانیه گفت: این گزارش منصفانه نیست، تعادل ندارد، غیرحرفه‌ای است و با انگیزه سیاسی و تحت فشار سیاسی آمریکا آماده شده است.
نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با رد اتهامات تلویحی این گزارش، درباره وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرد: در هشت سال گذشته بیش از چهار هزار بازرسی اجباری و بیش از یکصد بازرسی ناگهانی انجام گرفته است که در جریان آنها حتی یک گرم اورانیوم که برای مقاصد نظامی انحراف داده شده باشد یافت نکردند، بنابراین هیچ مدرک موثقی وجود ندارد.
سلطانیه در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: همه فعالیت‌های هسته‌ای ایران منحصرا برای مقاصد صلح‌آمیز است و تهران همچنان مانند گذشته به همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه خواهد داد.
تخلف آشکار از اساسنامه آژانس
سلطانیه همچنین در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ضمیمه‌ای که به گزارش آژانس الحاق شده است، گفت: برای انتشار مواردی مثل آنچه در ضمیمه گزارش مدیرکل آمده است، باید قبلا با کشور مورد نظر مورد بحث قرار گیرد اما مدیرکل آژانس بدون رعایت این روند اقدام به انتشار این ادعاهای بی‌اساس کرده است. نماینده دائم ایران در آژانس گفت: مطلب جدیدی درباره ادعای ابعاد احتمالی نظامی در این گزارش نیست و صرفا مطالب تکراری گذشته که عمدتا ذیل مطالعات ادعایی مطرح می‌شده در این گزارش آمده است.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران پیش از این در ۱۱۷ صفحه با ارائه پاسخ‌های دقیق ثابت کرده است که اسناد این ادعاها بی‌اساس و جعلی است. آژانس در سال ۲۰۰۷ به دلیل ممانعت آمریکا در ارائه اصل اسناد به ایران، به این اقدام آمریکا اعتراض کرد. آژانس ارائه نشدن اصل اسناد به ایران را موجب خدشه‌دار شدن وظیفه و اعتبار آژانس عنوان کرد. همچنین آژانس اصالت نداشتن این اسناد را اعلام کرده بود، این در حالی است که یوکیا آمانو، این مسائل مهم را از دیدگاه آژانس به کلی نادیده گرفته است. سلطانیه گفت: آمانو با تکرار ادعاهای قبلی، فضای سازنده ایجاد شده به ویژه در چند ماه گذشته میان ایران و آژانس را خدشه‌دار کرد.
رویکرد آمانو بدعتی خطرناک است
وی اظهار کرد: یک هفته قبل از انتشار گزارش مدیرکل آژانس برخلاف اساسنامه آژانس، نسخه‌ای از ضمیمه پیوست شده به گزارش را در اختیار پنج عضو دائم شورای امنیت قرار داده است که این اقدام تخلفی آشکار از روح اساسنامه آژانس است که همه اعضا را برابر می‌داند و در واقع هیچ امتیاز خاصی برای گروهی از کشورها قائل نیست. وی این اقدام مدیرکل آژانس را بدعتی خطرناک دانست و گفت: بدون شک اکثریت کشورهای عضو آژانس نسبت به این اقدام به شدت اعتراض کرده و چالش جدی را رو به روی مدیرکل قرار خواهد داد.
سلطانیه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسوول به طور مستمر به فعالیت‌های صلح آمیز خود ادامه می‌دهد و قطعا همان طور که بی اساس بودن ادعاهای بی شمار قبلی ثابت شد، این بار هم ره به جایی نخواهند برد.
عباسی به آمانو نامه نوشته است
وی همچنین از نامه فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در هفته گذشته به یوکیا آمانو مدیر کل آژانس خبر داد و گفت: ایران در این نامه بار دیگر آمادگی خود را برای انجام مباحث کارشناسی در رفع ابهامات اعلام کرده است، اما اقدام مدیرکل در انتشار ضمیمه نشان می‌دهد برخی کشورها با فشار سیاسی، مانع انجام فعالیت و وظیفه حرفه‌ای آژانس می‌شوند.

