آمریکا: گزارش آمانو بازتاب نگرانی‌های ما است

چین، روسیه، فرانسه و آلمان: مخالف اقدام نظامی علیه ایران هستیم

دنیای‌اقتصاد- در حالی که قرار است امروز تازه‌ترین گزارش فصلی یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر شود، سخنگوی کاخ سفید گفت که گزارش آمانو نگرانی‌های ما را درباره برنامه هسته‌ای ایران بازتاب می‌دهد و به همین دلیل واشنگتن فشار بر تهران را به منظور متوقف کردن فعالیت‌های تهدید‌آمیز افزایش خواهد داد. همزمان مقامات آلمان، چین، روسیه و فرانسه بر مخالفت خود با اقدام نظامی علیه ایران تاکید کردند. ضمن اینکه رژیم صهیونیستی از مواضع جنگ‌طلبانه پیشین خود عقب نشینی و اعلام کرد که تا کنون درباره حمله نظامی به ایران تصمیمی اتخاذ نشده است.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست ماه گذشته خود با اعضای شورای حکام اعلام کرد که منابع نگرانی خود در مورد احتمال نظامی بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به زودی در قالب گزارشی منتشر می‌کند. اعلام این تصمیم از سوی آمانو روسیه و چین را از سویی و آمریکا و متحدانش را از سوی دیگر به تکاپو واداشت. تا جایی که پکن و مسکو به عنوان دو متحد تجاری ایران از طریق یادداشتی دیپلماتیک برای آمانو از وی خواستند تا از انتشار این گزارش صرفنظر کند. اما در مقابل آمریکا و متحدانش آمانو را تشویق کردند هر چه سریعتر و جامع‌تر این گزارش را علنی کند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید اما در تازه‌ترین اظهارات خود به طور تلویحی به مستقل نبودن آژانس در گزارش‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اذعان کرده و گفته است که محتوای این گزارش، همان نگرانی‌های ما است.به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شینهوا، جی کارنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد که گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران بازتاب نگرانی آمریکا درباره این برنامه هسته‌ای است، اما تلاش‌ها برای حل این پرونده به شیوه‌ای دیپلماتیک ادامه دارد.

وی افزود: دولت اوباما جامعه بین‌الملل را در اقدامی بی‌سابقه برای اعمال فشار و منزوی کردن جمهوری اسلامی ایران تحریک کرده است.کارنی تاکید کرد: آمریکا گزینه نظامی را علیه ایران رد نمی‌کند، اما واشنگتن همچنان در پی حل برنامه هسته‌ای این کشور به شیوه‌ای دیپلماتیک است.ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز پیشتر گفته بود: امیدوارم که گزارش آتی آژانس بین‌المللی ایران باعث بدتر شدن جایگاه ایران در جامعه بین الملل شود.

عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از اقدام نظامی

با این حال ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی فرضیات درباره‌ اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را کم اهمیت دانست و گفت: تصمیمی برای عملیات نظامی اتخاذ نشده است. به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد که ایهود باراک در آستانه‌ انتشار گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران گفت: ما خواستار جنگ نیستیم. وی با رد فرضیات رسانه‌ای مبنی بر این که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی تصمیم به انتخاب گزینه نظامی در رابطه با ایران گرفته است، گفت: اسرائیل هنوز تصمیمی برای توسل به هیچ گونه عملیاتی اتخاذ نکرده است.

اعلام دوباره مخالفت فرانسه با حمله‌ به ایران

آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه برای دومین بار طی هفته جاری مخالفت پاریس را با هرگونه اقدام نظامی علیه ایران اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، ژوپه روز سه‌شنبه با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران، مدعی شد که فرانسه نسبت به آنچه آن را وجود ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای تهران می‌خواند، «بسیار نگران» است، اما با هرگونه حمله‌ای به ایران مخالف است، زیرا می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ژوپه تاکید کرد که اگر گزارش آژانس نشان دهد که ایران به دنبال توانایی‌های تسلیحاتی است، فرانسه با قاطعیت از تحریم‌های بیشتر سازمان ملل علیه تهران حمایت می‌کند، اما هرچه در توان دارد انجام می‌دهد تا جلوی یک اقدام نظامی را بگیرد. وی با بیان اینکه ما بسیار نگران این هستیم که ایران از خط مستقیم خارج شود، گفت: این کار به شدت منطقه را دچار ناآرامی خواهد کرد. موضع فرانسه قاطعانه است. اگر قرار باشد تحریم‌ها را تشدید کنیم برای این کار آماده‌ایم.

