دنیای اقتصاد - ادعاهای اخیر برخی مقامات رژیم صهیونیستی درباره نزدیک شدن زمان اقدام نظامی علیه ایران با واکنش منفی روسیه و فرانسه مواجه شد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این رابطه گفت: «اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران اشتباهی بزرگ با پیامدهای غیرقابل تصور خواهد بود.» آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه نیز هشدار داد که اقدام نظامی بر ضد ایران اوضاع خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند. او در عین حال تصریح کرد: «ما می‌توانیم تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را سخت‌تر کنیم». در پی ادعاهای اخیر سران رژیم صهیونیستی عنوان شد

مخالفت روسیه و فرانسه با اقدام نظامی علیه ایران

دنیای‌اقتصاد- تازه‌ترین اظهارات شیمون پرز، رییس رژیم صهیونیستی مبنی بر لزوم اقدام نظامی علیه ایران، واکنش منفی روسیه و فرانسه را در پی داشته است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در این رابطه گفته است: اقدام نظامی احتمالی اسرائیل علیه ایران اشتباهی بزرگ با پیامدهای غیرقابل تصور خواهد بود. آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه نیز با تاکید بر افزایش تحریم‌ها علیه تهران هشدار داده است که اقدام نظامی علیه ایران اوضاع خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند.

آمریکا و برخی از کشورها این‌گونه تبلیغ می‌کنند که ایران تحت پوشش برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای مشغول ساخت سلاح هسته‌ای است. مقامات ایرانی نیز با رد این اتهامات بارها اعلام کرده‌اند که برنامه هسته‌ای این کشور صرفا جهت رفع نیازهای انرژی است. با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ریاست یوکیا آمانو قصد دارد، در هفته جاری گزارش فصلی خود را درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر کند. گزارشی که ادعا می‌شود اسناد جدیدی درباره ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای کشورمان را افشا می‌کند. در همین چارچوب، رسانه‌های غربی از قول منابع آگاه به افشای بخش‌هایی از پروژه ضدایرانی غرب با وسیله قرار دادن این گزارش پرداخته‌اند. از جمله هفته‌نامه آلمانی اشپیگل در گزارشی که روز شنبه در سایت اینترنتی خود منتشر کرد، مدعی شد: مدارک جدیدی در مورد برنامه هسته‌ای ایران به دست آمده که قرار است در گزارش آمانو ارائه شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، اشپیگل به نقل از منابعی که خواسته‌اند نامشان فاش نشود، ادعای تکراری و نخ‌نما شده دستیابی ایران به بمب اتمی در آینده نزدیک را مطرح کرده است. در این گزارش خیالپردازانه ادعا شده که ایران ظرف شش ماه آینده توانایی ساخت بمب اتمی را به دست خواهد آورد. در چنین شرایطی است که پرز روز جمعه بر طبل جنگ علیه ایران کوفت.

اشتباهی بزرگ با پیامدهای غیر قابل تصور

وزیر خارجه روسیه اما با هشدار شدید نسبت به هرگونه ماجراجویی علیه ایران گفت: حمله به ایران اشتباهی بزرگ خواهد بود که پیامدهای غیرقابل تصوری را به همراه خواهد داشت.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو گفت: این اولین باری نیست که مقامات اسرائیلی ادعای حمله نظامی علیه ایران را مطرح می‌کنند. رویکرد ما واضح است، این جنگ اشتباهی بزرگ با پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود که در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ایمون گیلمور» همتای ایرلندی خود مطرح می‌کرد، گفت: عملیات نظامی فقط به افزایش شما قربانیان و رنج‌های انسانی منتهی می‌شود.

وی تاکید کرد: هیچ راه حل نظامی برای مشکل هسته‌ای ایران وجود ندارد و هر اقدامی باید از طریق رویکردی باشد که مجموعه کشورهای در چارچوب سازمان ملل بدان دست یافته اند.لاوروف افزود: عملیات نظامی به غیرنظامیان هم آسیب می‌رساند و منشور سازمان ملل تنها در دو مورد توسل به این‌گونه عملیات را مجاز می‌داند که عبارتند از: دفاع از خود در برابر حمله نظامی یا براساس قطعنامه شورای امنیت که در مورد ایران، هیچ‌یک از این دو مورد مصداق ندارد.

وزیر خارجه روسیه تنها راه حل موضوع هسته‌ای ایران را از سرگیری مذاکره این کشور با گروه ۱+۵ دانست و افزود: دولت او پیشنهادهای مشخصی را نیز در این زمینه ارائه کرده است.

هشدار فرانسه درباره اقدام علیه ایران

آلن ژوپه، وزیر خارجه‌ فرانسه نیز هشدار داده است که اقدام نظامی احتمالی علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند به وضعیتی «کاملا متزلزل‌کننده» در منطقه منجر شود.

به گزارش فارس، آلن ژوپه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی «یوروپ ۱» ضمن اعلام مخالفت کشورش با اعمال زور و اقدام نظامی علیه ایران در اظهاراتی اعلام کرد: «حمله پیشگیرانه اسرائیل به ایران می‌تواند اوضاع منطقه را کاملا بی‌ثبات کند و همچنان باید مسیر مذاکره و اعمال تحریم علیه ایران را ادامه داد.»

وی افزود: «مداخله نظامی علیه ایران تهدیدی برای بی‌ثبات کردن تمام منطقه است و می‌تواند شرایط جبران‌ناپذیری را به وجود آورد. ما می‌توانیم تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را ادامه داده و آن را سخت‌تر کنیم.»

