اصل تخلف خارج از نظام بانکی رخ داد

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد روز گذشته در یک سخنرانی باز هم به موضوع فساد بانکی اخیر پرداخت و این بار البته موضع جدیدی گرفت که چندان با مواضع دیگر مسوولان به ویژه در قوه قضائیه همخوانی ندارد. او در جشنواره شهید رجایی که به منظور تقدیر از خدمات کارکنان و دستگاه‌های برگزیده در امر خدمت‌رسانی به مردم برگزار شد، تاکید کرد که اصل تخلف خارج از نظام بانکی رخ داده و باید مراقبت کرد که اجرای عدالت تحت تاثیر «سیاست‌بازی» و «باندبازی‌ها» قرار نگیرد. رییس جمهور این توصیه را در حالی به قوه قضائیه مطرح کرد که مسوولان این قوه تاکنون آنچه درباره این پرونده رخ داده را منتسب به نظام بانکی کرده و این ایراد را نه به ضعف قانون بلکه به مجریان نسبت داده‌اند. از جمله غلامحسین محسنی اژه‌ای که مامور ویژه قوه قضائیه برای رسیدگی به تخلف بانکی اخیر است در نشست‌های خود به این موضوع اشاره کرده است. وی در یکی از نشست‌های خود با محوریت تخلف بانکی گفته بود که «عاملی که باعث فساد بزرگ اخیر شده، رفتار غیرمسوولانه و خائنانه مجری قانون بوده است.»

او تاکید کرده بود که «آنچه ما می‌بینیم این است که بیشترین مشکل از رفتار مجری است. آن چیزی که باعث این فساد بزرگ شده رفتار غیرمسوولانه و خائنانه مجری قانون بوده است. پول دریافت کرده، رشوه گرفته است و ... که این موارد ربطی به ضعف ساختار و قانون ندارد.» او در آخرین توضیحات خود، در گفت‌و‌گوی تلویزیونی اش هم خاطر نشان کرد که «با کمی دقت به این نتیجه رسیدیم که اتفاقا (تخلف) کاری برنامه‌ریزی شده، مهندسی و طراحی شده است... بعضی از این کارشناسان، به این نتیجه رسیدند که این کار مهندسی شده است و شبکه‌ای است و این افراد طرح و برنامه داشتند و در نهایت ابعاد این قضیه را باز کردند.»با اینکه اژه‌ای که مسوول ویژه رسیدگی به فساد بانکی اخیر است، تخلف رخ داده را شبکه‌ای، مهندسی شده و ناشی از رفتار غیرمسوولانه و خائنانه مجری قانون برشمرده است، اما احمدی‌نژاد که چندی است بی‌پروا درباره پرونده تخلف سخنرانی می‌کند، تخلف اخیر را خارج از نظام بانکی معرفی کرده و تلویحا از قوه قضائیه می‌خواهد که در اجرای عدالت مراقبت کند. از این سخنان به نظر می‌رسد که در قوه قضائیه و مجریه نظرات متفاوتی راجع به سوءاستفاده مالی اخیر وجود داشته که اکنون در اظهارات مقامات این دو قوه در حال رسانه‌ای شدن است.

نگذاشتند سیستم بانکی را اصلاح کنیم

به گزارش فارس، اما محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور پیش از ظهر دیروز (شنبه) با اشاره به وجود نواقصی در سیستم بانکی کشور اظهار کرد: از شش سال قبل اعلام کردیم که در سیستم بانکی اشکالاتی وجود دارد و باید اصلاح شود؛ اما برخی‌ها به جای اینکه دولت را در زمینه رفع این ایرادات یاری کنند، تلاش کردند تا اختیارات را از دولت بگیرند که مبادا دولت اصلاحاتی انجام دهد.رییس جمهور تصریح کرد: متاسفانه عده‌ای قلیل که نمی‌خواهند سیستم بانکی و دیگر ساز و کارهای اداری شفاف شود، در این زمینه به شدت با دولت مقابله کردند که امروز نتیجه آن را می‌بینیم.احمدی‌نژاد با اظهار اینکه امیدوارم مشکلات اخیری که در سیستم بانکی کشور بروز کرد، باعث بیدار شدن این دسته افراد بشود، خاطرنشان کرد: اگر افرادی که مخالف اصلاح این سیستم بودند از خواب بیدار شوند و سیستم بانکی اصلاح شود، با طراحی ضوابط در سیستم‌ها و شبکه این امکان به وجود خواهد آمد تا به صورت خودکار جلوی بسیاری از موارد و تخلفات گرفته شده و مطمئن باشید که مسوولان امر می‌توانند تمامی ورودی و خروجی‌های سیستم بانکی را حتی در حد دفاتر و شعب بانک‌ها کنترل کنند و دیگر شاهد اتفاقاتی از قبیل تخلف بانکی اخیر نخواهیم بود.

دستگاه قضایی باید عادلانه قضاوت کند

احمدی‌نژاد اضافه کرد: نظام بانکی کشور ایراداتی دارد و اصلاح آن مطالبه جدی دولت است؛ اما همه باید این خواسته را مطالبه کنند تا عدالت در نظام بانکی محقق شود؛ البته عدالت باید در همه جا اقامه شود و دستگاه قضایی هم باید عادلانه قضاوت کند تا حق کسی ضایع نشود.رییس جمهور با بیان اینکه تخلفی در یک بانک خصوصی رخ داده و عده‌ای خارج از نظام بانکی تخلفاتی مرتکب شده‌اند، اظهار کرد: اصل تخلف، خارج از نظام بانکی رخ داده و در این میان افرادی از سوی قوه قضائیه بازداشت و اسم آنها منتشر شد؛ اما اتهامشان اعلام نشد؛ باید مراقب بود که آبروی افراد زیرسوال نرود. اجرای صحیح عدالت منوط به آن است که عدالت به صورت کامل و در همه عرصه‌ها اجرا شود و باید مراقبت کرد که تحت تاثیر سیاست‌بازی و باندبازی‌ها قرار نگیرد.