امضاهای جدید برای سوال از رییس‌جمهور

عکس: آکو سالمی

دنیای اقتصاد- ملیحه ابراهیمی: ماجرای کش‌دار سوال از رییس‌جمهور، این بار وارد فاز جدید «تلاش دوباره برای جمع‌آوری امضا» شد. پس از آنکه در جلسه علنی روز گذشته مجلس محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رییسه رسما اعلام کرد که امضاهای طرح سوال از احمدی‌نژاد از حد نصاب افتاده و به ۶۹ امضا کاهش یافته است (در حالی که باید ۷۳ امضا داشته باشد)، بلافاصله تکاپو برای جمع‌آوری دوباره امضا از سوی طراحان سوال از احمدی‌نژاد آغاز شد. حسین سبحانی‌نیا دیگر عضو هیات رییسه مجلس هم با تاکید بر اینکه طراحان سوال از رییس جمهور به دنبال جمع‌آوری دوباره امضا هستند، گفت: از آنجا که این طرح تاکنون اعلام وصول نشده است نمایندگان باز هم می‌توانند این طرح را امضا کنند.

پیش‌بینی علی مطهری، طراح اصلی این سوال البته از سرانجامش این است که «اعلام وصول نمی‌شود، چرا که هیات رییسه بنا ندارد آن را عملی کند و به همراه یکی از مسوولان دولتی به دنبال پس گرفتن امضاها است.»

از سوی دیگر اما، وقتی موضوع سوال از رییس‌جمهور مطرح می‌شود، بی‌معطلی جریان استعفای علی مطهری نیز به دنبالش می‌آید. موضوع استعفا البته در همان وضعیت قبلی یعنی «اصرار مطهری بر استعفا» باقی است و بر این اساس جهانبخش محبی‌نیا دیگر عضو هیات رییسه مجلس خبر از بررسی استعفا در جلسه علنی هفته آینده مجلس داده است.

علی مطهری دو هفته پیش در اعتراض به شیوه هیات رییسه مجلس در برخورد با طرح سوال از رییس‌جمهور، متن استعفای خود را تقدیم هیات رییسه مجلس کرد. البته طرح سوال از رییس جمهور نیز پس از حدود دو سال، ۵ تیرماه سال جاری با ۱۰۰ امضا تقدیم هیات رییسه مجلس شده بود که تاکنون این طرح اعلام وصول نشد.

سوال از احمدی نژاد منتفی شد؟

جلسه علنی روز گذشته مجلس باز هم شاهد تذکرات نمایندگان حول موضوع سوال از رییس‌جمهور بود، این بار عوض حیدرپور‌ نماینده شهرضا طی اخطاری با استناد به اصل ۸۸ قانون اساسی گفت: یک چهارم از ‌نمایندگان مجلس حق دارند طرح سوال از رییس‌جمهور را عملی کنند، بر همین اساس ۱۰۰ نماینده مجلس طرح سوال از رییس‌جمهور را امضا کرده‌اند و تنها ۱۴ نماینده امضای خود را پس گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه برخی اعضای هیات رییسه در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کردند سوال از رییس‌جمهور منتفی شد، گفت: هیات رییسه مجلس حق ندارد به نمایندگی از مجلس اعلام کند که طرح سوال منتفی است.

حیدرپور ادامه داد: طبق پیگیری‌هایی که ما کرده‌ایم، امضا‌ها برای سوال از رییس جمهور حدنصاب دارد و باید هیات رییسه پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه اسامی نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند، در اختیار نمایندگانی که طرح سوال را امضا کرده‌اند، بگذارید، تصریح کرد: طبق ماده ۱۷، ۲۳، ۲۴ و ۲۵ آیین‌نامه داخلی مجلس تقاضا داریم هیات رییسه به نمایندگی از مجلس تصمیم نگیرد و طرح سوال را که حد نصاب دارد، اعلام وصول کند.

علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به این اخطار گفت: آقای فرهنگی و دیگر اعضای هیات رییسه گفتند که برخی نمایندگان طی نامه‌ای امضای خود را پس گرفته‌اند و طرح سوال حد نصاب ندارد.

وی با بیان اینکه نامه نمایندگانی که امضای خود را از طرح سوال از رییس‌جمهور پس گرفته‌اند، در هیات رییسه موجود است، در پاسخ به اعتراض نمایندگان گفت: ما هیچ چیز پنهانی نداریم؛ اگر شما شبهه دارید، می‌توانید مراجعه کرده و نامه‌ها را مشاهده کنید.

در ادامه لاریجانی با تاکید بر اینکه حق نمایندگان در طرح سوال از رییس‌جمهور یا وزرا محفوظ است، گفت: هرگاه نمایندگان صلاح بدانند می‌توانند از وزیر یا رییس‌جمهور سوال کنند، ولی در این مورد تشخیص بر عهده هیات رییسه مجلس است.

فرهنگی: سوال از حدنصاب افتاده

محمدحسین فرهنگی، عضو هیات رییسه مجلس نیز در ادامه توضیح لاریجانی گفت: طرح سوال از رییس‌جمهور حد نصاب ندارد و در حال حاضر ۶۹ نماینده مجلس بر طرح سوال اصرار دارد.

وی تاکید کرد: برخی نمایندگان طی نامه کتبی به هیات رییسه تقاضای پس گرفتن امضای خود را خواستار شدند. فرهنگی با بیان اینکه اگر کل نمایندگان مجلس را ۲۹۰ نماینده در نظر بگیریم یک چهارم نیاز به ۷۳ امضا و اگر ۲۸۵ نماینده حاضر در این دوره (به جز نمایندگان درگذشته) را در نظر بگیریم طرح سوال نیاز به ۷۲ امضا دارد درحالی که تعداد امضاها اکنون ۶۹ است.

عضو هیات رییسه مجلس همچنین گفت که نامه‌ نمایندگانی که امضای خود را پس گرفته‌اند در هیات رییسه مجلس موجود است.

تلاش دوباره برای جمع‌آوری امضا

از سوی دیگر حسین سبحانی، عضو هیات رییسه مجلس در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس، پس از آنکه اعلام شد تعداد امضاهای طرح سوال از احمدی‌نژاد حد نصاب ندارد، گفت: نماینده سمنان و تعداد دیگری از نمایندگان در تلاشند تا بتوانند مجددا از نمایندگان برای طرح سوال از رییس‌جمهور امضا بگیرند تا تعداد امضاهای این طرح به حدنصاب برسد و در صحن علنی مطرح شود.

وی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اقدام مصطفی کواکبیان، نماینده سمنان و چند تن دیگر از نمایندگان مجلس در صحن علنی برای طرح سوال از رییس‌جمهور، اظهار کرد: ظاهرا این نمایندگان به دنبال آن هستند که از چند نماینده دیگر برای امضای طرح سوال از رییس جمهور، امضا بگیرند تا تعداد امضاهای این طرح به حدنصاب برسد.

وی با بیان اینکه هم اکنون طرح سوال از رییس جمهور ۶۹ امضا دارد، گفت: زمانی که علی مطهری، نماینده تهران طرح سوال از رییس جمهور را تقدیم هیات رییسه کرد، دارای ۱۰۰ امضا بود که ۳۱ نفر از نمایندگان تاکنون امضای خود را از این طرح پس گرفتند.

سبحانی‌نیا گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، پس از اعلام وصول طرح سوال از رییس‌جمهور، نمایندگان حق ندارند مجددا این طرح را امضا کنند تا تعداد امضاهای آن افزایش یابد اما از آنجا که این طرح تاکنون اعلام وصول نشده است و در مراحل اولیه قرار دارد، بنابراین باز هم نمایندگان می‌توانند این طرح را امضا کنند.

