انصراف آمریکا از اعمال تحریم علیه بانک مرکزی ایران به روایت روزنامه آمریکایی

دنیای اقتصاد- همزمان با انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیوست جنجالی گزارش فصلی خود را به ایران تحویل داده است، علی‌اکبر صالحی مستندات گزارش آژانس را «بی پایه و اساس» خواند. وزیر خارجه ایران در این باره گفت: «مدتی است جنجال تبلیغاتی به راه افتاده که آژانس می‌خواهد مستنداتی را در گزارش آینده منتشر کند که بیانگر فعالیت‌های موشکی ایران است. قبلا نیز مستندات این چنینی را به نحوی عنوان کرده بودند و ما در ۱۱۳ صفحه پاسخ لازم را دادیم. این مستندات بدون اصالت است، اما اگر اصرار دارند که آن را منتشر کنند، منتشر کنند. مرگ یک بار، شیون یک بار.» خبرگزاری آسوشیتد‌پرس به نقل از دیپلمات‌ها از وین گزارش داد که در پیوست جنجالی گزارش آمانو ادعا شده ایران مدل های کامپیوتری یک کلاهک هسته‌ای و همچنین یک کانتینر بزرگ فولادی - که از آن برای آزمایش های انفجاری با قدرت بالا استفاد می‌شود- را تهیه کرده است.با این حال، در شرایطی که به نظر می‌رسید آمریکا به دنبال تحریم بانک مرکزی ایران برای تشدید فشارها بر کشورمان باشد، روزنامه «لس آنجلس تایمز» گزارش داد که این طرح به دلیل پیامدهای احتمالی‌اش روی بازارهای جهانی از دستور کار واشنگتن خارج شده است. در آستانه انتشار تازه‌ترین گزارش فصلی آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح شد

صالحی: مستندات آژانس اتمی بی‌اساس است

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌ها: نسخه‌ای از پیوست‌ جنجالی گزارش آمانو به ایران تحویل شد

دنیای اقتصاد- همزمان با انتشار برخی اخبار مبنی بر اینکه آژانس اتمی پیوست جنجالی گزارش فصلی خود را به ایران تحویل داده است، علی اکبر صالحی وزیر خارجه مستندات گزارش آژانس را «بی‌پایه و اساس» خواند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس مدعی شد نسخه‌ای از پیوست جنجالی این گزارش که در روزهای آینده منتشر می‌شود در اختیار ایران قرار گرفته است.

این خبرگزاری به نقل از دیپلمات‌ها از وین گزارش داد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد اطلاعاتی را فاش کند که پیش‌تر درباره آنها خبری درز نکرده بود؛ اطلاعاتی که بر اساس ادعای آن، ایران مدل‌های کامپیوتری یک کلاهک هسته‌ای را ساخته است. این دیپلمات‌ها روز جمعه گفتند که دیگر اطلاعات محرمانه جدیدی که آژانس قصد دارد با ۳۵ عضو شورای امنیت در میان گذارد، شامل تصاویر ماهواره‌ای چیزی است که آژانس اعتقاد دارد یک کانتینر فولادی بزرگ است که از آن برای آزمایش‌های انفجاری با قدرت بالا و مرتبط با سلاح هسته‌ای استفاده می‌شود.

