بازگردانده شدن ۱۵۰ حاجی ایرانی به دلیل جعلی بودن ویزا

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به خبر بازداشت ۱۵۰ نفر از زائران ایرانی در فرودگاه جده عربستان به دلیل جعلی بودن ویزا آنها گفت: زائران بر اساس توافقی که با عربستان انجام شده باید روادید خود را از طریق سازمان حج و زیارت دریافت کنند. تعداد زیادی از مردم عزیز ما سال‌ها به انتظار می‌نشینند تا نوبت‌شان برای انجام فرایض حج فرا برسد و صحیح نیست که خارج از روالی که سازمان حج تعیین می‌کند گروه‌هایی تلاش کنند روادیدی را اخذ کنند و در این مسیر گرفتار مشکلاتی شوند.

به گزارش ایسنا، رامین مهمانپرست در نشست خبری روز گذشته خود با خبرنگاران افزود: بر اساس بررسی‌های انجام شده روادید تعدادی از افراد درست نیست و شماره‌ای که باید در ازای ‌روادید در گذرنامه‌ها ثبت شود، اشکال دارد، مشخص است شبکه‌ای ویزای جعلی برای این افراد صادر کرده است. جزئیات آن در دست بررسی است. تعدادی از این افرادی با هواپیمایی که موجود بود به ایران بازگردانده شدند و بقیه آنها منتظرند که به کشور بازگردند. البته این مساله فقط مختص به زائران ایرانی نیست و زائران کشورهای دیگری که ویزای جعلی داشتند از ورودشان جلوگیری شده است و به کشورهای خود برخواهند گشت.

دو روز قبل کنسول ایران در جده با بیان اینکه نام ۱۵۰ تن از زائران ایرانی در سیستم حج و زیارت نبوده است، گفته بود: باتوجه به جعلی بودن روادید این افراد، این زائران با همان هواپیمایی که به فرودگاه مدینه آمدند، به کشورمان دیپورت می‌شوند.

استفاده سیاسی از گزارش منتشرنشده آژانس

وی همچنین درباره رویکرد ایران نسبت به اینکه روسیه به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای صدور گزارش ماه آینده این آژانس ـ که قرار است در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران باشد ـ هشدار داده است، گفت: زمزمه‌هایی از گزارش بعدی دبیرکل آژانس شنیده می‌شود که ممکن است اشاراتی به اهداف غیرصلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای ایران کند. باید گفت این زمزمه‌ها و انتشار اخبار نشان دهنده این است که از گزارشی که هنوز منتشر نشده استفاده تبلیغاتی و سیاسی می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: طبیعی است کشورهای مستقل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مایل نیستند نهادی که وابسته به سازمان ملل است به جای این‌که جایگاه حقوقی خود را دنبال کند اسیر دست بازی‌های سیاسی قدرت‌های بزرگ شود. هشدار روسیه و چین و کشورهای مستقل دیگر نسبت به آژانس و درخواست رفتار عادلانه و بی‌طرفانه آنها نسبت به گزارش فعالیت‌های هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان کاملا طبیعی است و در جهتی است که به تقویت جایگاه حقوقی یک نهاد بین‌المللی می‌تواند کمک کند.

وی گفت: این تلاش‌ها به منظور این است که اجازه داده نشود از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان ابزار سیاسی برای فشار آوردن به ملت‌ها استفاده شود.

منتظر نتایج بررسی قوه قضائیه درباره خاوری هستیم

وی در پاسخ به این پرسش که آیا برای بازگرداندن خاوری مدیرعامل پیشین بانک ملی به ایران مسوولیتی به وزارت امور خارجه سپرده شده است؟ گفت: این پرونده در قوه قضائیه در حال بررسی است. ما به عنوان دستگاه سیاست خارجی راسا جدای از اقدامات قضایی نمی‌توانیم اقدامی را انجام دهیم. اگر قوه قضائیه به این نتیجه برسد که باید مساله‌ای از طریق وزارت خارجه و نهادهای بین‌المللی پیگیری شود و ما وظیفه مشخصی در این‌باره داشته باشیم حتما آن را دنبال خواهیم کرد. منتظر نتایج بررسی‌های قوه قضائیه هستیم. طبیعی است پس از روشن شدن وضعیت افرادی که به آنها اشاره می‌شود، اگر محکومیتی مطرح باشد و برای بازگرداندن آن‌ها اقدامی را باید دستگاه سیاست خارجی انجام دهد حتما آن را دنبال خواهیم کرد.

استقبال از عضویت کامل فلسطین در یونسکو

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد عضویت کامل تشکیلات خودگردان فلسطین در یونسکو گفت: این حرکت نمادی از موج حمایت از حقوق فلسطینی‌ها در سطح بین‌الملل و جهانی است که با رای قاطعی که نمایندگان کشورهای مختلف دادند در حمایت از فلسطین محقق شد، این در حالی است که آمریکایی‌ها و چند کشور اروپایی متاسفانه همچنان با حقوق ملت فلسطین مخالفت می‌کنند، حتی آمریکایی‌ها تهدید کردند به خاطر اینکه فلسطین به عضویت یونسکو درآمده است، سهم خود را در هزینه‌های مربوط به یونسکو کاهش خواهند داد.

نامه اشتون به جلیلی در دست بررسی است

وی در مورد نامه اخیر کاترین اشتون به جلیلی برای از سرگیری گفت‌وگوها با ایران نیز گفت: بحث مذاکرات با گروه ۱+۵ و نامه خانم اشتون توسط هیات مذاکره‌کننده ایرانی به سرپرستی آقای جلیلی در دست بررسی است، حتما در مورد اصل گفت‌وگو،‌ زمان و مکان آن تبادل نظر بین طرف‌ها صورت خواهد گرفت. پس از توافق نهایی هم جزئیات آن اعلام می‌شود، هنوز در این‌باره موضوعی اعلام نشده است.