مطهری: هیات رییسه نمی‌گذارد

علی مطهری، نماینده تهران اما در حاشیه جلسه علنی روز گذشته مجلس در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه ظاهرا ۲ یا ۳ نماینده مجلس به جمع امضاکنندگان طرح سوال از رییس‌جمهور پیوستند، گفت: یکی از مسوولان دولتی همراه با هیات رییسه در حال پس گرفتن امضاها هستند، چرا که هیات رییسه بنا ندارد این طرح را عملی کند.

وی با اشاره به اینکه ظاهرا تعداد امضاکنندگان به ۶۹ نفر کاهش یافته بود، افزود: بر این اساس ۲ یا ۳ نماینده به امضا‌کنندگان طرح سوال از رییس‌جمهور اضافه شده است، اما حتی اگر ۵ نماینده به امضاکنندگان طرح سوال اضافه شود هیات رییسه امضاهای دیگر را پس خواهد گرفت چرا که بنا ندارد طرح سوال را عملی کند.

هیچ مصلحتی بالاتر از عمل به مسوولیت‌ها نیست

مطهری همچنین در نطق میان دستورش در جلسه علنی روز گذشته با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: خلاصه سخنان رهبر عزیز انقلاب این است که هیچ مصلحتی بالاتر از عمل به مسوولیت‌ها و اجرای قانون نیست.

به گزارش ایسنا، وی این بیانات رهبری را نقطه عطفی در مدیریت کشور، نوع رابطه قوا با یکدیگر،‌ مدیریت مجلس و حل یکی از مشکلات راهبردی اصولگرایان توصیف کرد و گفت: نباید به راحتی از کنار این توصیه‌ها گذشت.

وی با اشاره به بیانات رهبری درباره اختیارات و وظایف قوا نیز گفت: این جملات باید با آب طلا نوشته شود چرا که زیاد می‌شنویم که مثلا در مورد پرونده اتهامات اقتصادی برخی از مقامات دولتی گفته می‌شود رهبری فعلا رسیدگی به آنها را صلاح نمی‌داند و به این وسیله دست قوه قضائیه بسته می‌شود. یا ما نمایندگان مجلس نیز در جلسات رسمی و غیررسمی خود جملاتی از این قبیل را زیاد شنیده‌ایم که آقا مخالف این طرح هستند، رهبری با استیضاح فلان وزیر مخالف است، رهبر انقلاب نسبت به قرائت فلان گزارش ملاحظاتی دارند.

بدیهی است که اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان با شنیدن چنین جملاتی از روی احترام و اعتقاد از اظهارنظر خودداری می‌کنند یا از اجرای طرح خود منصرف می‌شوند و این یعنی محدود شدن اختیارات نمایندگان و بازداشتن آنها از انجام بخشی از وظایف خویش و نادیده گرفتن حقوق موکلین خود.

وی معتقد است: با جملات اخیر رهبر عزیزمان دیگر نباید به این نقل قول‌ها ترتیب اثر داد.

مطهری گفت: اینجانب بارها در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های خود گفته‌ام که ولایت فقیه به معنای چشم‌پوشی یک نماینده از اختیارات قانونی خود و رها کردن وظیفه دفاع کردن از حقوق مردم به صرف یک نقل قول نیست، به معنی اینکه یک نفر فکر می‌کند و تصمیم می‌گیرد و دیگران عمل می‌کنند نیست، ولایت فقیه همانطور که شهید مطهری تصریح می‌کنند ولایت ایدئولوژیک و ولایت مکتب است، اکنون این رهبر روشن‌بین انقلاب اسلامی است که بر این سخن تاکید نموده و می‌فرمایند که دستگاه‌های گوناگون مثل همه دنیا کارهای موظف قانونی خود را با اختیارات کاملی که در قانون اساسی معین شده انجام می‌دهند.