وزیر خارجه فرانسه گفت: «ما راه اعمال تحریم‌ها علیه ایران را ادامه خواهیم داد؛ چرا که مداخله نظامی می‌تواند منجر به ایجاد بی‌ثباتی کامل در اوضاع منطقه و فراسوی آن شود. برای اجتناب از بروز اتفاقات جبران‌ناپذیر باید هر اقدامی که امکان دارد، انجام داد.»

آلن ژوپه در ادامه درباره احتمال حمله پیشگیرانه رژیم صهیونیستی به ایران گفت: «امیدوارم که این اتفاق رخ ندهد.»

اعلام مخالفت وزیر خارجه فرانسه با اقدام نظامی علیه ایران در حالی صورت می‌گیرد که نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه نیز در روزهای گذشته با رد فرضیه حمله پیشگیرانه به ایران اعلام کرد که حملات پیشگیرانه اقدامی عجولانه است و هنوز «یک راه دیگر» میان سناریوی حمله به ایران و تحریم‌هایی که تاکنون همگی بیهوده بوده‌اند، وجود دارد.

وی در پایان نشست سران گروه ۲۰ در شهر کن فرانسه افزود: «روش‌هایی که جامعه بین‌الملل پیش رو دارد، ابتدا «مذاکره» است، اگر مذاکره نتیجه نداد، تحریم روی کار می‌آید و اگر تحریم‌ها هم نتیجه نداد و کافی نبود، باز هم تحریم‌های بیشتری اعمال می‌شود و جامعه بین‌الملل نمی‌تواند همه‌ مسائل را با سلاح حل کند.»

غرب و در راس آن آمریکا مدعی آن است که جمهوری اسلامی ایران مخفیانه در تلاش برای تجهیز به سلاح اتمی است و این در حالی است که مقامات کشورمان بارها اعلام کرده‌اند، ماهیت برنامه هسته‌ای ایران کاملا غیرنظامی بوده و قصد تهران از پیگیری برنامه هسته‌ای خود صرفا استفاده‌های غیرنظامی و صلح آمیز است.

با وجود این، در آستانه انتشار گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران، جار و جنجال‌های تبلیغاتی درباره این گزارش که انتظار می‌رود دامنه اتهاماتی بی‌اساس علیه ایران را گسترش دهد، تشدید شده است.

در این میان خبرگزاری آسوشیتدپرس اخیرا مدعی شده بود که نسخه‌ای از پیوست جنجالی این گزارش که در روزهای آینده منتشر می‌شود در اختیار ایران قرار گرفته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها از وین گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد اطلاعاتی که بر اساس ادعای آن، نشان می‌دهد ایران مدل‌های کامپیوتری یک کلاهک هسته‌ای را ساخته است و نیز دیگر جزئیاتی را فاش کند که پیش‌تر فاش نشده است.

این دیپلمات‌ها روز جمعه گفتند که دیگر اطلاعات محرمانه جدید که آژانس قصد دارد با ۳۵ عضو شورای امنیت در میان گذارد شامل تصاویر ماهواره‌ای چیزی است که آژانس اعتقاد دارد یک کانتینر فولادی بزرگ است که از آن برای آزمایش‌های انفجاری با قدرت بالا و مرتبط با سلاح هسته‌ای استفاده می‌شود.

آژانس پیش‌تر فهرستی از فعالیت‌هایی را ارائه می کرد که مدعی است نشان‌گر کار کردن احتمالی روی تسلیحات هسته‌ای توسط ایران بوده است، اما اطلاعات گردآوری شده جدید به لحاظ ماهیت و دامنه قابل توجه است و دیپلمات‌ها می‌گویند به تردیدهایی اشاره خواهد کرد که پیش‌تر علنی نشده است.

این دیپلمات‌ها که نمایندگان کشورهای عضو آژانس هستند از افشای نام‌شان خودداری کرده‌اند. یکی از آنها گفت که این اطلاعات در یک ضمیمه حدودا ۱۲ صفحه‌ای تهیه شده و به مجموعه گزارش های معمول آژانس درباره برنامه غنی‌سازی هسته‌ای و دیگر فعالیت‌ها پیوست خواهد شد.

این اطلاعات به گفته دیپلمات‌ها شامل اطلاعات جاسوسی از دولت‌های عضو که به نام‌شان اشاره‌ای نمی‌شود، است.

یکی از دپیلمات‌ها ادعا کرد که اوایل هفته جاری ایران یک نسخه از این پیوست را دریافت کرده است تا فرصت اظهار نظر داشته باشد و در زمانی که گزارش در اختیار دولت‌های عضو قرار گیرد در آن لحاظ شود. ایران در ابتدا از پذیرش این نسخه خودداری کرده است تا مخالفتش با این اتهامات را نشان دهد.

روایت واشنگتن پست از گزارش منتشر نشده آمانو

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به گزارش منتشر نشده آژانس مدعی شد که یک دانشمند شوروی سابق به ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای در بعد غیرصلح‌آمیز کمک کرده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از واشنگتن پست، یک منبع دیپلماتیک ادعا کرده که گزارشی که قرار است سه شنبه یا چهارشنبه این هفته توسط یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر شود، حاوی مطالب محرمانه‌ای در مورد فعالیت نظامی هسته‌ای ایران است.در این گزارش ادعا شده که از جمله کارشناسان هسته‌ای که در این سال‌ها به ایران در پیشبرد برنامه هسته‌ای‌اش کمک کرده‌اند واچسلاو دانیلنکو، کارشناس اتحاد جماهیر شوروی سابق است.بر این اساس این فرد دست‌کم ۵ سال با ایران همکاری داشته و کمک‌های وی به ویژه در پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران در زمینه نظامی موثر بوده است.البته واشنگتن پست همچنین اذعان دارد که مطالب ارائه شده در گزارش آمانو بیش از هر چیز متکی بر اسناد ارائه شده توسط سازمان‌های جاسوسی آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی است.