بخش‌های مهم ضمیمه جنجالی گزارش آژانس
خبرگزاری فارس دیروز متن کامل ضمیمه ۱۲ صفحه‌ای گزارش جدید آژانس اتمی را منتشر کرد. این گزارش در سه بخش «مرور تاریخی»، «اعتبار اطلاعات» و «شاخص‌های توسعه مواد منفجره هسته‌ای» تنظیم شده است. در قسمتی از بخش نخست این گزارش به مطالعات ادعایی و همچنین پاسخ ۱۱۷ صفحه‌ای ایران به این ادعاها اشاره شده است. در بند دهم این بخش نیز آمده است: «بین ۲۰۰۷ و ۲۰۱۰ ایران به پنهان نمودن فعالیت‌های هسته‌ای با اطلاع ندادن به موقع به آژانس در خصوص تصمیم به ایجاد یا تصویب ساخت یک نیروگاه هسته‌ای جدید در دارخوین و سومین تاسیسات غنی‌سازی نزدیک قم (کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو) ادامه داد.»
این ضمیمه در بخش «اعتبار اطلاعات» نیز افزوده است: «علاوه بر اسناد مطالعات ادعایی، آژانس اطلاعاتی را از بیش از ده عضو دیگر دریافت کرده است. این شامل اطلاعات تدارکاتی، اطلاعات در خصوص مسافرت بین‌المللی توسط افرادی که گفته شده درگیر فعالیت‌های ادعایی بوده‌اند، سوابق مالی، اسناد منعکس کننده ترتیبات سلامت و ایمنی و اسناد دیگری که نشان‌دهنده فنون ساخت برای ترکیبات انفجاری با قدرت بالا می‌باشد، بوده است. اطلاعات مزبور اطلاعات منعکس شده در اسناد مطالعات ادعایی را تقویت می‌کند و به فعالیت‌هایی ارتباط دارد که اساسا فراتر از آنهایی است که در آن اسناد مشخص شده است.» بر اساس این ضمیمه، «آژانس در نتیجه تلاش‌های خود از جمله نشریات و مقالات به دست آمده از طریق تحقیقات منابع آزاد، تصویرهای ماهواره‌ای، نتایج فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس و اطلاعاتی که ایران در قالب این فعالیت‌های راستی آزمایی فراهم کرده است به اطلاعاتی دست یافته است. از همه مهم‌تر اینکه آژانس مذاکرات مستقیمی با تعدادی از افرادی که در فعالیت‌های مربوطه ایران دخیل بودند داشته است از جمله برای مثال مصاحبه با یکی از شخصیت‌های برجسته در شبکه عرضه پنهان هسته‌ای.»
آژانس در بخش سوم ضمیمه گزارش فصلی خود با عنوان «شاخص‌های توسعه مواد منفجره هسته‌ای» آورده است: «بر اساس شاخص‌هایی که آژانس در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران مشاهده کرده است کار آژانس بر تحلیلی متمرکز بوده که با توسعه وسیله‌ای برای انفجار اورانیوم با غنای بالا از درون مرتبط بوده است.» در بند ۲۰ و ۲۱ این ضمیمه آمده است: «طبق اطلاعات به‌دست آمده از سوی کشورهای عضو در اواخر دهه ۱۹۹۰ یا اوایل دهه ۲۰۰۰ فعالیت‌های مرکز تحقیقات فیزیک تحت «برنامه آماد» (AMAD Plan) یکپارچه شدند. محسن فخری‌زاده (مهابادی) افسر اجرایی برنامه آماد بود که امور اجرایی آن توسط «دفتر ارکیده» انجام می‌شد. به نظر می‌رسد اکثر فعالیت‌هایی که تحت برنامه آماد اجرا می‌شدند در طول سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ رخ داده‌اند. اکثر جزئیات فعالیت‌هایی که گفته می‌شود تحت برنامه آماد اجرا گردیده‌اند از اسناد مطالعات ادعایی گرفته شده‌اند و به مطالعاتی اشاره دارند که در سه زمینه فنی اجرا شده‌اند: پروژه نمک سبز، مواد منفجره با قدرت بالا (از جمله توسعه چاشنی‌های انفجاری سیمی) و باز مهندسی اتاقک خرج موشک شهاب ۳ که با قابلیت بازگشت است.» در بند ۲۵ و ۲۶ این ضمیمه ادعا شده است: «تلاش‌های ایران طبق برنامه آماد برای خرید کالاها و خدمات طبق ادعا ظاهرا تعدادی از شرکت‌های خصوصی را که قادر به پوشش‌دهی به اهداف واقعی خریدها هستند دخیل نموده است. آژانس از سوی تعدادی از کشورهای عضو مطلع شده است که برای مثال شرکت کیمیا معدن یک شرکت پوششی برای عملیات مهندسی شیمی تحت برنامه آماد بوده است در حالی که برای خریدهای سازمان انرژی اتمی ایران (AEOI) نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. علاوه بر آن در سراسر این مدت مواردی از انجام خریدها و تلاش‌هایی برای انجام خریدها از سوی افرادی که با برنامه آماد در زمینه تجهیزات، مواد و خدماتی که گرچه کاربرد غیرنظامی داشتند برای توسعه وسیله‌های انفجاری هسته‌ای هم مفید بودند از سوی خود آژانس آشکار شده یا برای آن شناخته شده است. از جمله این تجهیزات، مواد و خدمات عبارتند از: سوئیچ‌های الکترونیکی پرسرعت و دهانه‌های جرقه (که برای ماشه کشی و چاشنی‌های آتشی قابل استفاده است)، دوربین‌های پرسرعت (که در شناسایی‌های آزمایشی مفید است)، منابع نوترونی (که برای کالیبره کردن تجهیزات اندازه‌گیری نوترون‌ها قابل استفاده است)، آشکارسازهای تشعشعات و تجهیزات اندازه گیری (که در یک محیط تولید مواد هسته‌ای مفید است) و دوره‌های آموزشی درباره موضوعات مرتبط با توسعه مواد منفجره هسته‌ای (از قبیل محاسبات برش نوترونی و تعاملات هیدرودینامیک‌های امواج ضربتی).» بند ۳۵ و ۳۶ ضمیمه نیز حاکی است: «در گفت‌وگویی در سال ۲۰۰۷ با یکی از اعضای شبکه مخفی توزیع فرآورده هسته‌ای، به آژانس گفته شد که اطلاعات طراحی انفجار هسته‌ای در اختیار ایران قرار داده شده است. از اطلاعات ارائه شده به آژانس در جریان آن گفت‌وگو، آژانس از امکان کسب اطلاعات طراحی پیشرفته‌تر نسبت به آنچه درسال ۲۰۰۴ شناسایی شده و توسط شبکه مخفی توزیع هسته‌ای به لیبی داده شده بود، توسط ایران، نگران شد.» در بند ۴۴ این ضمیمه نیز آمده است: «آژانس نشانه‌های قوی دارد که توسعه سیستم آغازگر مواد منفجره توسط ایران و توسعه آرایش تشخیص سرعت بالای استفاده شده برای نظارت آزمایش‌های مربوطه توسط یک کارشناس خارجی انجام شده که نه تنها دارای این دانش در این زمینه بوده بلکه بیشتر کار خود را در این زمینه در برنامه سلاح هسته‌ای کشور خودش انجام داده است.» بند ۴۹ ضمیمه گزارش جدید آژانس نیز حاکی است: «دیگر اطلاعات ارائه شده توسط اعضا به آژانس نشان می‌دهد که ایران یک محفظه پوششی برای انفجارات بزرگ برای آزمایش‌های هیدرودینامیکی ساخته است. محفظه انفجاری یا اتاقک گفته شده در سال ۲۰۰۰ در پارچین قرار گرفته است. یک ساختمان در آن زمان اطراف یک قسمت استوانه‌ای در مجتمع نظامی پارچین ساخته شده است. یک خاکریز بزرگ بین ساختمان شامل سیلندر و ساختمان همسایه آن ساخته شده که احتمال استفاده از آن برای انفجارات بزرگ در اتاقک را نشان می‌دهد. آژانس تصاویر ماهواره‌ای تجاری به دست آورده که مطابق با این اطلاعات می‌باشد. از شواهد مستقل شامل نوشته‌ای از یک کارشناس خارجی در رابطه با بند ۴۴ ، آژانس قادر بوده که زمان ساخت این استوانه و بعضی از ماهیت‌های طراحی آن ( مانند