آژانس پیش‌تر فهرستی از فعالیت‌هایی را ارائه می‌کرد که مدعی بود نشانگر کار کردن احتمالی بر روی تسلیحات هسته‌ای توسط ایران بوده است،اما اطلاعات گردآوری شده جدید به لحاظ ماهیت و دامنه قابل توجه است و دیپلمات‌ها می‌گویند به تردیدهایی اشاره خواهد کرد که پیش‌تر علنی نشده است. این دیپلمات‌ها که نمایندگان کشورهای عضو آژانس هستند از افشای نام‌شان خودداری کردند. یکی از آنها گفت که این اطلاعات در یک ضمیمه حدودا ۱۲ صفحه‌ای تهیه شده و به سری گزارش‌های معمول آژانس درباره برنامه غنی‌سازی هسته‌ای و دیگر فعالیت‌ها پیوست خواهد شد. این اطلاعات به گفته دیپلمات‌ها شامل اطلاعات جاسوسی از دولت‌های عضو است، اما به نام آنان اشاره‌ای نخواهد شد. این گزارش می‌گوید که دو «منبع» خارجی- ظاهرا کشورها یا گروه‌های غیردولتی درون داخل کشورها- به ایران برای توسعه یک طرح تسلیحاتی کمک کرده‌اند، اما به نام آنها اشاره نمی‌کند. یکی از دپیلمات‌ها ادعا کرد که اوایل هفته جاری ایران یک نسخه از این پیوست را دریافت کرده است تا فرصت اظهارنظر داشته باشد و در زمانی که گزارش در اختیار دولت‌های عضو قرار گیرد در آن لحاظ شود. ایران در ابتدا از پذیرش این نسخه خودداری کرده است تا مخالفتش را با این اتهامات پیش‌تر نشان دهد.

مستندات بدون اصالت

دیروز اما وزیر خارجه درباره مطالب منتشر شده مبنی بر اینکه قرار است آژانس در گزارش خود مستنداتی را علیه برنامه هسته‌ای ایران ارائه کند، گفت: این مستندات بی‌پایه و اساس و بدون اصالت است، اما اگر اصرار دارند منتشر کنند آن زمان آژانس زیر سوال خواهد رفت که تحت فشار برخی از قدرت‌های خارجی عمل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس و ایسنا علی اکبر صالحی در نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه بروندی در پاسخ به سوالی درباره گزارش مدیرکل آژانس که قرار است چهارشنبه منتشر شود، گفت: مدتی است جنجال تبلیغاتی به راه افتاده که آژانس می‌خواهد مستنداتی را در گزارش آینده منتشر کند که بیانگر فعالیت‌های موشکی ایران است. قبلا نیز مستندات این چنینی را به نحوی عنوان کرده بودند و ما در ۱۱۳ صفحه پاسخ لازم را دادیم. وی تصریح کرد: این مستندات بدون اصالت است، اما اگر اصرار دارند که آن را منتشر کنند، منتشر کنند. مرگ یک‌بار شیون یک‌بار. صالحی ادامه داد: این مستندات را منتشر کنند و ببینند که چه اتفاقی رخ می‌دهد. آیا بعد از این آژانس زیر سوال نخواهد رفت که تحت فشار برخی قدرت‌های خارجی عمل می‌کند. همچنین به گزارش خبرگزاری مهر، وزیر خارجه با تشبیه جعل اسناد به جعل پول گفت: زمانی که پول جعل می‌شود، پول جعلی مشخصات ظاهری پول اصلی را دارد، اما اصالت ندارد و مستندات مورد ادعای آژانس نیز این‌گونه است. وی همچنین ادعاهای آژانس را به یک فیلم تشبیه کرد و گفت: در فیلم داستانی مشاهده می‌شود که ابتدا و انتهایش یک انسجامی دارد، اما در نهایت که فیلم تمام می‌شود و آنچه که پخش شده تنها یک فیلم و خیالی بوده است.

به این رفتارها عادت داریم

صالحی با اشاره به حمله چند سال قبل آمریکا به عراق که با استناد به یک سند جعلی صورت گرفته است، گفت: ما به این رفتارها عادت داریم. صالحی اضافه کرد: کسی نیست که وجدان آگاهی داشته باشد و نداند این فشارها به‌رغم همه همکاری‌های ایران با آژانس فشار سیاسی است.رییس دستگاه سیاست خارجی افزود: موضوع هسته‌ای ایران تکنیکی و حقوقی نیست و کاملا سیاسی است. اگر تکنیکی بود جوانب امر روشن بود. بازرسان آژانس مقیم در ایران هستند و مرتب به صورت سرزده به تاسیسات ایران سر می‌زنند خودشان هم اعلام کرده‌اند که هیچ کشوری در چارچوب آژانس به اندازه ایران همکاری نکرده است.

