پژویان: دولت نهم بعضا به دنبال راه‌حل‌های غیرکارشناسی اقتصادی بود

دنیای اقتصاد - رییس شورای رقابت در تازه‌ترین اظهار نظر از سیاست‌های اقتصادی دولت نهم انتقاد کرد و در عین حال تغییر رویکرد اقتصادی دولت دهم نسبت به دولت نهم را محسوس دانست. جمشید پژویان گفت که دولت نهم بعضا به دنبال راه‌حل‌های غیرکارشناسی اقتصادی بود. اشاره مستقیم استاد دانشگاه علامه طباطبایی به اجرای طرح بنگاه‌های زودبازده است که همواره پس از اجرا منتقدانی سرسخت را به دنبال خود داشت. هرچند وزارت کار به عنوان مجری اصلی طرح با محوریت محمد جهرمی (و حتی پس از او، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی) همواره به دفاع از اجرای این سیاست‌ها پرداخته و نقش آن را در اشتغالزایی موثر می‌دانست. این اقتصاددان که پیش‌تر همواره یکی از منتقدان اصلی اقتصاد یارانه‌ای بود بعدها به عنوان یکی از طراحان اصلی قانون هدفمندی یارانه‌ها به دولت مشورت داد. وی البته اخیرا از سیاست پرداخت یارانه نقدی به مردم نیز انتقاد کرده و پرداخت یارانه نقدی به مردم را روش درستی ندانست؛ به اعتقاد پژویان، پرداخت یارانه نقدی تا حدودی در افکار عمومی «انحراف» ایجاد کرده و باعث شده تا مجریان این طرح هم در مساله سیاست‌گذاری منحرف شوند. جمشید پژویان اما این بار در گفت‌وگو با ایسنا به سیاست‌های اقتصادی دولت نهم انتقاد کرده و می‌گوید: در دولت نهم، به اصرار برخی از تصمیم‌گیران اقتصادی، طرح بنگاه‌های زود‌بازده مطرح شد که به نظر من از اول اشتباه بود و پس از مدتی خود دولت هم به اشتباهش آگاه شد. وی ادامه داد: طرح بنگاه‌های زودبازده مثل طرح ضربتی اشتغال که در دولت‌های هفتم و هشتم منابع بسیار زیادی را از اقتصاد ما خارج کرد، هزینه زیادی بر دوش جامعه گذاشت. به گفته این استاد دانشگاه علامه طباطبایی دولت نهم بعضا به دنبال راه‌حل‌های غیرکارشناسی اقتصادی بود. پژویان اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت دهم را چرخش بزرگ اقتصادی آن دانست و گفت: این حرکت یک چرخش در تصمیم‌گیری اقتصادی بود. به‌هم‌ریختگی قیمت‌های نسبی و یارانه‌ای که چندین دهه پرداخت می‌شد مثل یک غده سرطانی بود که اقتصاد ما را هر روز ضعیف‌تر می‌کرد و می‌توانست باعث مرگ اقتصاد شود.

رییس شورای رقابت ادامه داد: مرحله پرستاری در این‌که پس از جراحی چقدر موفق باشیم، نقش کلیدی دارد که موفقیت نهایی را باید در نحوه‌ برخورد سیاست‌های اقتصادی با بخش تولید دانست. من فعلا در زمینه اصلاح قیمت‌های نسبی مربوط به بخش تولید، گامی از سوی دولت ندیده‌ام. وی درباره نحوه کنونی بازپرداخت یارانه‌ها گفت: اساس هدفمند کردن یارانه‌ها توجه به دو جنبه کارآیی اقتصادی و عدالت بوده است. همین که یارانه برداشته شد یک گام مهم در جهت عدالت بوده است.

اینکه بازپرداخت آن به طور نقدی و یکسان باشد بهترین راه‌حل موجود بوده است، اما در آینده نمی‌تواند این‌گونه ادامه پیدا کند و هیچ جای دنیا هم این‌گونه نبوده است. اصلاح ساختارها از طریق گسترش تامین اجتماعی، مالیات مجموع درآمد و نظام پرداخت‌ها به نتیجه خواهد رسید.