ابعاد) را تایید کند. آن طراحی برای انفجارات بالاتر از ۷۰ کیلوگرم از مواد منفجره که برای انجام نوعی از آزمایش‌ها شرح داده شده در بند ۴۳ بالا مناسب می‌باشد.» در بند ۵۰ این ضمیمه نیز آمده است:«به عنوان یک نتیجه از اطلاعاتی که آژانس از کشورهای عضو در اوایل سال ۲۰۰۰ به دست آورده ادعا می‌شود که ایران در حال انجام آزمایش‌های انفجاری بالا بوده است، احتمالا در رابطه با مواد هسته‌ای در مجتمع نظامی پارچین، آژانس از طرف ایران مجاز شد تا این سایت را ۲ بار در سال ۲۰۰۵ بازدید نماید. از تصاویر ماهواره‌ای در دسترس در آن زمان آژانس تعدادی از مناطق مورد نظر را شناسایی کرد که هیچ کدام از آنها شامل محل کنونی که احتمال می‌رود شامل ساخت خانه هایی برای اتاقک انفجارهای ذکر شده در بالا باشد، نمی‌شد. بنابراین، بازدیدهای آژانس هیچ چیز ملموسی را کشف نکرد.»

واکنش روسیه، چین، فرانسه، آمریکا و اتحادیه اروپا به گزارش آمانو
هشدار جدی مسکو درباره عواقب گزارش آژانس
پاریس خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت و اتخاذ «تحریم‌های بی‌سابقه» علیه ایران شد
دنیای‌اقتصاد- روسیه، چین، فرانسه و آمریکا به همراه اتحادیه اروپا نخستین کشورهایی هستند که نسبت به محتوای انتشار یافته از تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای تهران واکنش نشان داده‌اند. روسیه و چین در قامت حامی ایران و روندهای دیپلماتیک، فرانسه و آمریکا هم در نقطه مقابل. روسیه در واکنشی شدید، نسبت به منطق به‌کار گرفته شده در این گزارش ابراز تردید کرده و آن را «منبعی تنش‌زا» دانسته است. منبعی «خطرناک» که ممکن است مورد «سوءاستفاده» قرار گیرد. چین اما در موضعی نرم‌تر از روسیه، خواستار حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران شده است. در سوی دیگر فرانسه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل و تصویب «تحریم‌های بی‌سابقه» علیه ایران شده است. آمریکا نیز گفته است که گزارش آژانس را بررسی خواهد کرد. این درحالی است که آمریکا پیش از انتشار این گزارش گفته بود که این گزارش، نگرانی‌های واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای تهران را بازتاب می‌دهد. اتحادیه اروپا نیز به شدت از گزارش آژانس علیه ایران حمایت کرده است.
روسیه: تردیدهای جدی داریم
وزارت خارجه روسیه با انتقاد شدید از انتشار گزارش جدید آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران تصریح کرده است که انتشار این گزارش امیدها برای گفت‌وگو با تهران را تحلیل می‌برد.
به گزارش ایسنا، وزارت خارجه روسیه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: ما تردیدهایی جدی درباره توجیه گام‌هایی که برای افشای محتوای این گزارش برای افکار عمومی برداشته شده است، داریم. در درجه اول به این دلیل که دقیقا در حال حاضر شانس‌هایی برای احیای گفت‌وگو میان میانجیگران بین‌المللی «۱+۵» و تهران ظاهر شده است. روسیه در این بیانیه با اشاره به اینکه «برای بررسی این گزارش و تعیین اینکه آیا این گزارش حاوی شواهد جدیدی از عنصر نظامی در برنامه هسته‌ای ایران است یا خیر به زمان نیاز است»، افزوده است که در حال حاضر درباره آن اظهار نظر نمی‌کند.