اسناد را در جایی مطمئن ارائه می‌دهیم

در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی، صالحی در پاسخ به سوالی درباره نامه ارسالی ایران به بان‌ کی ‌مون، دبیرکل سازمان ملل گفت: ما قبلا نامه‌ای نوشته بودیم، ولی این بار نامه‌ای را به دبیرکل سازمان ملل نوشتیم و در این نامه اعتراض ما به توطئه آمریکا است و اسناد آنها را در اختیار داریم و مقام معظم رهبری نیز فرمودند این اسناد وجود دارد که با اصالت است.

به گزارش خبرگزاری فارس، وی یادآور شد: فعلا در ابتدای کار اعتراض‌مان را مطرح کرده و گفته‌ایم که در شرایط مورد نیاز اما در جایی مطمئن این اسناد را ارائه خواهیم داد. وی افزود: فعلا محتوای اسناد را بیان کرده‌ایم، اما خود اسناد زمانی که به محکمه رسید، در محکمه به عنوان یک سند عنوان خواهیم کرد.

پاسخ ایران به تهدیدهای نظامی آمریکا

طی روزهای گذشته تهدید‌های نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه سپاه شدت گرفته و به ویژه در سنای آمریکا طرح ترور فرمانده سپاه قدس بررسی شده است. در همین رابطه، رییس دفتر نظامی فرمانده کل قوا اظهارات اخیر مقامات آمریکایی و نیز پیشنهاد ترور فرماندهان سپاه توسط مقامات این کشور را نشانه قرار گرفتن آنها در شرایط اضطراری دانست. سردار محمد شیرازی رییس دفتر نظامی فرمانده کل قوا در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، درخصوص اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکایی مبنی بر ترور فرماندهان سپاه گفت: اینها موضع‌گیری جدیدی نیست و حالا اگر روی یک مطلبی دست می‌گذارند نشانه این نیست که بخواهند کار خاصی انجام بدهند. وی افزود: البته نظر اینها همیشه مخالفت با انقلاب اسلامی ایران و پیشرفت کشور و عناصر موثر در انقلاب بوده و هست و مخالفت با آن چیز جدیدی نیست. شیرازی با اشاره به شرایط داخلی و مشکلات دولت آمریکا و سخنان برخی مقامات این کشور نیز تاکید کرد: آنها با توجه به اینکه در شرایط اضطرار به سر می‌برند، هر روز یک شعار می‌دهند و یک حرفی مطرح می‌کنند و آن حرف را هم در بُعد سیاسی زدند. سردار سرلشکر سید حسن فیروزآبادی رییس ستادکل نیروهای مسلح نیز در پاسخ به این سوال که در صورت اقدام آنها برای ترور فرماندهان آیا مقابله خواهد شد، گفت: مقابله که می‌شود؛ ولی اگر توانستند، این کار را بکنند.

پرز تهدید کرد

آن سوتر اما، شیمون پرز رییس رژیم صهیونیستی، دیروز ایران را به حمله نظامی تهدید کرد و مدعی شد: چیزی هست که گزینه نظامی را مقابل گزینه دیپلماتیک علیه ایران، پیش می‌اندازد.

پرز در سخنانی تلویزیونی مدعی شد که ایران به سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شود و اسرائیل در وقت باقیمانده باید به کشورهای مختلف مراجعه کند و از آنان بخواهد که به وعده خود و عدم اکتفا به تحریم‌ها عمل کنند. در سوی دیگر نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه در واکنش به این شایعات هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را رد و بر ادامه راهکارهای سیاسی برای تحت فشار قرار دادن ایران تاکید کرد. وی در عین حال گفت: در صورتی که موجودیت اسرائیل به خطر بیفتد، فرانسه دست بسته نخواهد ایستاد.