وزیر خارجه‌ فرانسه روز یکشنبه نیز هشدار داده بود که اقدام نظامی احتمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به وضعیتی «کاملا متزلزل‌کننده» در منطقه منجر شود.

آلمان: اقدام نظامی خطرناک است

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز درباره هرگونه اقدام نظامی احتمالی علیه ایران هشدار داد و آن را خطرناک خواند.

وستروله در گفت‌وگویی با روزنامه «هامبورگر آنبوبلات» اظهار کرد: من درباره‌ به جریان انداختن ایده گزینه‌های نظامی هشدار می‌دهم. وی در عین حال گفت: این‌ها مباحثی است که دولت ایران را به جای آن که ضعیف‌تر کند، قوی‌تر خواهد کرد. وستروله همچنین افزود: ایران حق استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد غیرنظامی را دارد، اما این (حق) وظیفه استثنا قائل شدن برای استفاده نظامی را نیز به همراه می‌آورد. وزیر خارجه آلمان بدون توجه به همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: اگر ایران همکاری نکند جامعه بین‌المللی با این مساله مانند یک مساله معمولی رفتار نخواهد کرد.

مخالفت چین با اقدام نظامی علیه تهران

هونگ لی، سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در آستانه انتشار گزارش آمانو گفت که کشورش قویا با استفاده از زور برای حل موضوع هسته‌ای ایران مخالف است.به گزارش ایرنا، هونگ لی روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در پکن تاکید کرد: همانطور که چین قبلا هم گفته است بهترین گزینه برای حل موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو و رایزنی است.

وی افزود: همه طرف‌های ذی‌ربط باید به دنبال راه‌حلی درازمدت، جامع و همه جانبه باشند که از طریق گفت‌وگو و رایزنی به‌دست آمده باشد و این بهترین راه برای پایان دادن به این مساله است.

وی در همین حال از ایران خواست که انعطاف‌پذیری بیشتری نشان دهد.

گزارش‌های رسانه‌ای در چین حاکی است که این کشور و روسیه همچنین نگرانی خود را از هر گونه اقدام نظامی علیه ایران به اطلاع غرب و آمریکا رسانده‌اند.

هشدار نسبت به فاجعه بزرگ در خاور نزدیک

در همین چارچوب، دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه دیروز مخالفت کشورش را با اقدام نظامی علیه ایران به صراحت اعلام کرد و گفت: سخن پردازی‌های نظامی‌گرانه در خاور نزدیک می‌تواند به وقوع فاجعه منجر شود.

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، رییس جمهور روسیه روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با کریستوفر وولف، رییس‌جمهور آلمان گفت: «بیانات ستیزه جویانه درباره این که اسرائیل یا هر کشور دیگر آماده توسل به زور علیه ایران یا هر کشور دیگر در خاور نزدیک هستند، فوق‌العاده خطرناک هستند».

رییس‌جمهور روسیه با تشریح شرایط خاور نزدیک افزود: اگر اکنون در این شرایط، موج نظامی‌گری بلند شده و کشوری تهدید شود، این کار باعث به بار آمدن پیامد‌های بسیار سنگین و حتی وقوع درگیری خواهد شد».

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه‌ روسیه نیز درباره اقدام نظامی احتمالی علیه ایران گفته بود: این اشتباهی بسیار جدی خواهد بود که پیامدهایی غیرقابل پیش‌بینی خواهد داشت.

لاوروف همچنین در سخنانش تاکید کرده بود که هیچ راه‌حل نظامی برای مشکل هسته‌ای ایران وجود ندارد، زیرا هیچ راه‌حل نظامی برای هیچ مشکلی در جهان مدرن وجود ندارد.