در این بیانیه همچنین درباره این ادعای گزارش که می‌گوید ایران از یک دانشمند روس برای غلبه بر موانعی که در مسیر ساخت سلاح هسته‌ای با آن روبه‌رو است کمک دریافت کرده است، آمده است: روسیه از مدت‌ها قبل «تمامی توضیحات لازم» درباره این مساله را در اختیار آژانس قرار داده است و این گزارش حاوی هیچ چیز جدید نیست.
همچنین براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، روسیه در این بیانیه تاکید کرده است: «مسکو از این گزارش که به منبعی برای افزودن بر تنش‌ها درباره مشکلات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران تبدیل شده است، به شدت دلسرد و سردرگم شده است.» در این بیانیه تاکید شده است که روسیه درباره منطق انتشار این گزارش تردید دارد. وزارت خارجه روسیه در اشاره‌ای احتمالی به آمریکا و رژیم صهیونیستی افزود: اکنون این خطر وجود دارد که این گزارش مورد استفاده آنهایی قرار گیرد که می‌خواهند ایران به بدترین شکل ممکن تصویر شود.
تاکید چین بر دیپلماسی
در همین حال چین خواستار حل صلح‌آمیز مساله هسته‌ای ایران شد.
به گزارش ایسنا، هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت که پکن هنوز در حال بررسی گزارش آژانس است، اما از ایران خواست «انعطاف‌پذیری» و «صداقت» خود را نشان دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، لی در یک کنفرانس خبری گفت: چین از به‌کارگیری ابزار صلح‌آمیز برای حل مساله هسته‌ای ایران حمایت می‌کند.
رسانه‌های چینی نیز به دنبال انتشار گزارش مغرضانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کردند که مناقشه ایران و غرب به خاطر برنامه هسته‌ای تهران در حال رسیدن به «مرحله داغ» است.
دلیل نگرانی چینی‌ها
خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر گزارش داد که این رویکرد که در یکی از روزنامه‌های دولتی چین منتشر شد نشان دهنده ترس و نگرانی سیاستمداران چینی است که وسط نیازشان به نفت ایران و نگرانی‌ها از اینکه آمریکا و متحدانش تحریم‌های شدیدتری را علیه ایران اعمال کنند و حتی دست به اقدام نظامی بزنند، گیر کرده‌اند.
روزنامه پیپلز دیلی که روزنامه اصلی حزب کمونیست حاکم چین است و سیاست‌های دولتی را انعکاس می‌دهد روز چهارشنبه در سرمقاله‌ای نوشت: کاملا مشخص است که مناقشات بین طرف‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران به مرحله داغ رسیده است و ممکن است کار به جاهای باریک بکشد.
در این روزنامه چینی با اشاره به لفاظی‌های اخیر مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران آمده است: اگر تهران با توجه به افزایش ادعاهای آمریکا به تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای‌اش از موضع خود عقب‌نشینی نکند «خطر جنگ افزایش خواهد یافت.»
این روزنامه نوشت: وضعیت امروز در حال توسعه و تحول است و این بی‌اطمینانی به این مفهوم است که برخی گزینه‌ها هنوز باقی مانده است اما اگر از یک دیدگاه بی‌طرفانه نگاه کنیم اینکه آمریکا از هیچ تلاشی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران استفاده نکند به نفع منافع استراتژیک آمریکا، اسرائیل و اتحادیه اروپا خواهد بود. خبرگزاری شینهوآ نیز در گزارشی نوشت که آژانس همچنان «مدرک موثق» ندارد و «هیچ‌گونه شاهد یا مدرک فیزیکی برای اثبات اینکه ایران در حال ساخت سلاح هسته‌ای است وجود ندارد». گزارش شینهوآ افزوده است: هنگام برخورد با برنامه هسته‌ای ایران اعتماد به شک و تردیدها بسیار خطرناک است و عواقب مخرب هرگونه اقدام نظامی مدت‌های طولانی به طول خواهد انجامید.
در همین رابطه، لی ‌هونگ ، مدیرکل سازمان کنترل تسلیحاتی و خلع سلاح چین که یک نهاد دولتی این کشور است، گفت: اگر این تحریم‌ها به منافع مهم چین آسیب برساند پکن مجبور می‌شود به طریقی واکنش نشان دهد. این امر مطمئنا روی روابط دو جانبه تاثیر می‌گذارد.
درخواست فرانسه برای «تحریم‌های بی‌سابقه»
فرانسه اما در ادامه سیاست‌های خصمانه‌اش علیه ایران، تشکیل نشست شورای امنیت سازمان ملل و اعمال «تحریم‌های بی‌سابقه» را خواستار شد. به گزارش ایسنا، آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه روز چهارشنبه در گفت‌وگو با رادیو فرانسه گفت: خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت هستیم. به گزارش خبرگزاری رویترز، ژوپه تاکید کرد که فشار بین‌المللی باید بالا بگیرد.
وزیر خارجه فرانسه ادعا کرد: اگر ایران حاضر نشود به درخواست‌های جامعه بین‌الملل عمل کند و از هر گونه همکاری جدی اجتناب کند ما آماده‌ایم به همراه سایر کشورهایی که تمایل دارند، تحریم‌های بی‌سابقه‌ای را اعمال کنیم.
ژوپه افزود : به تحریم‌های شدید علیه ایران نیاز است تا «نگذاریم ایران همچنان به منابعی که به این کشور اجازه می‌دهد فعالیت‌هایش را در نقض قوانین بین‌المللی دنبال کند دست یابد.»
وزیر دفاع فرانسه نیز مدعی شد که گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران مایه نگرانی است.
او تاکید کرد : لازم است چین و روسیه را که احتمالا با یک قطعنامه پنجم شورای امنیت علیه ایران مخالفت خواهند کرد، متقاعد کنند.
آمریکا: لزوما موافق گزارش آژانس نیستیم
در این میان، وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر فوری درباره گزارش یوکیا آمانو درباره برنامه هسته‌ای ایران که تحت فشارهای مضاعف واشنگتن تهیه شده است، خودداری کرده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران در دست بررسی وزارت خارجه این کشور قرار دارد و تا پایان مطالعات هیچ اظهار‌نظری درباره آن صورت نخواهد گرفت.
نولاند افزود: آمریکا همیشه با یافته‌های آژانس موافق نبوده است. همچنین بر اساس این گزارش مقامات آمریکایی گفتند که دولت اوباما در حال بررسی اعمال فشار بر ایران با تحریم‌های بیشتر در صورتی است که این کشور به پرسش‌های مطرح شده در گزارش آژانس پاسخ ندهد.
مقامات عالی رتبه آمریکایی می‌گویند که دولت اوباما با متحدینش درباره تصمیم‌گیری برای چگونگی اعمال فشار بر ایران به منظور آنکه نشان دهد برنامه‌اش دارای کاربردهای صلح‌آمیز است یا خیر مشورت خواهد کرد.
این مقامات به دلیل حساس بودن موضوعات مرتبط با سیاست خارجی از افشای نامشان خودداری کردند.
اروپا: نگرانی‌ها تشدید می‌شود
اتحادیه اروپا نیز در واکنش به گزارش آژانس اتمی مدعی شد که این گزارش نگرانی‌های موجود درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران را «به شدت تشدید» می‌کند.
به گزارش ایسنا، مایا کوجیانجیک، سخنگوی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد: گزارش آژانس «نگرانی‌های موجود درباره ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را به شدت تشدید می‌کند، زیرا این گزارش تاکید ویژه‌ای روی اطلاعاتی دارد که آژانس درباره وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران جمع‌آوری کرده است.» به گزارش خبرگزاری فرانسه، او مدعی شد که گزارش آژانس بر مبنای شواهد «منسجم و معتبر» قرار گرفته است.